Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 18:45

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 okt 2008, 20:23 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Vi er nogle stykker, som har haft en længere diskussion bl.a. vedr. Garretts rating af turboer. Når Garrett ex. skriver, at deres gt3076 max. kan flowe 525 hk, er der så faktorer i den enkelte motors opsætning, som kan forøge dette maximale antal hk. Diskussionen går blandt andet ud på, om det kan lade sig gøre, at lave 650 hk på en gt3076 (vel og mærket uden brug af oxygen-boostere) på en af vag-koncernens TFSi motorer. Her er et link til den diskuterede bil:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4093369


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2008, 23:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det kan i enkelte tilfælde lade sig gøre... men det her er vel lige netop med RACE benzin? eller?
582WHP er rigtig mange på motoren.
fakta er at i USA er det kun DYNOJET og MUSTANG felter der kan bruges. de er de eneste der viser rigtig... de fleste er så også enige om at de viser ca 10% forskelligt! ville ikke spilde min tid på at skrive tvævs over atlanten om det emne... det er kendt at dyser og turboer mm, bare leverer flere HP der, end de nogensinde kommer til i OTTERUP!
MVH søren der har været i det store land og talt med ejere af de omtalte enerti en rulle superfelter...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2008, 09:03 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
lqs skrev:
det kan i enkelte tilfælde lade sig gøre... men det her er vel lige netop med RACE benzin? eller?
582WHP er rigtig mange på motoren.
fakta er at i USA er det kun DYNOJET og MUSTANG felter der kan bruges. de er de eneste der viser rigtig... de fleste er så også enige om at de viser ca 10% forskelligt! ville ikke spilde min tid på at skrive tvævs over atlanten om det emne... det er kendt at dyser og turboer mm, bare leverer flere HP der, end de nogensinde kommer til i OTTERUP!
MVH søren der har været i det store land og talt med ejere af de omtalte enerti en rulle superfelter...


He he det er sku godt skrevet :D :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2008, 12:28 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2007, 19:43
Indlæg: 49
Geografisk sted: Brøndby
Man kan jo altid pine sit matriel.
Der er også mange der får rullet en gang med meget højt tryk, for derefter at skrue ned for det igen...

Vi kan dog se at de her nymodens motorere (TFSI/TSI) med flere, kan give flere hk med samme turbo end en ældre motor.

Der kommer mindre ud af en moderne motor, derfor kan de bære en mindre turbo eller mere effekt.

Det har altid været sådan at jo flere hk motor har uden tryk jo bedre bliver resultatet med tryk.

_________________
MVH Daugbjerg
www.scanturbo.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2008, 17:09 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Daugbjerg skrev:
Man kan jo altid pine sit matriel.
Der er også mange der får rullet en gang med meget højt tryk, for derefter at skrue ned for det igen...

Vi kan dog se at de her nymodens motorere (TFSI/TSI) med flere, kan give flere hk med samme turbo end en ældre motor.

Der kommer mindre ud af en moderne motor, derfor kan de bære en mindre turbo eller mere effekt.

Det har altid været sådan at jo flere hk motor har uden tryk jo bedre bliver resultatet med tryk.


Ahhh både enig og ikke enig. Enig i at forskellige BSFC-niveauer kan ændre ydelse på en fast luftmængde, men ikke enig i at en højt ydende motor uden tryk som udgangspunkt har stort potentiale på tryk.

Mange sugehk kan hænge sammen med en NA opsætning som er givet af høj kompression, knastprofil som ikke spiller på tryk. Og aller vigtigst - samme motor har måske slet ikke det sjove flowpotentiale i toppen, hvilket er fællesnævneren mellem de to lejre. En sugemotor med godt flow, men som på papiret er hæmmet i OEM-regi (lav kompression, knaster, mv.), kan pludselig blive en bombe under tryk. Det handler om flow.

Dernæst om en turbo kan yde mere end vejledende, afhænger helt IMO af kompressormappet og hvad du sender igennem. De vejledende lbs/min opgivelser (hvilket er flowpotentialet inden BSFC-faktoren spiller ind og estimere ydelse) er under et givent atm. tryk og temp. Dermed flere faktorer som er vejlende estimeret i forhold til de opgivede vejledende max-ydelser.
Kig på hvorfor det er den mindste mølle der altid sidder sidst i 3-serie turboer på en traktortrækker ....og i øvrigt laver XXX antal gange flere hk end opgivet. Det afhænger helt af hvad du propper igennem kompressoren inden den evt. når at "stalle" for enden af mappet. På enkelt turbo setup, snakker man bl.a. om at vandindsprøjtning på sugesiden kan flytte hele mappet til højre....

Så både og - turboen har IMO sin faste begrænsning(stal/prop) i lbs/min under "vejledende lbs-forhold", men densiteten/kvaliteten og dermed potentialet af de lbs/min du hælder gennem turboen er ikke nødvendigvis den samme... Herefter kan man så kigge på hvilken bil/motor der bedst omsætter AFR forhold til ydelse (BSFC).

Ovennævnte under forudsætning af samme type brændstof OG mit syn på sagen :wink:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team