Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 23:04

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 sep 2008, 17:36 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Hej alle.

Jeg har fået et problem med min tunede Kadett med C20XE motor.

Motoren er en 2.0 16V med racerstempler og planet topstykke, hvilket gir komp forhold ca 13:1
Toppen er voldsomt bearbejdet, og der er monteret strammere fjedre samt 304 graders knaster med 12mm løft.

Til indsugning har jeg PT en lexmaul ram air monteret, med standard luftmassemåler.

Da motoren blev kørt ind i sidste uge, hævede vi begrænseren fra 7600omdr til 8200-8300omdr, dette er lidt svært at vurdere da speedo er digital og motoren blev mappet ind ude på vejen. Men ud fra km/t i hvert gear samt knasternes arbejdsområde, er det hvad min egen vurdering er.

Hidtil har motoren altid kørt skidegodt op i alle omdr.. og det gjorde den også lige efter den var blevet mappet om. Men 2 dage efter begyndte motoren at hugge ved 7000omdr, nærmest som om der er sat begrænser til. Men holder man på kan motoren sagtens komme op til den indstillede begrænsning ved 8200-8300omdr.

Men hvad er årsagen til at den pludselig laver sådan et "tændingsudfald"?

Jeg har prøvet at skifte tændrør, dette har ikke hjulpet. Nogle har sagt stærkere tændkabler... men hvorfor dør den så allerede ved 7000omdr, da den tidligere trak fint op til 7600omdr.?

En anden teori peger i retning af tændspolen da det er denne der skal generere xxx antal gnister i alle omdrejninger.

Nogle bud der kan lede mig lidt nærmere på vej?


Senest rettet af Carsten 07 sep 2008, 12:42, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2008, 17:46 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jul 2007, 12:57
Indlæg: 385
Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
Jeg tro det har noget at gøre med der står opel :lol:

_________________
>Goril< en, Gorilla i menneskeskikkelse, som ikke har fornemmelse for finesse.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2008, 17:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Mjoo hvis vi nu tar mærkebrillerne af, kan vi så ikke lige være hinanden behjælpelige engang, det ville jeg sætte stor pris på 8)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2008, 18:00 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jul 2007, 12:57
Indlæg: 385
Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
Undskyld .

er det ved dele last eller fuld last?

_________________
>Goril< en, Gorilla i menneskeskikkelse, som ikke har fornemmelse for finesse.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2008, 18:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Hehe tak for det, det er mildest talt pisse surt når jeg troede jeg skulle ned til Holeby i lørdages og sætte gode tider, og den så laver sådan noget lort :damn:

Det er ved fuld last den gør det, og den er stensikker, det kommer lige omkring de 7000omdr, og bliver ved i ryk, imens motroren kæmper sig op igennem de sidste 1200omdr. Og det er ikke fordi motoren mister pusten ligesom hvis man hæver begrænseren langt over knastens omdr område. Det er bare tændingsudfald der ødelægger hele optrækket.

Og som sagt dagen efter den blev kørt ind trak den som død og helvede helt op til begrænseren.

Ved dellast har jeg ikke prøvet at ligge med så høje omdr endnu, så det skal jeg ikke kunne sige.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 sep 2008, 16:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Nå, nu har jeg skiftet kabler, ikke til stærkere, men til nogle nye af samme type, men som jeg VED kan klare 7900omdr under normale omstændigheder. Resultatet er præcis det samme. :damn:

Så nu holder jeg mig til at udelukke tændkablerne fuldstændig, og regner med at det er tændspolen ELLER benzinpumpen der har fået dødsstødet.

Jeg prøvede igen idag at give den fuld spade, og det giver nogle kraftige ryk i hele motoren når jeg når de 7000omdr, men den fortsætter stadig op i omdr.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2008, 06:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
har du haft en til at køre bagved og se om den ryger sort når det sker eller har du afrmåler i ??
og hvad med elektrodeafstand på rørene ??

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2008, 20:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
kolermanden>>
Så nu prøvede jeg at lade motoren trække laaangsomt op i fart med dellast... ved ca 160km/t i 3. gear ( ca 7000omdr) dør motoren helt ud i 5 sekunder, hvorefter den tænder igen i 3-4 sekunder... dør igen i 5 sekunder... tænder igen i 3-4 sekunder. Og sådan bliver den ved i samme omdrejningstal.
Og træder man gassen helt ned, hugger og hakker den i det, men kan så komme længere op i omdr indtil den rammer den rigtige begrænser.

Præcis samme syndrom opstod da ham der chippede den ind for mig, prøvede at finde begrænseren, og så lavede den det der nummer fordi han ændrede i nogle forbudte parametre. Det er PRÆCIS på samme måde den opfører sig nu. Så noget begynder at tyde på at det er chippen der er fejl på, en fejl som ikke umiddelbart var der da vi kørte det sidste map. For der kørte den sgu med fuld skrald uden problemer.


Luske: Tændrørene jeg har købt istedet for dem der sad i, er nogle jeg blev anbefalet af ham der chippede den for mig. Jeg tror fuldt ud på han har rimelig tjek på det der, men jeg har bare fået en bange anelse - på baggrund af ovenstående - at det er boksen / chippen den er gal med.


Imorgen prøver jeg at skifte boksen ud med en der kan ta 7600omdr.. og hvis motoren spinner direkte på begrænseren uden så meget som at slå en skid forkert... jamen så ved vi jo vist hvad fejlen er :) Jeg skal nok melde tilbage med nyt info.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2008, 12:44 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Så fandt vi endelig fejlen :)

Problemet var luftmassemåleren, men ikke at den var defekt - den sad bare for tæt på spjældet, så luftimpulserne fra de 304'ere forstyrrede luftmassemåleren, så den ikke ku finde ud af det.

Har nu rykket luftmassemåleren 8cm væk fra spjældet, og motoren kører markant bedre nu, men dog stadig lidt tendenser til at hugge i det. Men SLET ikke i nærheden af så slemt som før. :up: :up:

Latterligt at så lidt kan lave så meget ravage. :damn:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team