Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 12:28

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 jun 2008, 09:24 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2006, 10:38
Indlæg: 196
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
Hej.

Som nogle ved, har jeg købt endnu en Nissan Stagea, den er med 4WD i forhold til den jeg har nu.

Den nuværende yder 486 hk, og 507 nm ved 1,33 bar, hvor alt inde i motoren er standard, lige fra bolte, pakninger, stempler og plejestænger, der er kun kommet anden indsugning på, singleturbo og større dyser i, dette er en forsøg på at se hvad man kan få ud af sådan en RB25 motor, inden skidtet springer.

Til min nye Stagea, har jeg planer om mange hk, og hvad dette tuning angår, mine planer, er der delte meninger, here we go.

Efter lang tid søgen på, hvordan andre tuner på deres RB25 - RB26 motorer, har jeg fundet ud af mange kører med 2,7 og 2,8 liters strokerkit fra enten HKS eller Tomie, det er også fint nok, og flot effekt de forskellige fik ud af det.

For at komme endnu længere, sådan forstået at jeg vil bygge en motor, der både er til hverdags kørsel, og sjvo på en quartmiles, fandt jeg et forum i Australien, og begyndte at læse hvad de forskellige Skylines ejere havde gjort for at tune deres motorer, derfor oprettede jeg en tråd på den pågældende side, for at spørge dem til råds, tråden jeg opretttede, omhandlede måden andre danskere tunede deres motorer på, altså med de før nævnte 2,7 og 2,8 liters strokerkits.

Men det faldt ikke i god jord down-under (Boede dernede i 2006), da det for det første ville blive alt for dyrt, og man ikke ville få nok effekt kontra økonomi ved at tune en RB25 motor, de skrev alle at jeg skulle finde en RB30 eller RB31 motor, og begynde at tune på den. Alle kendte tuningsfirmaer inden for Skylines, havde lavet strokerkits til disse RB30-RB31 motorer, så det var bare at begynde.

Link til tråden omkring RB30 motorer, down under:
http://www.skylinesaustralia.com/forums ... ma-f8.html

Jeg spurgte derfor min gode ven Egon Buch (Gadbjerg Motorimport), om han kunne finde sådan en motor til mig, han kontaktede derfor sin leverandør i Malaysia, som kun fortælle, at den slags motorer, kun var lavet til det Australsk marked, og at han ikke kunne skaffe den.

Jeg søgte derfor videre, og fandt R.I.P.S Racing i Australien, som har specialiseret sig i at tune på RB30-RB31 motorer til Australsk drags, jeg kom i kontakt med Rob som er ejer af firmaet, vi skrev mange mails sammen, og det er resulteret i, at jeg står på vippen til at købe en af hans færdige motorer, til den nette pris af 16.900 NZD, og 500 NZD i fragt., et total på ca. 65.000 kr., og her er det enigheden smutter.

Billede af en 3,4 liters RIPS-Racing motor, som beskrevet.
Billede

Det de gør, er at de bruger bunden fra en RB30-RB31 motor, afballancere krumtap, bruger kvalitets-stumper som Nismo olie og vandpumpe, Tomie plejestænger, Tomie coated stempler, topstykket fra min motor RB25/RB26 passer direkte over på RB30/RB31 blokken, mere kan læses på dette link: http://www.ripsracing.com/products.html

Gør jeg noget her, der er helt hen i vejret, det vil jeg gerne have jeres hjælp til at vurdere.

Burde jeg tage en standard RB30/RB31 motor hjem, og selv tune på den.!!
Fordel og ulemper.

Jeg kan ikke indkøbe de dele der er brug i den RIPS-motor, til samme penge som de har lavet den til, bla. stempler og plejestænger løber op i ca. 12.000 kr.

HKS T51R Kai lader, kan jeg købe for små 20.000 kr.

Indsugning, Dyser, singleturbo manifold, motor renoveret, topstykket portet, racer-lejer, pakninger, Nismo oliepumpe koster 7.000 kr., Nismo vandpumpe 2.500 kr., takte-hjule, tandrem, det løber alt sammen op og overstiger beløbet for en RIPS-motor med 1000 hk, disse motorer bliver også kaldt for Torqe-monsters, da nogle er på +2500 nm.

Håber i vil komme med jeres be7, før jeg gør noget overilet og køber den motor.

Mit mål er ikke en hverdags bil med 1000 hk, men at have en stærk motor, der kan, hvis det bliver nødvendigt, laver rigtig mange hk, en hverdags bil med 500-600 hk er fint med mig, jeg kører normalt med det tryk på min nuværende motor, som er beskrevet længere oppe, og det kører fint. Jeg ved endvidere, at der skal skiftes meget under/på bilen for at det er muligt at få de hk ned på vejen, 4WD, aksler, gearkasse osv., men det tager vi på et andet tidspunkt.

For de der har interesse i at se sådan en RIPS-motor i aktion, kan se videoer her af disse motorer, i gadebiler og drags.

Link til Youtube videoer.
http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

_________________
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen


Senest rettet af Supra_Jorn 25 jun 2008, 21:49, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 09:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Har de nogle mindre effekt udgaver på deres hylder?? til mere gade brug...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 09:56 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2006, 10:38
Indlæg: 196
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
mh skrev:
Har de nogle mindre effekt udgaver på deres hylder?? til mere gade brug...


Ja, både 600, 770, 900 awhp motor, men der er ikke så står forskel på prisen på de forskellige motorer.

_________________
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 09:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Hvor ligger deres forskel i motorene imellem disse effekter, andre knaster/turbo ??

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 10:02 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2006, 10:38
Indlæg: 196
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
mh skrev:
Hvor ligger deres forskel i motorene imellem disse effekter, andre knaster/turbo ??


Mere ved jeg ikke om de andre motorer, i det blå felt er dele der er brugt til den store motor.
http://www.ripsracing.com/products.html

_________________
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 10:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Hvis det er den motor du vil have og ikke mener du kan bygge den billigere/bedre selv så er det bare at købe den... Men du får ingen respekt herfra når det ikke er noget du selv har bygget


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 10:08 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2006, 10:38
Indlæg: 196
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
ae86 skrev:
Hvis det er den motor du vil have og ikke mener du kan bygge den billigere/bedre selv så er det bare at købe den... Men du får ingen respekt herfra når det ikke er noget du selv har bygget


Tak, jeg beder ikke om respekt.

_________________
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 10:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
kom til at tænke på at jeg vidst nok engang havde læst at den australske rb30 (holden) ikke har oilesquirters ... Hvilket måske ikke er lige så vigtigt på en dragster som på en hårdt pumpet gadebil
Osgiken har også et 3l kit, men prisen er ret pebert


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 10:23 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2006, 10:38
Indlæg: 196
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
ae86 skrev:
kom til at tænke på at jeg vidst nok engang havde læst at den australske rb30 (holden) ikke har oilesquirters ... Hvilket måske ikke er lige så vigtigt på en dragster som på en hårdt pumpet gadebil
Osgiken har også et 3l kit, men prisen er ret pebert


Jeg har været på deres side, og Osgiken laver også mange dele til den RB30 motor, bla. Strokerkit, og ja, de er dyre.

_________________
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 13:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
hvad med kobling til sådan noget?... upgraderet motorophæng?

Jeg ville nok prøve at få en oversigt fra dem over hvad de forskellige trims indeholder og alt hvad der sidder uden på kan man jo skifte efterfølgende hvis den er rimeligt gadevenlig og man stadigt kan sætte det i vejen og mener man har brug for mere...

Styring af det er det mapning ved siden af eller følger der noget boks med?

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team