michael f skrev:
..... og den skal selvfølgelig skiftes ofte (regnede med 100, 300, 500km )
Er jeg overbevist om er totalt overkill og fuldstændigt spild af både tid og penge. Skift en enkelt gang ret hurtigt og kør så "normale" intervaller. Hvis der kommer "spåner", urenheder og rester af smøremidler man har brugt til samlingen, kommer de i løbet af de første minutter motoren kører. Derefter er fremmedlegemer af betydning i olien noget der absolut ikke bør være der og et meget dårligt tegn. Kan læse at det i hvertfald blandt amerikanere er meget brugt at skære oliefilteret op ved allerførste skift for lige at se om der skulle være noget mistænkeligt opsamlet. Så man måske kan fange en evt. fejl før der sker større skader.
Harald-N og søsteren Hjem&Fusk har forøvrigt en fin mineralsk Mobil 15W/40 (API SH) til 129,- for 5L. Endda kun 99,- når den er på tilbud.
Det mest skrøbelige ved tilkøring er vel hvis man har en ny knast og det er den gammeldavs model hvor knasten kører direkte på lyfteren (moderne typer hvor knasten trykker på en rulle kræver ingen tilkøring). Så er der helt specielle krav til opstarten: 20 min med 2000-2500 omdr DIREKTE fra første start, for max smøring af knasten. Så kan man også får noget specielt indkørings-snask til at hælde i olien hvis det skal være ekstra godt. Det indeholder bl.a ekstra meget af det samme nød-smøremiddel (ZDDP) som normalt er i racing olie og som ellers er meget reduceret i moderne olietyper pga miliø hensyn. Et område i hvertfald amerkanske knastfirmaer går meget op i. Pga stigende problemer med døde knaster under første opstart i de gamle stødstangs V8'ere, i forbindelse med brug af de nyeste miliøvenlige olietyper.
Grundlæggende er der vel kun cylinder/stempelringe der skal til køres i en ny motor (+ evt knast) og alle andre steder i motoren er "tilslidning" det samme som et problem?
