Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 jan 2010, 23:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Er ved at monterer oliekøler på raceren og den bedste måde mht. plads er et sted hvor den kommer til at sidde med tilslutningerne nedad, vil det give problemer?
Skal der egentlig luftes ud lige som i en vandkøler?

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2010, 00:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2008, 19:43
Indlæg: 517
Geografisk sted: KBH
Ville mene det ikke var skide smart.Tror olie vil løbe retur til
bundkar.Men hvis den ikke sidder højt burde det vel være ok.
og den vil sikkert være lidt længere tid om og bygge olietryk.
Nej skal ikke luftes ud.Men hvis det er nyrenoveret motor ville jeg nok fylde olie i slanger hvis muligt.
Hvad er det egentlig for bil/motor

Hilsen Martin

_________________
Corolla Gti Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2010, 00:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
på hovedet, på skrå eller på maven, det er ligegyldigt, olien skal nok komme med rundt når der kommer tryk på systemet.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2010, 08:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Tak skal I have.
Jeg søgte lidt mere på emnet i nat og fandt bl.a. en vejledning vedr. oliekølere på små fly, og der var det lige meget hvad der var op og ned.
Så jeg sætter dem som det passer bedst.

Martin, det er en nybyget 1050cc motor til min Fiat 127, der gerne skulle yde omkring 110-120 hk. hvis alt virker som jeg håber :popcorn:

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2010, 10:24 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Yugo Turbo skrev:
på hovedet, på skrå eller på maven, det er ligegyldigt, olien skal nok komme med rundt når der kommer tryk på systemet.


Olien kommer rundt, ja, men var fidusen ikke at køleren skulle køle olien?

Hvis køleren er halv fuld af luft, så er der kun det halve volumen, og den del af køleren der er luft i, den er uden kølevirkning. Kan man leve med det, så skal man nok vælge en mindre køler fra start!

Tilgengæld fungerer luftboblen som en fjeder, så oliekøleren tømmer sig selv når motoren er stoppet. Hvis man ikke tænker sig om, så risikerer man at få flere sekunders ventetid før der er olietryk i motoren på denne måde, lidt afhængigt af hvordan oliekøleren er indsat.

Ligegyldigt? Ikke i min verden.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2010, 21:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
jeg mener helt bestemt at luften vil komme med ud i systemet ved drift. det er jo ikke en radiator uden tryk på. ville da mene at luften vil blive "revet med" når det hele kører... Har i alt fald set en del med denne montering, som ikke havde bemærket at der skulle være problemer med det.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2010, 21:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
et. en radiator kører med tryk, ofte helt op til 2bar
to. det er ikke tryk der river noget luft ud af køleren eller radiatoren. det er flow. blot mine iagtagelser om emnet....
PS. tre. der er masser af mennesker i bilverdenen, der aldrig får øje på grunden til deres problemer.... der bliver ofte kigget mere på, hvad der ser smart ud og hvad alle andre bruger, end som at tænke over hvorfor tingene egentlig virker, eller ikke virker!
argumentet med at man tit ser oliekølere vendt på hovedet, og at disse udlufter (derfor) sig selv, er i mine øjne et glimrende eks på denne tankegang. noget så simpelt som at sætte en finger på køleren, for at mærke om temperatur var ens oppe og nede kunne måske fortælle en del.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2010, 21:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
det har du naturligvis ret i. på med fingeren...

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2010, 08:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Fingeren kommer i brug lige så snart jeg har fået lavet slanger til oliekøleren.

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2010, 09:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Jeg arbejder med vandværker til dagligt.
Det kan være ret vanskeligt og lufte rør system ud, når der er en opsløjfning.

Jeg ville ikke vende køler på hovedet.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team