Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 03:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Jeg har et ekstra topstykke, inkl. knastaksler liggende til min motor.
Toppen havde jeg tænkt mig, at jeg ville forsøge at porte selv. Har investeret i en Dremmel og bogen " how to build, modify & power tune cylinder heads" :D Og der er en rimelig udførlig guide.
Nå, men knasterne ville jeg også gerne ha lavet lidt ved, så jeg ringede til Westspeed, som jo bekendt kan omslibe disse.
Men hvordan skal en knast spec. til tryk helst udformes. Jeg tænker selv højt løft, og lille overlap. Men hvordan med gradtallet? De originale knaster er 248 grader, jeg har dog et sæt liggende som er 254. Schrick laver et sæt knaster som er 268. Disse knaster er dog alle lavet til sug.
Damen hos Westspeed sagde, efter at ha bladret lidt, at de plejede at slibe dem til 283 grader :shock: Det synes jeg umiddelbart lyder af meget!
Jeg ved ikke, om det hjælper med lidt specifikationer:
Motoren er en VR6 81x90,3, 2793ccm, DOHC og 12v.
En håndfuld af modifikationerne: 86mm lmm, 72mm gasspjæld, HGP indsugningsmanifold, 470cc dyser, kompression sænket fra 10:1 - 7,8:1, R30 turbolader, 70mm forrør, 3" metalkat, og 3" resten af vejen, med 2 Simons gennemstrømningspotter. Ydermere E-boost og vand/methanol-indsprøjtning. Motorstyringen er fra HGP, med begrænser v. 7200 omdr./min. Jeg har dog bestilt MS, som jeg håber på at skulle hygge mig med i foråret.
Den originale opsætning, gir ikke meget spræl over 6000 omdr./min., så jeg søger en profil, som kan gi lidt effekt i det øvre område, og lader motoren trækker mere ud. Spidseffekten på en standard VR6 som lader 1,8 bar m. HGP´s R30-lader, ligger typisk omkring 430-440 hk omkring 52-5500 omdrejninger. Ville man ikke kunne gøre motoren mere dynamisk, og lave effektregisteret bredede, eller er jeg helt galt afmarcheret?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

har du prøvet på vagcars.dk ?? der er et par stykker der har rimeligt godt styr på trykladede vr6ere , den ene hedder mikejensen (mener jeg) og den anden er vist ham fra jvk-tuning

MVH Luske

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Jow, men jeg tænkte mere, om der var nogle generelle retningslinier, for at lave knaster til tryk!?

Titel:
Moderator

Lindahl007 skrev:
Jow, men jeg tænkte mere, om der var nogle generelle retningslinier, for at lave knaster til tryk!?

Du skal nok regne med at hvis der er nogen der udtrykker sig noget i denne retning: "Hvis du sliber din knastaksel til xxx grader, så yder den max på trykladning", så er profit et vigtigere parameter for vedkommende, end performance.

Generel: Vælg en sugemotor knast lige een tand skrappere, så er det ikke nødvendigvist helt håbløst.

Generelt; Du skal have en masse ting med i billedet, såsom: Flower motoren lige godt på udstødning som på indsugningssiden? Kompressionsforhold? Tolerance overfor modtryk?, og sådan kunne man blive ved. Bedste bud er at se sig meget grundigt omkring på nettet, drage dine egne konklusioner ud af det.

Jeg har selv en flowbænk og har pudset lidt hist og pist. Ikke alt der glimrer er guld, så er det sagt. Mit råd til dig: Pas på, hvis du tænker den forkerte tanke bliver topstykket ringere!.

Jeg kender ikke din turbo, men hvis den varme side er stor nok, så kan du slippe afsted med ganske hotte knastaksler. Bunden går lidt fløjten, men tilgengæld kan den blive tosset oppe i rpm.

Mål evt dit modtryk i manifolden og sammenlign med ladetryk. Meget modtryk ifht ladetryk er ikke godt sammen med hotte knastaksler, idet motoren bliver meget spids i karakteristikken.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Flower motoren lige godt på udstødning som på indsugningssiden?
Tolerance overfor modtryk?

Kan du evt. uddybe de to ting lidt nærmere?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time