Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 19:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Yo, tak fordi man lige kunne kigge ind på jeres forum her.

Jeg hedder Søren, er 18 og leder efter mit første køretøj. Siden jeg kunne gå har jeg været mere optaget af Bil Magasinet og Vmax end af Anders And-blade og er efterhånden ved at være noget af et opslagsværk når det kommer til de gængse modeller der fiser rundt i gadebilledet.

Point is, at jeg ikke gider tulle rundt i en Hyundai Getz, men også skal have en bil der er til holde kørende for en nogenlunde penge.

Det er endt i mange søvnløse nætter på japanerimport.dk hvor jeg med lys og lygte har ledt efter en nogenlunde std Silvia S14 eller andet i den stil. Men jeg har faktisk ingen ide om, hvad det koster at holde sådan en dyt kørende, eller om der er andet i samme prisklasse der bedre kan betale sig, når vi nu snakker et kompromis imellem spændende kørsel og forholdsvist lave udgifter. Jeg kan nemlig ikke selv skrue i biler, godtnok lidt i knallerter men tvivler på at det hjælper mig det store.

Fx har jeg meget kig på den her, og de der nu kommer til salg og minder om den: http://japanerimport.dk/Bil.aspx?BilId=241

Hvad skal jeg forvente af udgifter over et års tid? Og hvad er generelt de store udgifter der kommer med at have en drivers-car?

Jeg ved ikke om jeg spørger det rigtige sted, men har haft svært ved at finde et sted hvor det var passende. Håber der er nogen der vil hjælpe mig.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: ..
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Altså bilen er der som sådan ingen omkostninger ved , udover alm slitage af dæk osv. Hvis du behandler den ordentligt.

Alt kan selvfølgelig ødelægges.

Har du 140.000 at smide i en bil som 18 årig

Dertil kommer vel 15 - 20.000 kr i forsikring om året som begynder (hvis de vil forsikre dig)
Grøn afgift omkring 4500 kr om året

S3 Optimeret

Titel:
Medlem
Brugeravatar

En væsentlig faktor i årlige udgifter er for unge som dig FORSIKRING. De kan finde på at tage hvad som helst i forsikring fra nye billister og 20000kr+ vil ikke være utænkeligt.
Hvad selve bilen angår kan det nemt i perioder blive dyrt, men hvis man passer bilen ordentlig og kører rimlig fornuftigt i den er det ikke så galt. Det værste er at delene koster en mindre formue når der endeligt sker noget og ikke mange værksteder der har meget erfaring med disse biler.
Jeg har selv en Nissan 200sx S13 jeg er ved at bygge til en banebil og langt de fleste reservedele fås kun originale. Jeg laver det meste selv selvom jeg ikke har nogen mekaniker udannelse og det kan du nok også med lidt gåpåmod.
Hvis jeg var dig havde jeg nok valgt en anden bil at starte med og så købe en S14 senere. Toyota Corolla AE86 er et bud på en baghjulstrukken bil der er sjov og billig i forsikring. En S13 kunne også være et bud, men den kan stadig være svær at få forsikret som ny billist...

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
køb en helt ny bil til daglig brug. feks en C1 eller noget kedeligt. det er såå meget nemmere at få råd til et fornuftigt liv når hverdags bilen køre mere end 6km/l over 30k km om året. og køb nogeet at skruge på til weekenderne.

et godt bud ville nok være at snakke med din forsikring først. har en kammi der fik en pris på 56k på hans 2wd cosworth. jeg skulle af med 26k for min cosworth. (blev dog væsenteligt lavere efter vi skiftede til et andet selskab, men jeg var så 27år på det tidspunkt og elitebillist)

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Eller gå den gyldne mellemvej, og køb en lille simpel bil, som er billig i reservedele, og som du kan gå og bygge lidt på selv. Det er en god måde at lære det på. Jeg tænker noget i retningen af en Corolla AE82 Twincam.

PS: En AE86 er sgu efterhånden lige så dyr i indkøb som en S14 :shock:

Senest rettet af VRT 06 maj 2009, 21:44, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Viborg
ja gå efter en ae82 , nem bil at skruge i, koster nok lidt men du lære det kun på en måde, lad være med at ofre i sådan en japaner som den s14, det er en dyr bil, jeg startede med en skoda felicia som jeg havde i 1 år det var sq fint det første stykke tid

Ps ang ae86, hvis du vil have sådan en SKAL du kunne lave bil, de kan godt være "lidt" rustne "Trust me, i know ;)"

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Hp Ae86 skrev:
ja gå efter en ae82 , nem bil at skruge i, koster nok lidt men du lære det kun på en måde, lad være med at ofre i sådan en japaner som den s14, det er en dyr bil, jeg startede med en skoda felicia som jeg havde i 1 år det var sq fint det første stykke tid

Ps ang ae86, hvis du vil have sådan en SKAL du kunne lave bil, de kan godt være "lidt" rustne "Trust me, i know ;)"

Ja, og en hel del af pladedelene er efterhånden umulige at opstøve.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

En anden ting er at det måske ville være en ide at høbe en venstre styret bil til at starte med. Det er trods alt lidt nemmere at lære at køre i...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Mit råd, bygget på erfaring :gnaek:

* Køb billig bil, kadett, golf, 323 eller noget i den stil
* Spar penge på reservedele
* Spar penge i benzin
* Spar penge på forsikring
* Køb fancy bil
* Brug opsparede penge på sjove dele til fancy bil
* Brug penge på tøsebørn
* Få fisse
* Grin af vennerne og deres skrotbunke af en E30 eller Golf3 og deres tomme lommer og mangel på fisse
* Når dagen kommer hvor du har råd til at sætte fancy bil på plader, er den færdigbygget og koster minimalt at holde kørende

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Wankel skrev:
Mit råd, bygget på erfaring :gnaek:

* Køb billig bil, kadett, golf, 323 eller noget i den stil
* Spar penge på reservedele
* Spar penge i benzin
* Spar penge på forsikring
* Køb fancy bil
* Brug opsparede penge på sjove dele til fancy bil
* Brug penge på tøsebørn
* Få fisse
* Grin af vennerne og deres skrotbunke af en E30 eller Golf3 og deres tomme lommer og mangel på fisse
* Når dagen kommer hvor du har råd til at sætte fancy bil på plader, er den færdigbygget og koster minimalt at holde kørende

nu kan man godt se du ikke her helt "NY" mere wanker

kadett?? de er sq svære at finde.

men ca min mening, må dog have overset/glemt fissen et sted i min "jeg er ved at blive gammel som wanker" tale.

men igen. gem de hurtige biler til at der er mere plads til den slaks. det er ikke nok at eje, når sådanne biler har en tendens til at kræve flere dele end en std alm kedelig bil.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time