Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 18:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem

Jeg skal have renoveret min 145hk's 4agze bigport maskine.

Hvilke dele anbefaler i mig at bruge, og hvor kan de skaffes? Den skal igen kunne klare 350hk.

Jeg skal have skiftet plejl lejer, hovedlejer på krumtap, plejlstænger, stempelringe og krumtap og svinghjul skal afbalanceres. Jeg vil også have ARP bolte i diverse lejeoverfald på krumtap, topstykke osv.

Er der nogen der har mod på at lave mig en liste til hvilke dele jeg skal bruge, der er nemlig første gang jeg arbejder med motore på den måde, og har ikke så meget forstand på hvilket indmad der virker og er godt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

En standard 4agze med sænket kompression holder fint til de 350hk, enda set op til 559hk.
Men jeg ville skifte de orginale lejer ud med blacktoplejer(orginal lejer til 20V), det er nemlig uden hul.
Og så monter underspul, eller tag en 165hk blok, der er det i.
Det holder dog også fint nok uden spul.Men alt kan selvfølgelig ødelægges.

Titel:
Moderator

AE86; Skriv lige om motoren skal bruges til gadebrug, Dragrace, eller endurance baneløb....

Det vil være en del forskel i de krav der bliver stillet for at få 350hk. Ikke fordi jeg kender motoren i detaljer, for det gør jeg ikke, men Finns påstand om std dele til +500hk går ikke til en baneracer feks.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
AE86; Skriv lige om motoren skal bruges til gadebrug, Dragrace, eller endurance baneløb....

Det vil være en del forskel i de krav der bliver stillet for at få 350hk. Ikke fordi jeg kender motoren i detaljer, for det gør jeg ikke, men Finns påstand om std dele til +500hk går ikke til en baneracer feks.

Mener dog ikke jeg har påstået det holder til en baneracer, men det er da bevist flere gange det kan holde til 500hk standard dele.

Men som henrik siger, hvad skal bilen bruges til ?

Titel:
Moderator

Finn T Pedersen skrev:
HenrikGM skrev:

Mener dog ikke jeg har påstået det holder til en baneracer, men det er da bevist flere gange det kan holde til 500hk standard dele.

Jeg mener ikke du har påstået noget vedr.- banerace ;-)

Men hvis du kigger på et kort nok tidsrum så kan de fleste motorer lave en helt enorm effekt.
Det bliver straks noget sværere når det skal holde lidt længere.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Finn T Pedersen skrev:
HenrikGM skrev:

Jeg mener ikke du har påstået noget vedr.- banerace ;-)

Men hvis du kigger på et kort nok tidsrum så kan de fleste motorer lave en helt enorm effekt.
Det bliver straks noget sværere når det skal holde lidt længere.

Yep, der bliver alle ting en del varmere

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:

Manden hedder "- ae86 -" med de fine vinger "- -" om jeg må bede :hrmpf:

Finn T Pedersen skrev:
En standard 4agze med sænket kompression holder fint til de 350hk, enda set op til 559hk.
Men jeg ville skifte de orginale lejer ud med blacktoplejer(orginal lejer til 20V), det er nemlig uden hul.

Hvorfor vil du sænke kompressionen yderligt på en 145HK gze'er, når målet er 350hk ??

Jeg tror ikke jeg ville bruge Blacktop lejer alene på grund af at der ikke er hul i dem (går udfra at det er smørre hullet du mener)

Jeg bruger selv ACL's race lejer fra Australien og de er 100x bedre end det bras Gadbjerg solgte til os (kan ikke huske navnet på dem men det var, påstår han, dem han selv bruger/brugte i sin egen drag racer)
Dem vi købte af ham holdt max 100km før de var færdige og så påstod han at det var fordi vi havde mærket lege overfaldne op med en lille kørnerprik parvis på over og underfaldne (skægt nok har jeg siden set at det er den måde toyota selv bruger i deres værkstedshåndbøger)
Finn T Pedersen skrev:

Vi har brugt en Highcomp bund (Redtop) hvilket er den samme bund som en 165hk gz'er bruger og her bruger vi de lavt CR stempler fra 145hk gz'eren (husk at skær ud i stempel skørtet til oilesquirterne) .. Highcomp Redtop (140hk) motoren kom også i en årgang med oilesquirters standard

.. Hvis motoren findes i en model med olieunderspul af stemplerne (og det gør den jo :D ) og man har planer om at lave en motor der, i et "gade miljø", må anses for at være ret højtydende +200 hk/L så er det næsten en selvfølge at man finder en sådanne blok (eller finder udaf om det er nemt at montere i sin egen) .. Hvis motoren kun kommer til at se et par træk ned af en 402m med en lille pause imellem så kan man nok slippe afsted uden, men en tur ned af autobahnen med højre pedal plantet i gulvet vil nok være glad for lidt olie køling af stemplerne

@ - ae86 -
i dit andet forum indlæg spørger du on en 124 Hk Bigport top er den samme som en Bigport GZE top og der er en der svarre ja .. det er delvis rigtigt men jeg mener at knasten i Bluetoppen (suge 124Hk med den kun 5-ribbede blok) er den "skrappeste" knast toyota har smidt i 16v 4age'erne (og muligvis også 20v'erne) hvorimod begge Z modellerne har de mest "slatne" std knaster da de begge er trykmotore
.. og jeg vil ikke tro du får nogen problemer med at bruge en Bluetop top på din Z-blok (vi bruger en Bigport Bluetop med std 124hk knaster på vores Redtop blok)

Titel:
Mester Medlem

ae86 skrev:
HenrikGM skrev:

Manden hedder "- ae86 -" med de fine vinger "- -" om jeg må bede :hrmpf:

Finn T Pedersen skrev:

Hvorfor vil du sænke kompressionen yderligt på en 145HK gze'er, når målet er 350hk ??

