Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 06:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Hey så fik jeg fat i nogle ure til kabinen, bla olie temp som jeg ville mene burde have sin føler i bundkaret!? Men mit problem er jeg ikke lige kan lure hvordan jeg smartest/bedst montere den føler. Vi snakker en konisk fyr på 10mm x 1 gevind, havde tænkt på og svejse en møtrik på inden i bundkaret, men er i tvivl om den koniske føler kan pakke tæt i den STÅL møtrik!? Eller er der nogen der har en bedre ide? HJÆÆÆLP :up:

Mvh JF

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Du siger at det er et stålbundkar... så tag en en spids dorn eller kørner og bank et hul, hullet må ikke være større end at du kan skære et gevind i det materiale du har krænget ind i bundkaret, bare husk at smørre snittappen ind i fedt el. lign. for at holde på spåner, eller også så kan du sætte tryk (luft) på røret til oliepinden samtidig du skærer, det vil blæse spånerene ud i hovedet på dig...

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ravnen skrev:
Du siger at det er et stålbundkar... så tag en en spids dorn eller kørner og bank et hul, hullet må ikke være større end at du kan skære et gevind i det materiale du har krænget ind i bundkaret, bare husk at smørre snittappen ind i fedt el. lign. for at holde på spåner, eller også så kan du sætte tryk (luft) på røret til oliepinden samtidig du skærer, det vil blæse spånerene ud i hovedet på dig...

Oki, burde den smule matriale der er til og lave gevind af kunne holde? Ps bundkaret er afmont.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det burde ikke være et problem, men hvis du alligevel har bundkaret afmonteret, så svejs en bøsning på med det rigtige gevindhul, det ville da være at foretrække, den anden løsning virker fint, men er en Polak måde at gøre det på, for at slippe for at tage bundkaret af...

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ravnen skrev:
Det burde ikke være et problem, men hvis du alligevel har bundkaret afmonteret, så svejs en bøsning på med det rigtige gevindhul, det ville da være at foretrække, den anden løsning virker fint, men er en Polak måde at gøre det på, for at slippe for at tage bundkaret af...

Oki kan jeg godt følge dig i, men er i tvivl om den føler kan klare og blive spændt i den møtrik nu føleren er konisk!? Tænker bare at den møtrik giver sig ikk en skid.... Altså bare om det bliver tæt, kan kun få den halv igennem møtrikken med fingerne, så tror bare ikke den kommer meget længere i selv om jeg holder en nøgle på uden og smadre gevindet i føleren...

Mester Medlem
Brugeravatar

Jack-Ae86 skrev:
Hey så fik jeg fat i nogle ure til kabinen, bla olie temp som jeg ville mene burde have sin føler i bundkaret!? Men mit problem er jeg ikke lige kan lure hvordan jeg smartest/bedst montere den føler. Vi snakker en konisk fyr på 10mm x 1 gevind, havde tænkt på og svejse en møtrik på inden i bundkaret, men er i tvivl om den koniske føler kan pakke tæt i den STÅL møtrik!? Eller er der nogen der har en bedre ide? HJÆÆÆLP :up:

Mvh JF

Det lyder som om det er et NPT Gevind (amerikansk konisk fin gevind)
(Måske NPTF)

Det kommer ikke til at pakke særligt godt sammen med en alm møtrik

(og det er med brugtvognsgarenti forkromet messing så pas på når du strammer den)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvis man er i tvivl - så er man ikke i tvivl...

Sig mig har du ikke en snittap med det samme gevind?
for hvis ikke så tror jeg desværre at du er nødt til at anskaffe dig en, det ville jo være noget lort hvis det ikke er tæt bagefter....

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ravnen skrev:

for hvis ikke så tror jeg desværre at du er nødt til at anskaffe dig en, det ville jo være noget lort hvis det ikke er tæt bagefter....

Kan man få en snittap til et konisk gevind ???

@ Jack-Ae86
Angående dit målepunkt, så kunne det måske være mere interessant at måle så tæt på de steder hvor olien "bruges", da det jo er her oliens temperatur har indflydelse på oliens smøre egenskaber og dets viskocitet

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Golf'erne måler olietemp enten lige over oliefilteret (GTi 8V) eller i topstykket (16V) - det er originalt fra fabrikken.

Så du kan sagtens måle det andre steder.

Vær blot opmærksom på at det IKKE kan anbefales at montere temp-føleren i et T-stykke for at gøre plads til både olietrykskontakt og temp-føler eller hvad det nu måtte være.
En temp-måler i et T-stykke måler et godt stykke galt - og ja, jeg taler af erfaring :D

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ae86 skrev:
Ravnen skrev:

Kan man få en snittap til et konisk gevind ???

@ Jack-Ae86
Angående dit målepunkt, så kunne det måske være mere interessant at måle så tæt på de steder hvor olien "bruges", da det jo er her oliens temperatur har indflydelse på oliens smøre egenskaber og dets viskocitet

Ja kan jeg godt se, havde bare en teori om olie var tæt på varmest i bundkaret når olien der er sprøjtet op under stemplerne var røg ned igen...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time