Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 16:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 sep 2007, 21:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
Nu har jeg en temlig lille diesel maskine og turboen er også noget i andre bruger til at tøre hår med.. problemet er så at jeg gerne vil prøve at montere noget større men det ville jo så enten resultere i en forfærdelig snæver momentkurve langt oppe så den bliver underlig at køre..
jeg ved at fiat har løst problemet ved at montere VGT turboer på motoren men er disse electronisk styret så man skal lave en fandens masse om på computeren eller kan de bare sådan uden vidre monteres? og så self. rulle motorstyringen ind med mængde og div.?

_________________
Diesel!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2007, 11:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Ofte er de varialbe turboer jo ret små. Nu afhænger det lidt af hvad man vil, men overvejer man at sætte en turbo på der er så stor at det reelt vil være et problem med kørbarheden - Så tror jeg ikke man lige sådan kan få en variabel turbo der kan levere den samme ydelse som den store og så rede mellemområdet.

Det med styringen af den - Der sidder jo en wg agtig dåse på den. Jeg MENER også der sidder en magnetventil til styring af denne. Tror helt sikkert den er styret via computeren ja.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2007, 15:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ofte bliver geometrien blot styrret af ladetryk. men der er mange muligheder. størrelse.... ved da at de laves til 600hk lastbiler! men mindre kan måske også gøre det? der er jo masser af standard person/varevogne med 150-200-250-300hk der benytter dem efterhånden. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2007, 20:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
ofte bliver geometrien blot styrret af ladetryk. MVH søren


Og hvad styrer så ladetrykket?

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 sep 2007, 05:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ladetrykket styres af indsprøjtningsmængde og/eller wg.... som på alle andre motorer! MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 sep 2007, 06:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Havneren skrev:
Og hvad styrer så ladetrykket?


På PSA's 2,0 110hk HDi bliver ladetrykket styret af de variable "plader/guides" inden i turboen. Selve reguleringen af "pladerne" foregår ved en actuator der dog er vacuumstyret af ECU'en.

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 sep 2007, 07:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
det kan jeg vel se hvis jeg finder en model med vgt turbo... sidder der ledninger ned til den???

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 sep 2007, 18:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
fraguzz skrev:
det kan jeg vel se hvis jeg finder en model med vgt turbo... sidder der ledninger ned til den???


Nej, der sidder ikke ledninger ned til selve turboen..

Styringen fungere via en elektrisk solenoid lige som på mange turbobiler der har standard monteret boost styring. Solenoid'en styres via ECU'en via et pulserende signal eg. PWM eller en frekvens.. jo hurtigere denne frekvens er desto mindre "tryk"luft (ladetryks luft fra turboen til Wastegateaktuatoren ( aktuatoren er den dåse "dims" der sidder på selve turboen) når membranen i aktuatoren og dermed ser aktuatoren et mindre tryk end der reelt er ved turboen (og indsugningsventilen når der ikke tages forbehold for div. trykfald) og derved opnås et større ladetryk end det fjederen i ventilen inden i aktuatoren er "gearet" til

Det er samme princip som de små "radiatorventiler" man kan sætte på slangen ned til aktuatoren hvor man "bleeder" noget af luften ned til aktuatoren ud til atmosfærisk tryk (ud i fri luft) og derved hæver ladetrykket


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 sep 2007, 20:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
hmm okey..
på min standard turbo sidder der intet på aktuator slangen.. fra wastegaten!
men nu er min heller ikke med VGT turbo... enu(måske)

hmm ja der sidder de der sorte "fordelerboxe" imellem en masse af de slanger på feks VW.. hvis det er dem du mener.

pokkers... og dette er vel en helt ny del af motorstyringen og ikke noget man kan "snyde sig til" eller?

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 sep 2007, 04:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
http://www.dsmtalk.com/forums/archive/i ... 79885.html dette er om gamle vtn turboer. nu er der mange af dem der er med el regulering.
MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team