Jeg blev ringet op d. 23/12 af en medarbejder fra T/S i Høje Tåstrup. Jeg har lavet en skriftlig forespørgsel på eftermontering af turbo på min VR6´er.
Ifølge told og skats egen hjemmeside er det ikke afgiftspligtigt, hvis det sker på den originale motor, og det udelukkende drejer sig om "bolt on" dele. Der er sågar et eksempel med en gammel Volvo på deres hjemmeside.
Han sidder så, og er i gang med at lave nye regler på området. I fremtiden vil det være sådan, at 20% grænsen vil gælde for alt tuning, også på den eksisterende motor. Hvis politiet skønner en bil har mere end 20% effektforøgelse, uanset om det er på std. motor, så kan kan man ryge igennem samme mølle som den Fiesta m. Cosworth motor, som jo efterhånden er ret kendt. Dvs. ny afgift, og en bøde beregnet udfra den nye afgift. Så med mindre man har på papir fra T/S, at den nuværende tuning på bilen er afgiftsfritaget, så kan man altså noget at glæde sig til.
Han sad efter sigende med ansvaret for, at modernisere t/s regler på området. En rigtig flink mand, som var godt inde i tuning etc.
Så hvad der i princippet er lovligt i dag, er ikke nødvendigvis lovligt til foråret længere, og da alle forespørgsler skal via deres kontor i Høje Tåstrup (jeg fik selv mit retur fra motorkontoret i Århus, med besked om at sende det til HT), så kan man ikke rigtig komme uden om det.
Det mest grinagtige var næsten, at han i mit tilfælde ikke mente, at afgiften ville blive højere, end for en bil uden turbo... Men da reglerne er som de er, betyder det, at jeg enten kan betale ny afgift, uden at de modregner den allerede betalte, exporterer bilen, hvorved de modregner 15% af afgiften eller min. 20.000,- (så er det sgu efterhånden ikke meget tilbage), eller monterer sættet på ex. en tysk bil, inden afgiften vurderes.
Det er jo helt hul i hovedet.
En chiptuning giver jo snildt væk 20% mere effekt, så tænkt lige hvor mange biler der potentielt kører rundt, og venter på klækkelig bøde og afgift
Danmark er da virkelig ved at blive forbudets land!!!
Jeg fik i øvrigt personens email, så jeg har tænkt mig, at skrive en mail, for at få ovenstående på skrift, indtil videre har vi jo kun talt i telefon sammen. Når jeg får svar, skal jeg nok lige poste det herinde!