Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 23:00

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 jan 2010, 00:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 2010, 23:35
Indlæg: 9
Hej gutter :)


Jeg fik en go snak med en mand fra skat her en dag før jul . . . Han sidder ved Motorcenter Aalborg . .

Han kunne ik se noget galt i at jeg byggede min Supra om til Single turbo - Han skrev dette svar på mail først :


Umiddelbart mener jeg, at den ændring, som du påtænker, ikke vil få nogen betydning for registreringsafgiften. Der skal altså ikke betales ny afgift.

Jeg medsender et uddrag fra Punktafgiftsvejledningen.

Heraf fremgår, at tuning af den originale motor er tilladt, UDEN PROCENTGRÆNSE FOR EFFEKTFORØGELSEN.

Hvis du skifter de i uddraget nævnte motordele, vil det blive betragtet som et motorskifte, og så må effektforøgelsen (antal HK) ikke overstige 20 %.


De dele der er foreskrevet er Motorblok -Krumtap eller topstykke . . .


Fik så senere ringet ham op - Og snakke frem og tilbage - Og han mente at det var helt fint at montere single turbo - Og uanede heste . ..


Men han ville ik gi mig dette på skrift - Så jeg skulle betale for at få deres Jurister til at lave mig et "bindene svar" . . .

Dette har jeg så gjort - og venter på svar fra dem ...

Selvfølgelig er det stadig ulovligt at montere single turbo - Men efter hva han siger - kan det ik udløse nogen afgift ! Heller ik selvom bilen har 1000 Heste !


Men skat - Og Fstyr , har ik noget med hinanden at gøre. Så for hans skyld var helt fint :)



Men hva gør man så for at holde din røv fri for afgift ? Altså så de ik pludselig kommer og siger min motor har skiftet ID - Og jeg får en ny reg afgift ?

Jeg kan vel egentligt ik rigtig gøre mere ? :grr:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2010, 09:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
svejs en t15 fast på manifolden sammen med din 1000hk turbo. så er det stadig en twin. :mrgreen:

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2010, 11:13 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Jeg blev ringet op d. 23/12 af en medarbejder fra T/S i Høje Tåstrup. Jeg har lavet en skriftlig forespørgsel på eftermontering af turbo på min VR6´er.
Ifølge told og skats egen hjemmeside er det ikke afgiftspligtigt, hvis det sker på den originale motor, og det udelukkende drejer sig om "bolt on" dele. Der er sågar et eksempel med en gammel Volvo på deres hjemmeside.
Han sidder så, og er i gang med at lave nye regler på området. I fremtiden vil det være sådan, at 20% grænsen vil gælde for alt tuning, også på den eksisterende motor. Hvis politiet skønner en bil har mere end 20% effektforøgelse, uanset om det er på std. motor, så kan kan man ryge igennem samme mølle som den Fiesta m. Cosworth motor, som jo efterhånden er ret kendt. Dvs. ny afgift, og en bøde beregnet udfra den nye afgift. Så med mindre man har på papir fra T/S, at den nuværende tuning på bilen er afgiftsfritaget, så kan man altså noget at glæde sig til.
Han sad efter sigende med ansvaret for, at modernisere t/s regler på området. En rigtig flink mand, som var godt inde i tuning etc.
Så hvad der i princippet er lovligt i dag, er ikke nødvendigvis lovligt til foråret længere, og da alle forespørgsler skal via deres kontor i Høje Tåstrup (jeg fik selv mit retur fra motorkontoret i Århus, med besked om at sende det til HT), så kan man ikke rigtig komme uden om det.
Det mest grinagtige var næsten, at han i mit tilfælde ikke mente, at afgiften ville blive højere, end for en bil uden turbo... Men da reglerne er som de er, betyder det, at jeg enten kan betale ny afgift, uden at de modregner den allerede betalte, exporterer bilen, hvorved de modregner 15% af afgiften eller min. 20.000,- (så er det sgu efterhånden ikke meget tilbage), eller monterer sættet på ex. en tysk bil, inden afgiften vurderes.
Det er jo helt hul i hovedet.
En chiptuning giver jo snildt væk 20% mere effekt, så tænkt lige hvor mange biler der potentielt kører rundt, og venter på klækkelig bøde og afgift :|
Danmark er da virkelig ved at blive forbudets land!!!

Jeg fik i øvrigt personens email, så jeg har tænkt mig, at skrive en mail, for at få ovenstående på skrift, indtil videre har vi jo kun talt i telefon sammen. Når jeg får svar, skal jeg nok lige poste det herinde!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2010, 13:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 2010, 23:35
Indlæg: 9
Men lad os sige jeg laver disse ændringer på min motor - Men så sætter en 0.4 bars fjeder i Wastegate - Og derved holder mig under 20% ?

Er det så mig der har det lange strå ?

Den fiesta - Havde jo slet ik monteret remmen til kompressor :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2010, 14:26 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Det er min opfattelse. Problemet er jo bare, at hvis man bliver snuppet ligesom den Fiesta, så får man ikke adgang til bilen, før told & skats vurderingsmænd har haft fingre i bilen. Så man kan ikke lige lave synsfinten, og skrue ned for ladetrykket, inden de måler bilen :?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2010, 14:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 2010, 23:35
Indlæg: 9
Nej - Men hvis jeg så permanent kører sådan :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2010, 14:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Lindahl skrev:
Det er min opfattelse. Problemet er jo bare, at hvis man bliver snuppet ligesom den Fiesta, så får man ikke adgang til bilen, før told & skats vurderingsmænd har haft fingre i bilen. Så man kan ikke lige lave synsfinten, og skrue ned for ladetrykket, inden de måler bilen :?


Yep bilen blev beslaglagt på stedet. Uden mulighed for at se eller hente ting fra den efter den var kørt væk...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2010, 15:24 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
J O H N S O N skrev:
Nej - Men hvis jeg så permanent kører sådan :)

Det burde du jo ha så.
Men hvorfor så skifte til enkelt-turbo, det må da alt andet lige, give et dårligere bundtræk, end bi-turbo?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2010, 15:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Det lyder jo spændene der lindal skriver om. Men skulle man blive snuppet og man ved ens tryk er alt for højt ska man da bare ha en boost controllere i kabinen, eller have en styring med mulighed for at ændre map og tryk på en kontakt, inden man lige hopper ud af vognen 

Håber skam du får din samtale på skrift af ham ts manden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2010, 15:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 2010, 23:35
Indlæg: 9
Jakobsen : Boostcontroller er heller ik lovlig :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team