fraguzz skrev:
det kan jeg vel se hvis jeg finder en model med vgt turbo... sidder der ledninger ned til den???
Nej, der sidder ikke ledninger ned til selve turboen..
Styringen fungere via en elektrisk solenoid lige som på mange turbobiler der har standard monteret boost styring. Solenoid'en styres via ECU'en via et pulserende signal eg. PWM eller en frekvens.. jo hurtigere denne frekvens er desto mindre "tryk"luft
(ladetryks luft fra turboen til Wastegateaktuatoren ( aktuatoren er den dåse "dims" der sidder på selve turboen) når membranen i aktuatoren og dermed ser aktuatoren et mindre tryk end der reelt er ved turboen (og indsugningsventilen når der ikke tages forbehold for div. trykfald) og derved opnås et større ladetryk end det fjederen i ventilen inden i aktuatoren er "gearet" til
Det er samme princip som de små "radiatorventiler" man kan sætte på slangen ned til aktuatoren hvor man "bleeder" noget af luften ned til aktuatoren ud til atmosfærisk tryk
(ud i fri luft) og derved hæver ladetrykket