Jeg tror ikke jeg ville bruge Blacktop lejer alene på grund af at der ikke er hul i dem (går udfra at det er smørre hullet du mener)

Jeg bruger selv ACL's race lejer fra Australien og de er 100x bedre end det bras Gadbjerg solgte til os (kan ikke huske navnet på dem men det var, påstår han, dem han selv bruger/brugte i sin egen drag racer)
Dem vi købte af ham holdt max 100km før de var færdige og så påstod han at det var fordi vi havde mærket lege overfaldne op med en lille kørnerprik parvis på over og underfaldne (skægt nok har jeg siden set at det er den måde toyota selv bruger i deres værkstedshåndbøger)
Finn T Pedersen skrev:

Vi har brugt en Highcomp bund (Redtop) hvilket er den samme bund som en 165hk gz'er bruger og her bruger vi de lavt CR stempler fra 145hk gz'eren (husk at skær ud i stempel skørtet til oilesquirterne) .. Highcomp Redtop (140hk) motoren kom også i en årgang med oilesquirters standard

.. Hvis motoren findes i en model med olieunderspul af stemplerne (og det gør den jo :D ) og man har planer om at lave en motor der, i et "gade miljø", må anses for at være ret højtydende +200 hk/L så er det næsten en selvfølge at man finder en sådanne blok (eller finder udaf om det er nemt at montere i sin egen) .. Hvis motoren kun kommer til at se et par træk ned af en 402m med en lille pause imellem så kan man nok slippe afsted uden, men en tur ned af autobahnen med højre pedal plantet i gulvet vil nok være glad for lidt olie køling af stemplerne

@ - ae86 -
i dit andet forum indlæg spørger du on en 124 Hk Bigport top er den samme som en Bigport GZE top og der er en der svarre ja .. det er delvis rigtigt men jeg mener at knasten i Bluetoppen (suge 124Hk med den kun 5-ribbede blok) er den "skrappeste" knast toyota har smidt i 16v 4age'erne (og muligvis også 20v'erne) hvorimod begge Z modellerne har de mest "slatne" std knaster da de begge er trykmotore
.. og jeg vil ikke tro du får nogen problemer med at bruge en Bluetop top på din Z-blok (vi bruger en Bigport Bluetop med std 124hk knaster på vores Redtop blok)

Grunden til jeg vil bruge dem fra BT, er vi har konstateret at de giver bedre olietryk, og ikke har haft bøvl med de lejer, så hvorfor købe tuningsdele ?

Holder lejer kun 100km, ja så tror jeg squ godt nok ikke det er lejers skyld, og jo egons 487hk motor kører med disse lejer.

MVh Finn

Titel:
Junior Medlem

Okay, så konklusionen må være:

Nye originale stempel ringe, olietyve osv.
Blacktop krumtapslejer.
Blacktop plejllejer.
Få monteret underspul af stempler
Toppakningen til sænkning af kompression.
Afbalanceret svinghjul og krumtap, plejlstænger

Disse blacktop lejer, kan de bare bestilles ved toyota i den tolerance man nu engang har brug for ?

Hvad med stempelringe - også hos toyotapusheren eller hvad ?

Bilen skal køre som hverdagsbil 9 måneder om året.
Jeg har kørt i bilen dette sommer halvår med 311HK's opsætning som følger:

1600cc 4agze fra mr2 aw11
- T3 Super60 Kina Turbo
- Hjemmelavet T3 Afstandsflance mellem turbo og manifold.
- Banan turbomanifold i rustfri stål
- 2,5" Trykrør, i poleret rustfri
- Greddy intercooler 550x250x50 (LxHxB)
- Megasquirt'nSpart extra V24
- Greddy Oliekøler 14 rippet
- Olie filter reloc kit
- Oliefilter flyttet ud i fronten
- Rustfri hydralikslange til olietryk for turbo
- Extra olietryksmåler monteret ved turbo
- Ø76mm King Dragon luftfilter
- 16mm hydralik studser til olieretur, rustfrit slange.
- Hjemmelavet 2,5" udstødning, med en simons mellempotte, 2stk 90graders bøjninger og 2stk 45graders. Samt to stk længder lige rør, og et bagakselrør. Og 2 stk 3/4" rustfrit rør som look'a'like rørhale. :-)
- 30mm Justerbar bov af ukendt mærke.
- Supra MK I I I Benzinpumpe
- Universal benzintryksregrulator, med display

Desværre tabte jeg olietrykket på min tredje omgang i en rundkørsel i herning :) UPS!! Gevindet til olietryksindikateren var blevet dårligt, og den var så blevet skudt ud, det resulterede i et defekt leje. LORT!
- Men det var godt at man afsluttede motoren på en rigtigt måde, hehe.

--- > AE86, tak for info om topstykket. Det bliver nok løsningen for mig at smide min 124hk's bluetop på så, da den originale agze top er en del ridset ved knastakslernes lejeoverfold, knasterne ligeså. Det er da egentlig noget bøvl med vores navne. Mon jeg kan ændre mit for at opløse forvirringen.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Læste jeg ikke lige forkert her
Skulle der ikke stå toppakning til at tætne imellem top og blok.
Og stempler til at sænke kompressionen.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time