Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Ja som overskriften siger, så er jeg løbet ind i et lille dilemma.

Jeg skal bygge min N/A tunede C20XE opel op til narrestreger, og jeg står lidt og vakler mellem 2 opsæt af indsugningen:

1: 1stk 80mm STB der går videre til et stort plenumkammer med 4 rør ned til hver indsugningskanal på topstykket.

2: 4x48mm ITB's med plenumkammer og 100mm indsugningsrør

Motoren får portet top og 304 graders knaster med 12mm løft, samt en 2.05L blok med højkompressions stempler. Med andre ord, en motor der skal op og køre max effekt ved 7900omdr og begrænsning på 8500omdr.

Er der nogen erfaringer på hvad der giver bedst af disse to. ITB's har jeg gode erfaringer med, men hvis en 80mm STB virker ligeså godt er dette en billigere løsning.

Ulempen som jeg kan se lige PT er at med en STB kan man ikke køre uden plenumkammer. Det kan man med ITB's. Hvis dette ellers skulle ha en navneværdig fordel.

Nogle for og imod mine to idéer til projektet??

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Jeg kan forstå at prisen selvfølgelig taler for et spjæld og plenum kammer. Man kan helt sikkert også få dette til at virke næsten lige så godt som 4 individuelle spjæld. Det kræver selvfølgelig at plenumkammeret er stort nok i forhold til motorens størrelse og luftforbrug ved det antal omdrejninger du vil have max effekt ved. Derudover er der en del arbejde med at få hver cylinder til at få lige stor del luft og samtidig vil du sikkert også hente noget ved at justere hver enkelt dysse/cylinder til at kompensere for eventuelle mismatch i a/f ratio pga. forskelligt flow i indsugningsmanifoldet. Hvis du tager disse ting med ind i overvejelserne og har mulighed for med din motorstyring at programmere hver dysse individuelt og eller dimensionerer plenumkammeret ordentligt vil du kunne komme meget tæt på den samme effekt som 4 individuelle spjæld. Men det er min vurdering at du lettere(ikke nødvendigvis billigere) får samme effekt ud af 4 individuelle spjæld i forhold til et stort og et plenumkammer. De 4 spjæld vil være forholdsvis tættere på at levere den samme mængde luft til alle cylindere når de ellers er syncroniserede og kører i fri luft altså uden et form for fast lukket luftfilterkasse. Der vil ikke være lige så stort behov for individuel tuning af cylinderne da det hovedsageligt vil være temperaturforskellen i de respektive cylindere der skal tages højde for. Den kan dog også have sin indvirkning men jeg tror alt i alt at det vil være lettere at opnå en høj effekt med 4 spjæld kontra 1 men plenumkammer. Men det er bare min vurdering. I det her tilfælde ser jeg ikke den billigste løsning som den letteste. Men den kan helt sikkert give et så godt som ligeså godt resultat hvis man gør sit arbejde ordentligt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg kunne godt gå ind i en teknisk dabat med hvad der er bedst til hvad og så kan vi begynde at snakke pris... MEN Lyden!!!!

Lyden af et sæt ITB'er ved ~10K rpm på en hårdt pumpet N/A motor er alle pengene værd !!
(så er det "næsten" ligemeget om de giver nogen effekt )

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
mon ikke også at et 80mm spjæld er overkill. i dtc køre de tæt på 300hk på 65mm spjæld. tror du vil få meget "turbotøven/lag)" selv om den skal køre med 7900 omdr.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
møffe skrev:
tror du vil få meget "turbotøven/lag"

MAXIMALT meget tøven da der ikke er turbo på... :gnaek: :gnaek:

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Medlem

CQP> Jeg har også fået samme råd andre steder fra, at ITB's vil være den bedste løsning kontra arbejdet med at justere ind og tilpasse plenumkammer osv. Så jeg tror jeg dropper planerne med det enkelte store spjæld og istedet bruger 48mm ITB's.

AE86> Ja, LYDEN er jo altså bare kronen på værket, der er ikke noget bedre end at ligge bag nogle drengerøve i deres åbne sportsvogn, og så gi lidt gas og se 4 hoveder vende sig chokeret bagud :twisted: Også selvom det kun er 7900-8500omdr den kommer op i.

Møffe> Jeg ved at man ikke kan hive mere end 225HK ud af en C20XE med standard spjældhus som er 62mm i diameteren og så skal resten af motoren virkelig være voldpumpet med 310 graders knaster og et max portet topstykke med store ventiler osv..
Så hvordan DTC ræserne får 300HK ud af deres maskiner med 65mm spjæld skal jeg ikke kunne sige.
Jeg ved bare at min egen viden og erfaring omkring C20XE'eren er at skal man over 200HK og stadig få maximalt ud af sin motor, skal der enten spjældhuse på eller et større indsugningsspjæld på.
Så jeg tror ikke det ville være overkill at få et 80mm spjæld på.

Tinas Martin> Haha ja den var go. Men man skal vist ikke tage fejl af en 260hk's sugemaskine i en kadett. Den rykker seriøst fra land. :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time