Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 20:11

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 sep 2008, 21:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Nu har jeg efterhånden eksperimenteret en del med min motor, for at få den til at yde optimalt.

Motoren er en Opel C20XE 2.0 16V der har fået hele turen med portet top, forstærket bund, højkomprimeret, 304 grader knaster, og en lexmaul ram air (til at begynde med). Bare så vi har det på det rene - dette indlæg gør sig ikke gældende på en standard motor. 8)

Efter at have bakset med tændingsudfald i de højere omdr og dårlig kørsel i lave omdr, har jeg kunne konstatere at jo længere ud luftmassemåleren bliver placeret fra topstykket/gasspjældet, jo mindre forstyrrelser kommer der, så luftmassemåleren aflæser bedre.

Men nu har jeg så også kunne konstatere AT.. før kunne jeg kun trække motoren ud i 4. gear til 208km/t på speedo inden den lavede en form for total tændings cut i 3-4 sekunder. Men efter jeg har flyttet luftmassemåleren ca 5cm længere ud, kan jeg trække den til 212km/t før tændings cut.
Det sjove er at hver gang bilen er blevet rullet på rullefeltet så har den sagtens kunne trække helt ud til begrænseren, og dette har jeg kunne konstatere igennem mange år, med flere forskellige luftmassemålere.

Derfor tænker jeg jo straks på, om luftmassemålere har en form for begrænsning i sig, der gør at den cutter helt hvis der kommer for høje omdr på oppe i fart når det er ude på vejen. Altså om lufthastigheden bliver for høj til den kan følge med. Nogen der har bedre kendskab til dette emne rent teoretisk?
:popcorn:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2008, 21:47 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
Nu har gennem årene rullet mange biler ,og kigget ned i mange motorrum,der har jeg set alle afskygninger af hjemmebyggede luftindtag

helt konkret har jeg kendskab til en MC tuner,der havde samme problem som dig,cyklen kørte perfekt på hans felt,men når den kom på landevejen,begyndte den at sætte ud ved høj fart,det viste sig at indsugningen var ført under noget afskærmning,hvor fartvinden så gjorde at der blev suget vaccum
Har du måske ført din indsugning ud et sted i karossen hvor dette fænomen også opstår

Mvh Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2008, 22:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Hmm ja nu du siger det, så sidder der jo sådan et blænddæksel i højre inderste forskærm, som jeg har pillet af. Dvs lige under luftfilteret er der nu et 5" stort hul der fører lige ned foran hjulkassen, oppe bag forkofangeren. Det kan da godt tænkes der dannes et vacuum der når den får fuld skrald på motorvejen.
Lyder det sandsynligt?

Ydermere så kan min motor nemlig også sagtens tage fulde omdr når den bliver rullet på feltet. Og det har ALTID undret mig at den ku køre til 236 på rullerne, mens den kun kunne køre til 212 på vejen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2008, 17:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
Carsten skrev:
Det kan da godt tænkes der dannes et vacuum der når den får fuld skrald på motorvejen.
Lyder det sandsynligt?



ja meget :) , prøv at forestille dig at fartvindens tur ind i hjørnet hvor dit filter sidder (med dækslet monteret) der dannes ikke ligefrem overtryk men luften "står mere stille" end uden dækslet monteret , der vil det bare fare lige forbi filteret og måske lave noget uheldig turbulens der gør den "løber tør for luft"

meget udbredt fænomen på motorcykler med åbne filtre direkte på karburatorene (slog mig bare ikke før natmekkeren nævnte det :oops: )

men håber du kommer med noget update på sagen

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2008, 20:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Luske >

Ja efter natmekanikeren kom med det udspil, og du nu også kommer med dit udspil, så kan jeg se en sammenhæng der.

Jeg var på rullerne idag, og der trækker den fint ud til 230km/t i 4. gear, der rammer den begrænseren ved 8000omdr.
Men ude på vejen kan jeg stadig kun køre 210km/t i 4., selv med anden luftmassemåler. Så konklusionen må jo være at der dannes en form for vacuum. Jeg kører med åbent filter.

Men hvordan skal jeg dog slippe af med det vacuum, jeg kan jo starte med at proppe det hul til der sidder i inderskærmen under filteret.

Hvad med noget rør der føres direkte ude fra fronten og ind igennem luftfilteret, ville det ikke skabe en bedre ram air effekt, så luften bliver presset ind?.

(Motoren laver iøvrigt 213Hk v 7200omdr / 213NM v 6300omdr - et resultat jeg selv er lidt overrasket over, men nu har jeg også flyttet luftmassemåleren længere ud, så de impulser fra knasterne ikke forstyrrer overhovedet.)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2008, 20:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
http://autospeed.com/cms/A_110680/artic ... larArticle
på samme side vil i kunne finde en del om tryk forskellige steder på fronten mm... MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2008, 20:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
http://autospeed.com/cms/search/index.h ... t&x=16&y=8


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2008, 21:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
LQS> Virkelig spændende læsning, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at direkte luftindtag ville være bedre for motorens ydeevne.

Men ud fra det de skriver, kan jeg ikke rigtig vurdere om de har oplevet at motoren "staller" oppe i høje omdr, på samme måde som min gør det. De skriver at der er luft restriktioner, men dette omfatter vel bare at effekten ikke er så optimalt som den kunne være. Men fra en effektkurve der flader ud, til en motor der decideret cutter helt af, for lidt efter at tage fat igen, vil jeg mene der er mærkbar forskel :)
Omend ikke andet, er det vel ikke til skade at konstruere noget direkte luftindtag.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2008, 01:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
grunden til at din bil staller/driller, er med 90% sikkerhed, at den kører med knaster, der egentlig ikke arbejder ret godt sammen med oem motorstyrring.
pulser mm forvirrer.... mapsignal er ret ustyrligt også ved vilde knaster og et stort spjæld. løsningen er dyr og hedder programerbar styrring samt enkeltspjælde! MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2008, 07:14 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Planen er også at jeg skal have spjældhuse og programmerbar motorstyring, når tiden og økonomien er til det. I første omgang ville jeg blot se hvordan disse knaster kunne køre sammen med en lexmaul, ligeså meget fordi der var nogle der mente at lexmaul'en havde et 200HK max, og så ville den ikke ku flowe mere.

Men nu du siger OEM styringen med stor sandsynlighed heller ikke kan finde ud af det med så høje omdr sammen med de knaster osv osv, så spiller det åbenbart ingen rolle på rullefeltet, for der tar den jo snildt max omdr.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team