Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 jul 2025, 00:15

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 03 okt 2007, 19:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
nu har jeg kigget lidt rundt efter noget andet turbo og er sku kommet i trivl om nogle ting..

en udregning på min motor som jeg fandt i maximum boost bogen.
alså min motor er på 1248cc, lige nu er max hk ved 4000rpm men det kan da obd tunes ud af så den lander på 4500-5000rpm
4 cylindre.
bore stroke: 69.60mm × 82.00mm
og det er en diesel. fra 2005 16V multijet

så cc til cf:
1248cc/1728 = 72,22

motor størrelse i cf x rpm x 4takts motor x Ev volume(eff.) 85%
(72,22x4000x05x0,85) / 1728 = 71,03cfm

fint nok men det var ligesom garrett compressor maps jeg ville se og de bruger sku LB/min hvordan laver jeg så cfm om til LB/min?

feks disse 2 turboer, hvordan vil bilen opføre sig?
Billede

Billede

_________________
Diesel!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 10:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Kode:
Mass Air Flow vs. Volume Air Flow conversion:
Mass Flow(lb/min) = 0.0756 x Volume Flow(cfm) IF the volume flow is measured at standard temperature and pressure (STP). Otherwise the Ideal Gas Law must be used to first convert the measured volume flow to STP



http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/ ... w_maps.htm

http://www.lovehorsepower.com/CFM1.htm

http://www.not2fast.com/turbo/glossary/turbo_calc.shtml

http://www.automotivearticles.com/123/T ... tion.shtml

http://www.turboford.net/equation/index.shtml

http://www.turbofast.com.au/

http://cherrypicker.tripod.com/id6.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 11:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
ahh en dejlig masse at gå igang med :-) takker!

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 11:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
hmm er det pressure feks 1,5 ratio så 1,5bars ladetryk eller 1,5 atmosfære tryk alså 0,5 bars ladetryk ved sea level.!

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 14:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
fraguzz skrev:
hmm er det pressure feks 1,5 ratio så 1,5bars ladetryk eller 1,5 atmosfære tryk alså 0,5 bars ladetryk ved sea level.!



Det er trykforskel imellem ind og ud på turboen

Absolut tryk taget sit reference ved Vandoverfladen og er her 1 Atmosfærre eller ca 1 bar (ca 14,7 psi og ofte kaldt psia for psi absolute)

Dvs. Hvis du køre med 1 bars ladetryk vad kysten er der ca 2 bars Absolut tryk inde ved din indsugningsventil/plenumchamber eller hvor du måler dit tryk (hvis vi ser bort fra trykfald e.t.c.)

For at udregne dit Pressure Ratio eller dit tryk ratio, så tager du dit "Ambient" Pressure eller det tryk der er udenfor der hvor du befinder dig og dividere op i dit Absoluteladetryk... dvs. i foregående eksempel vil du nu dividere 2 med 1 og få et pressure ratio på 2 da det er et ratio/forhold er det uden betydning om du bruger Bar eller psi (så længe du ikke blander dem)

Der kan dog være lidt trykfald ved dit luftfilter så istedet for 14,7psi kan det være 13,7psi men det er ikke noget der rykker det store

Det korte svar er at dit eget svar nr 2 er det rigtige


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 18:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
nåå har lige regnet lidt på det:


Rpm cfm Lb/min
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
500 8,88 0,67
600 10,66 0,81
700 12,43 0,94
800 14,21 1,07
900 15,99 1,21
1000 17,76 1,34
1100 19,54 1,48
1200 21,32 1,61
1300 23,09 1,75
1400 24,87 1,88
1500 26,64 2,01
1600 28,42 2,15
1700 30,20 2,28
1800 31,97 2,42
1900 33,75 2,55
2000 35,53 2,69
2100 37,30 2,82
2200 39,08 2,95
2300 40,85 3,09
2400 42,63 3,22
2500 44,41 3,36
2600 46,18 3,49
2700 47,96 3,63
2800 49,74 3,76
2900 51,51 3,89
3000 53,29 4,03
3100 55,07 4,16
3200 56,84 4,30
3300 58,62 4,43
3400 60,39 4,57
3500 62,17 4,70
3600 63,95 4,83
3700 65,72 4,97
3800 67,50 5,10
3900 69,28 5,24
4000 71,05 5,37
4100 72,83 5,51
4200 74,60 5,64
4300 76,38 5,77
4400 78,16 5,91
4500 79,93 6,04
4600 81,71 6,18
4700 83,49 6,31
4800 85,26 6,45
4900 87,04 6,58
5000 88,81 6,71
5100 90,59 6,85
5200 92,37 6,98
5300 94,14 7,12
5400 95,92 7,25
5500 97,70 7,39

