Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Norway
Har lyst å montere kompressor på mini'en min, jeg bor i norge å skal til å borre opp en 1275cc gt motor til 1380cc.
Jeg kom på en vill ide :twisted: , å montere en kompressor på denne motoren, men det jeg lurer på da er: hvilken størrelse er en C-15 eller C-16 (trur det hva det de hetter) kompressor og om det er brukte på markedet og hva ligger disse i pris.
Har noen gjort dette før og om det er noen som kan svare meg på dette. :mrgreen:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

1r skrev:
Har lyst å montere kompressor på mini'en min, jeg bor i norge å skal til å borre opp en 1275cc gt motor til 1380cc.
Jeg kom på en vill ide :twisted: , å montere en kompressor på denne motoren, men det jeg lurer på da er: hvilken størrelse er en C-15 eller C-16 (trur det hva det de hetter) kompressor og om det er brukte på markedet og hva ligger disse i pris.
Har noen gjort dette før og om det er noen som kan svare meg på dette. :mrgreen:

Hvis du vil stoppe kompressor på en 1275cc A/ A+ motor så tror jeg det er en ret dårlig ide at begynde at bore den op ... der er ikke for meget materiale imellem cylinderne .. desuden så har den kun 3 hovedlejer (main-bearings) så den er ikke hvad jeg vil kalde bygget til tryk .. men på den anden side så har MG jo i sin tid (1930-1950) haft nogle små 4 cyl motorer med 3 hovedlejer og kompressor som var ret succesfulde og MG Metro Turbo er jo også bygget på denne motor (samt ERA Mini'er med turbo)

her er et link til et datasheet på Rotrex C15

Den vil nok passe meget godt da det ikke er en displacement kompressor som bygger meget moment i bunden

Men hvad har du tænkt dig at gøre med din gearbox ??

Her er et quote der omhandler MG Metro Turbo
Citat:
The Achilles heel for the Turbo was the 4 speed gearbox as the engine was in simple terms too powerful for it. To try and compensate for the weakness Austin rover developed a two stage electronic control for boost to try and soften the impact. The problem was that peak torque with even low levels of boost would damage the gearbox ....

så det bliver ikke bedre af at du smider en kompressor på

Titel:

Geografisk sted: Norway
hehe, det er sant det du skrive her ja, hva skal jeg gjøre med min girkasse?
Har sett på girkasser som er konstruert for å takkle større påkjenninger enn originale kasser, men de koster 25,000 Norske kroner ca 24,000 danske kroner :wow: og det blir litt vel mye til og begynne med.

Men det skal prøves, med oppborring eller ikke :grin:

Men slik det er nå, så ser jeg etter en kompressor just for fun. :gnaek:

(viss det er noen som vet om en fem trinns kasse som er tilsalgs, så pm meg) :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time