Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 feb 2025, 23:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 26 jan 2009, 20:27 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Hvordan mener i at flowet vil være i denne manifold fra Ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-NISSAN-200SX- ... dZViewItem

Her er et billede af standart manifolden.

http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-200SX-CA18 ... dZViewItem

_________________
Nissan 200sx


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2009, 20:37 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Hurtig løsning at bruge noget af den gamle manifold, men kommer flowet fra spjældet ikke til at lave varcum hen over det første rør....

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2009, 21:41 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

Hvorfor søger du opgradering?

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2009, 09:48 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2005, 16:40
Indlæg: 187
JakobM skrev:
Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

Hvorfor søger du opgradering?

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.


du mener noget ligne det her

Billede
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2009, 15:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
dykkerdahl skrev:
Hvordan mener i at flowet vil være i denne manifold fra Ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-NISSAN-200SX- ... dZViewItem

Her er et billede af standart manifolden.

http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-200SX-CA18 ... dZViewItem


Hvad er det std manifold ikke kan, som den nye her kan?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2009, 17:34 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
fordtosserne skrev:
JakobM skrev:
Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

Hvorfor søger du opgradering?

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.


du mener noget ligne det her


Præcis :) Ligner noget cossie!?!
Vil dog nok vælge lidt anderledes entrering indtil plenum kammer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2009, 18:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Den forkammermanifold virker kun hvis der er en drosling i flowet henover sprækken. Måske ikke en regulær festBREMSE, men ihvertfald en festBEGRÆNSER... :coffee:

Poor-mans-solution til en manifold der ikke fordeler ret godt.

Tragtene er rigeligt høje, og væggene for tæt på tragtkant.....Til designet, så kommer spalten ind det rigtige sted :popcorn:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2009, 18:24 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Den øverste cossie er anderledes indvendig end sidste homemade. To forskellige manifolde. Og enig med Henrik vedr. sidstnævnte.
Øverste kommercielle har dog 4 lange smalle entrerings huller (SVJH) som rammer ind til anderledes konstrueret tragte og plenum. Ikke poor-man-solution -> blev sidste år refereret til 24 pisk (NOK) :shock: Jeg er dog ikke tilhænger af så smalle indgangshuller. Uanset kommerciel eller homemade. I såfald der skulle vælges samme princip med forkammer ville jeg vælge generelt større plenum og laaangt mindre restriktion på kammeradskillelserne. Luften skal blot bremses jævnt så flowet bliver ensartet henover alle tragte. Har set forskellige simuleringer og blot det at tragtene er fritstående gør at man stort set er i mål (dog selvfølgelig stadig afhængig af single-plenum-konstruktionen). Også derfor min egen er uden forkammer. Men mange peger mod forkammer, jeg er dog uforstående overfor de meget restriktive "sprækker" der vælges i adskillelsen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2009, 18:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Den forkammermanifold virker kun hvis der er en drosling i flowet henover sprækken. Måske ikke en regulær festBREMSE, men ihvertfald en festBEGRÆNSER... :coffee:

Poor-mans-solution til en manifold der ikke fordeler ret godt.

Tragtene er rigeligt høje, og væggene for tæt på tragtkant.....Til designet, så kommer spalten ind det rigtige sted :popcorn:


Jeg tror at Audis motorsports afdeling bliver lidt kede af den udtalelse
http://www.bufkinengineering.com/intake%20manifolds.htm
Da de har brugt princippet i ca. 25 år.
Så der må være nogle fordele end bare maks. effekt/flow.
I denne konstruktion.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2009, 19:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
M.I.S indsugningen er langt fra dårlig lavet i langt de flestes øjne. de er over de 900hk på den i norge og mener de er over 1100hk på den i grækenland.

har selv lavet lidt til sådan en sidste år (kopi modellen som på billedet) den ægte vare fås ikke til under 30K brugt. ellers holder jeg øje med de forkerte sider.

den er dog ret lækker at have med at gøre da den er i magnesium = rimelig let.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team