Hmm hvordan holder jeg det så op på disse maps af denne Gt1544
standard kører den med 1,4bars tryk. hvornår får jeg noget tryk.. feks vis jeg bruger formlen, så jeg vil gerne have 1bars ladetryk ved 2000rpm så går jeg ud 2,69 lb/min og op til 2 ratio... ik? men det kan laderen ikke eller? så denne vil først give tryk ved.. hmm 2500rpm og ikke kunne lave mere end 0,3bars tryk.. de skriver jo man ikke må komme på venstre side af linjen ...
aarrg forstår ikke rigtig de grafer.. hvordan mon denne turbo ville være at køre med? mht tryk start , max boost ved hvilke rpm osv..

Billede
Billede

A

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 20:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Citat:
Hmm hvordan holder jeg det så op på disse maps af denne Gt1544
standard kører den med 1,4bars tryk. hvornår får jeg noget tryk.. feks vis jeg bruger formlen, så jeg vil gerne have 1bars ladetryk ved 2000rpm så går jeg ud 2,69 lb/min og op til 2 ratio... ik? men det kan laderen ikke eller? så denne vil først give tryk ved.. hmm 2500rpm og ikke kunne lave mere end 0,3bars tryk.. de skriver jo man ikke må komme på venstre side af linjen ...
aarrg forstår ikke rigtig de grafer.. hvordan mon denne turbo ville være at køre med? mht tryk start , max boost ved hvilke rpm osv..


Nu er 1 bar ved 2000 Rpm rimeligt tidligt

Hvis du vil have så tidligt ladetryk bliver du nød til at gå ned i turbo størrelse
Nu da jeg så din Rpm skala kom jeg i tanke om en anden tråd, hvor du vidst nok nævner at det er en diesel motor .. er det rigtigt ??

Hvis det er så kan du ikke bruge Garrett's Litter angivelse 1-1.6L for denne omtalte turbo og Din virkningsgrad tror jeg også du skal have korregeret i din udregningsformel (er det forøvrigt en 2 eller 4V motor??)

En tommelfinger regel, baseret på std. monteret Garrett turboer. her valgte man den samme turbo til en 2.5L Diesel motor og en 1.6L Benzinmotor (selfølig er begge konservativt valgt og 2.5L Dieselen snurre en del færre omdrejninger selve effekten har nok ligget rimelig ens, dog har Dieselen selfølig haft et meget større drejningsmoment)

En af grundene til at dieselen har mindre turboer er, udover de færre omdrejninger maskinen snurre, at der er mindre turbomad i udstødnings gasserne fra en Diesel, den er simpelhen mere effektiv og har en koldere udstødningstemperatur (groft sagt er det temperaturfaldet over turbinen der driver værket)

Hvad sidder der på den af standard lader (og hvad svarre det til hos garrett har du fundet udaf det??)

En lille 1248cc motor Ville umildbart køre meget godt med omtalte turbo hvis det var en 4V benzin motor, Hvis det er en 1248cc Diesel er det næsten en "Diesel Quatermile Turbo"


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 23:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
motoren er rigtigt nok en diesel.. og den er med 16 ventiler.. virkningsgraden.. hva skulle den så være..
Ja turboen er en KKK KP35 (max rated power 106hp)
og det er belastende.. hvem laver mindre turboer..
hvor kan man iøvrigt finde maps for standard turboerne.?

hva med denne mindste turbo fra GT serien:
Billede
Billede

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 okt 2007, 11:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
nåå har fundet denne KKK k03-2072
Billede
Denne turbo vil så lave tryk fra: ca 1000rpm med et tryk
og vil stige til 1bar ved 4000rpm og lave ca: 87.5hk
og ved 5000rpm vil den så lade: 1,3bar og have ca. 127hk

lydder dette rigtig? og er dette overhovedet en god løsning ?
er der noget der går min næse forbi.. det er da ikke normalt at skulle bruge hele rpm feltet til at opnå max boost..??

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 okt 2007, 12:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
hmm kommer lige i tanke om at udstødnings flowet må blive højre når der er feks 1bars ladetryk på... er det rigtig ? alså så istedt for et flow på 5,37 ved 4000rpm .. så er det med 1bars ladetryk ca 10,74 ??

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team