Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 feb 2025, 23:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Hvordan mener i at flowet vil være i denne manifold fra Ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-NISSAN-200SX- ... dZViewItem

Her er et billede af standart manifolden.

http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-200SX-CA18 ... dZViewItem

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Hurtig løsning at bruge noget af den gamle manifold, men kommer flowet fra spjældet ikke til at lave varcum hen over det første rør....

Titel:
Admin
Admin

Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

Hvorfor søger du opgradering?

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

JakobM skrev:
Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.

du mener noget ligne det her

Billede
Billede

Moderator

dykkerdahl skrev:
Hvordan mener i at flowet vil være i denne manifold fra Ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-NISSAN-200SX- ... dZViewItem

Her er et billede af standart manifolden.

http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-200SX-CA18 ... dZViewItem

Hvad er det std manifold ikke kan, som den nye her kan?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Admin
Admin

fordtosserne skrev:
JakobM skrev:

du mener noget ligne det her

Præcis :) Ligner noget cossie!?!
Vil dog nok vælge lidt anderledes entrering indtil plenum kammer

Titel:
Moderator

Den forkammermanifold virker kun hvis der er en drosling i flowet henover sprækken. Måske ikke en regulær festBREMSE, men ihvertfald en festBEGRÆNSER... :coffee:

Poor-mans-solution til en manifold der ikke fordeler ret godt.

Tragtene er rigeligt høje, og væggene for tæt på tragtkant.....Til designet, så kommer spalten ind det rigtige sted :popcorn:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Admin
Admin

Den øverste cossie er anderledes indvendig end sidste homemade. To forskellige manifolde. Og enig med Henrik vedr. sidstnævnte.
Øverste kommercielle har dog 4 lange smalle entrerings huller (SVJH) som rammer ind til anderledes konstrueret tragte og plenum. Ikke poor-man-solution -> blev sidste år refereret til 24 pisk (NOK) :shock: Jeg er dog ikke tilhænger af så smalle indgangshuller. Uanset kommerciel eller homemade. I såfald der skulle vælges samme princip med forkammer ville jeg vælge generelt større plenum og laaangt mindre restriktion på kammeradskillelserne. Luften skal blot bremses jævnt så flowet bliver ensartet henover alle tragte. Har set forskellige simuleringer og blot det at tragtene er fritstående gør at man stort set er i mål (dog selvfølgelig stadig afhængig af single-plenum-konstruktionen). Også derfor min egen er uden forkammer. Men mange peger mod forkammer, jeg er dog uforstående overfor de meget restriktive "sprækker" der vælges i adskillelsen.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Den forkammermanifold virker kun hvis der er en drosling i flowet henover sprækken. Måske ikke en regulær festBREMSE, men ihvertfald en festBEGRÆNSER... :coffee:

Poor-mans-solution til en manifold der ikke fordeler ret godt.

Tragtene er rigeligt høje, og væggene for tæt på tragtkant.....Til designet, så kommer spalten ind det rigtige sted :popcorn:

Jeg tror at Audis motorsports afdeling bliver lidt kede af den udtalelse
http://www.bufkinengineering.com/intake%20manifolds.htm
Da de har brugt princippet i ca. 25 år.
Så der må være nogle fordele end bare maks. effekt/flow.
I denne konstruktion.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
M.I.S indsugningen er langt fra dårlig lavet i langt de flestes øjne. de er over de 900hk på den i norge og mener de er over 1100hk på den i grækenland.

har selv lavet lidt til sådan en sidste år (kopi modellen som på billedet) den ægte vare fås ikke til under 30K brugt. ellers holder jeg øje med de forkerte sider.

den er dog ret lækker at have med at gøre da den er i magnesium = rimelig let.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time