Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 maj 2025, 10:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej alle.

Jeg går med tanken om at bygge turbo på min Yamaha XJR 1300, og er så småt begyndt at samle forskellige dele sammen.
Jeg vil bl.a. lave indsprøjtning styret af en microsquirt ecu. Så de gamle karburatorer må lade livet.
Mit spørgsmål lyder: Hvad er argumentet for at montere fire enkelte spjældhuse (som det tit ses på motorcykler) og ikke bare et enkelt stort spjældhus (som på biler)?? Er det ikke ligeså godt med et enkelt spjæld når der er tale om en trykladet motor??

Mvh. Jan Jensen

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Moderator

jajen711 skrev:
Hej alle.

Jeg går med tanken om at bygge turbo på min Yamaha XJR 1300, og er så småt begyndt at samle forskellige dele sammen.
Jeg vil bl.a. lave indsprøjtning styret af en microsquirt ecu. Så de gamle karburatorer må lade livet.
Mit spørgsmål lyder: Hvad er argumentet for at montere fire enkelte spjældhuse (som det tit ses på motorcykler) og ikke bare et enkelt stort spjældhus (som på biler)?? Er det ikke ligeså godt med et enkelt spjæld når der er tale om en trykladet motor??

Mvh. Jan Jensen

Microsquirten udelukker nogle funktioner for dig, men hvis du ikke skal bruge dem, så fint nok.

En god lang manifold med fornuftigt lavet plenum og enkeltspjæld er ofte væsentligt nemmere at køre ind for nybegyndere. (også for de øvede)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

hvis du vil turbolade, er det i mine øjne, åndsvagt ikke at vælge at tage kontrol over tændingen også! er tæt på at mene at karborator(er) og programerbar tænding var bedre.... om du har brug for de fire enkelt spjælde? der er nok bedre moment og kørbarhed at hente med dem. når der først er ladetryk er der ingen forskel. fortæl lidt mere om projektet.
MVH søren

Titel:

Hej igen.

Jeg havde også tænkt mig at at styre både tænding og insprøjtning via ms.

Hvilke muligheder er det jeg går glip af ved at bruge micro frem for mega?

Er det rigtig forstået at mega kan trække 2x 500 mA på udgangene til tændspolerne (sluttrin nødvendigt) og at micro kan trække 2x 7,5 A.

Hvor finder jeg tegninger/ billeder af et rigtigt konstrueret plenum?

Ellers kan jeg fortælle at jeg ønsker ca. 200 - 230 hk og kunne tænke mig at placere turboen over geakassen. Altså der hvor karbunader og luftfilter sidder normalt. Det er jo meget brugt at sætte den foran motoren, men jeg synes det andet ser pænere ud. Gidder heller ikke et luftfilter der sidder i det fri. Den skal kunne køre i regnvejr=brugbar. Jeg tror det er muligt at få placeret luffilter bag de to sideskjolde.

Jeg har endu ikke sat mig næmere ind i valg af turbo, men var dette en mulighed http://www.protune.dk/index.php/protune ... lader.html

Jeg takker forløbig :D

Titel:
Mester Medlem

målet ydelsesmæssigt er LAVT sat.... hvad yder motoren på sug?
har turboen du påtænker delt eller samlet indløb i turbinen?
tror du skal tænke meget over varme mht at placere turbo der.... også varme ind i dit luftfilter.
mht plenumkammer kig på div biler.... læs evt om teorierne bag. det vil nok også give dig en ide om, om du reelt har brug for enkeltspjælde.
køb dyserne rigeligt store, lav udløb og retur i tanken rigtigt. husk et godt filter (fra alm bil...) lav udstødningen/lyddæmperen med masser af flow.
lyder spændende. hvor i landet er du fra?
MVH søren
ps. vil du købe MS, så bestem dig for om du vil købe nogen form for support med!

Titel:
Mester Medlem

lidt sjov læsen at det godt kan laves på et lille buget selv om det bedste er indsprøjtning
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/al ... umID=10182

Titel:

Sjov cykel Lars PH :D

Jo måske er målet med godt et par hundrede hk lavt sat. Det vigtigste er dog ikke om resultatet blir 200 eller 350 hk - det mere processen med at lave det jeg tænder på (sorry, jeg er ved at blive gammel - ved det godt )
:P Desuden ønsker jeg som nævnt at cyklen skal være brugbar.

En XJR har 106 hk. standard, men jeg har lavet nogle få ændringer på indsugning og udstødning der gør at den er målt til 132hk. Den trækker fornuftigt, men jo ikke det helt vilde i forhold til mange af vore dages racere.

Du har en pointe i forhold til det med temp. på indsugningsluften. Det vil jeg lige fundere lidt over.

Jeg havde tænkt på nogle 300 cc/min dyser. Mon ikke det er ok?

Hvor f..... finder jeg noget teori på nettet?

Måske er jeg naiv, men overvejer at købe ms som byggesæt - læse vejledningen og så tage den derfra.

Er der forresten nogle der kører med bankesensor på ms. Det ville jeg dælme gerne have på også. Hvis ja, hvordan gør ms så hvis der registreres bankning?

Jeg kommer fra Fredericia....

Mvh Jan.

Titel:
Mester Medlem

det sidste først, bankesensor er ikke let. slet ikke. mit råd glem den i første omgang.
brugbar... har ikke nødvendigvis ret meget med max ydelsen at gøre....
på det link med den billige trebenede XS, er der mange løsninger der bestemt ikke ser optimale ud. men ejeren har fået det til at virke på et eller andet plan aligevel! prøv evt at se om du ikke kan bruge en dysebro med regulator og evt dyser fra en alm bil. træk ordenlig strøm og stel til din benzinpumpe. brug en pumpe der kan levere til den ydelse du drømmer om. med en bar burde 250hk være intet problem. MVH søren

Titel:
Mester Medlem

http://forum.savarturbo.se/index.php?si ... 51b67c1849 teori, billeder af ting der virker mm. ikke så meget bling bling og BOV!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time