Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 10:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: DK
Hej

Går og roder lidt med montering af en Roots SC12 kompressor på min VW Golf 1.8, men jeg kan ikke rigtig finde nogen metoder til at finde ud af hvor store remhjulene skal være for at opnå et bestemt ladetryk.

Så mit spørgsmål lyder:

Hvad vil ladetrykket blive når remhjulet på krumtappen er 140mm med max. 7250rpm, og remhjulet på kompressor er 122mm og har ca 8300rpm ved motorens max. rpm ?

Så er der nogen der kan hjælpe mig med at regne dette ud, eller fortælle mig hvordan jeg selv regner det ud, har ledt på nettet mens syns ikke rigtig jeg kunne finde noget brugbart til denne udregning !

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Prøv at bruge søge funktionen her på forumet ..

Men en SC12'er levere ca 1200 cc luft pr omdrejning så hvis du smider den på en 4 takt 4 cyl motor der er på 1200cc og køre den samme hastighed som krumtappen (hvor den jo drives fra) så levere den ca 2 bar abs (1 bars ladetryk) husk på at en 4 cyl 4 takt har 2 indsugningstakter pr omdrejning (og på en 1,2L vil det sige at der er et "luft behov" for 600 cc luft for at have en fyldning (VE) på 100%)

Titel:

ae86 skrev:
Prøv at bruge søge funktionen her på forumet ..

Men en SC12'er levere ca 1200 cc luft pr omdrejning så hvis du smider den på en 4 takt 4 cyl motor der er på 1200cc og køre den samme hastighed som krumtappen (hvor den jo drives fra) så levere den ca 2 bar abs (1 bars ladetryk) husk på at en 4 cyl 4 takt har 2 indsugningstakter pr omdrejning (og på en 1,2L vil det sige at der er et "luft behov" for 600 cc luft for at have en fyldning (VE) på 100%)

Havde også søgt herinde på forummet og fandt det her indlæg -> http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=17 ... light=sc12

Men syns bare ikke jeg kunne få det til at give mening, det der var skrevet i det andet indlæg. Men det hjalp med det svar du har skrevet oven over, og kan se mit regnestykke sådan set er lavet for mig i det gamle indlæg, dvs. skulle komme til at køre med ca 0,5 bar med 140mm remhjul på krumtappen.

Har så lige et ekstra spørgsmål i den anledning, burde en Golf 1,8 gti 16v ikke kunne klare 0,5 bars ladetryk på standard motor ? Dvs. uden anden toppakning fx!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Jimmiboy skrev:
til at køre med ca 0,5 bar med 140mm remhjul på krumtappen.

Har så lige et ekstra spørgsmål i den anledning, burde en Golf 1,8 gti 16v ikke kunne klare 0,5 bars ladetryk på standard motor ? Dvs. uden anden toppakning fx!

Er det en KR ell. en PL motor?

Titel:

Lindahl007 skrev:
Er det en KR ell. en PL motor?

Jeg har en ekstra motor liggende som jeg ville lave det på, og det er en KR. Der er vel ikke forskel på om det er en KR eller PL når der skal bygges tryk på ?

Med til historien hører at jeg vil bygge en g60 motorstyring i bilen, til at styre motoren når der kommer tryk på.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Prøv at undersøge hvad G60 drengene gør (og G40) når de smider en SC12'er på deres motor (istedet for at få renoveret deres dyre G-ladere) det er næsten lige før det er reglen at skifte til en SC12 er når G-laderen skal renoveres

De må da have en del erfaring med remhjul's størrelser og SC12'eren ..

Det kunne være der var en del på de forskellige VAG forum's der kunne give dig lidt hands-on info..

prøv eventuelt vag-cars herhjemme

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time