Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 23:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 apr 2008, 20:35 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Kan man få en slags ventil der kan styre ladetrykket fra tryk siden? Altså hvis man har en turbo og en manifold uden wastegate. Har sådan en hjemmelavet ventiltingest, der sidder på et trykrør, og så åbner når det rigtige tryk er nået. Det er faktisk bare et rørstykke med en fjeder i og en plade der passer ned i et gevind der er inde i røret. Lidt svært og forklare. Men den plade inden i kan så drejes op og ned i gevindet, og på den måde kan man justere trykket. Luftes lukkes ud af et hul i siden.

Kan man købe sådan en? Den hjemmelavede giver ikke lige et kæmpe kvalitetsindtryk.
Eller kan man bruge en justerbar blow off til opgaven? Kan de stilles til at åbne ved et bestemt tryk?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2008, 20:50 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Har lige lavet en hurtig tegning. Den røde streg i toppen er en plade der kan drejes op og ned i et gevind. Den røde i bunden glider bare op og ned og lukker tryk ud i de vandrette rør når fjederen er overvundet.
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2008, 12:06 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 jun 2007, 07:52
Indlæg: 72
Jeg ved at på bl.a. Golf II GTD sidder der sådan en overtryksventil på indsugningsmanifolden.

Det kan dog umuligt være sundt for turboen at lave fuld tryk hele tiden, og så blive droslet på den måde.

Tobias


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2008, 13:51 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.

Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2008, 15:56 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
xillur skrev:
Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.

Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?


Det er ikke til mig men en kammerat. Og ja det var pga manglende WG i turbo. Tror heller ikke det kan være sundt for turboen. Desuden må den også lave sindsygt meget unødig varme. Men det det var bare lige for at høre på en nem og billig løsning. Burde self. smække en Wastegate på manifolden.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2008, 17:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
xillur skrev:
Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.

Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?

Den styrede ikke trykke som såddan, det var en sikkerheds ventil imod overboost.
Turboen var dimensioneret således at den lavede maks tryk ved maks omdrejninger.
Dvs. model meget stor turbo, og uhyggelig sløv indtil man ramte 5000 omd. og festen var forbi ved 6500 omd.
Som jeg husker det,da jeg prøvede en for snart 20 år siden.

En turbo der ikke er dimensioneret på samme måde vil selvdestruere på meget kort tid, grundet overdrejning.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2008, 22:42 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Morten VJ skrev:
xillur skrev:
Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.

Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?

Den styrede ikke trykke som såddan, det var en sikkerheds ventil imod overboost.
Turboen var dimensioneret således at den lavede maks tryk ved maks omdrejninger.
Dvs. model meget stor turbo, og uhyggelig sløv indtil man ramte 5000 omd. og festen var forbi ved 6500 omd.
Som jeg husker det,da jeg prøvede en for snart 20 år siden.

En turbo der ikke er dimensioneret på samme måde vil selvdestruere på meget kort tid, grundet overdrejning.

MVH

Morten


ok det giver mening, jeg kender en der har skiftet turbo på sin 2002 turbo da den org stod af. Den nye lader før og mere, så den ventil ikke var stor nok til at kunne komme af med al trykket. Ventilen er nu skiftet til en større, så ladetrykket kunne komme ned. Jeg ved ikke hvor mange km den har gået med denne opsætning, men den lever nok kun kort vil jeg gætte på.. (havde ikke lige tænkt på det med rotationshastighed)

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2008, 23:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
tyson2 skrev:
xillur skrev:
Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.

Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?


Det er ikke til mig men en kammerat. Og ja det var pga manglende WG i turbo. Tror heller ikke det kan være sundt for turboen. Desuden må den også lave sindsygt meget unødig varme. Men det det var bare lige for at høre på en nem og billig løsning. Burde self. smække en Wastegate på manifolden.


Du vil også få mindre hk på denne måde.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team