Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 16:41

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 sep 2007, 22:35 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 jun 2007, 07:52
Indlæg: 72
Godaften i stuen, kontoret, soveværelset, garagen eller hvor nu computeren står :lol:

Jeg er den lykkelige ejer at en Golf 2 TD 80hk udgaven. Jeg går pt og pusler med at lave lidt flere hypper på den gamle dame. Jeg har fået monteret et manometer så jeg kan følge med i ladetrykket og det ligger som det skal helt standart på 0,6 bar.
Min plan er nu at få monteret en bleed ventil mellem turbo og acutoren så jeg kan give den noget mere tryk og derefter skrue den op i pumpen så den får det diesel den skal have.

Bilen er med den velkente GTD intercooler monteret over gearkassen, dette er jo ikke den bedste løsning da det er begrænset hvor meget kold luft der kommer igennem den her. Jeg har ikke pt økonomi til at købe en større IC og sætte den i fronten. Derfor overvejer jeg at lave noget simpelt system med en sprinkler pumpe, et par dyser og en beholder af en slags til at sprøjte vand ud over intercooleren når jeg aktiverer en kontakt i kabinen. Meningen er så at jeg, når jeg har behov for en den smule ekstra krafter som koldere indsugningsluft vil give, trykker på kontakten og derved kører intercooleren lidt ned.
Er dette helt hen i vejret og totalt spild af godt H2O, eller er der noget at hente på det?

Tobias


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 05:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 239
Geografisk sted: København
ja det er ikke nogen særlig god ide ...
Prøv en gang og søge på vandinsprøjtning , f.eks her :http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=16109&highlight=vandindspr%F8jtning

Du skal lave et system der spøjter vand ind i manifoldet istedet for , det kan lave på 1000 måder og til meget lidt penge og det virker ved at det køler så man undgår tændingsbanken ...
Men søg ... så skal du bare se , emnet har været oppe og vende mange gange

_________________
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 06:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
jeg vil give whosa ret i at waterinjection er meget mere effiktivt men også svære at lave... lavet rigtig kan give dig meget men forkert lavet kan give store problemer.

din ide med at forstøve vand på intercooleren er jo entelig ok og vil da også tage nogle grader af luften men er intercooleren specielt varm? for hvis den knap er håndvarm giver det jo ikke meget med 20grader varm vand!
og det er ikke en permanent løsning for så at kunne køre med højere ladetryk ... måske hvis du skal køre lidt 402 så kan du bruge det.

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 07:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 239
Geografisk sted: København
Der er ingen effekt i at sprøjte vand på ICén. Hvis du skal have effekt ud af det skal det være meget koldt, og en beholder der sidder i motorrummet med almindelig vand i vil følge motorens temp, så du kommer til at sprøjte lunken/varm vand ind på ic som du gerne vil have til at blive koldere.
Som jeg ser det er der kun 2 løsninger , større IC eller vandindsprøjtning .

_________________
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 07:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Whosa skrev:
Der er ingen effekt i at sprøjte vand på ICén. Hvis du skal have effekt ud af det skal det være meget koldt, og en beholder der sidder i motorrummet med almindelig vand i vil følge motorens temp, så du kommer til at sprøjte lunken/varm vand ind på ic som du gerne vil have til at blive koldere.
Som jeg ser det er der kun 2 løsninger , større IC eller vandindsprøjtning .


Planen med at risle vand ud over IC'en er vel netop at det kræver enorm meget energi at få vandet til at fordampe. Uanset om det er 20 eller 60 grader, så vil det fjerne varme fra køleren.

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 08:18 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 jun 2007, 07:52
Indlæg: 72
Jeg har søgt meget på vandindsprøjtning på forumet, dog med emget blandede resultater.
Der kom en hel del tråde frem, men der var også en spredt mening om hvor godt det er. På den ene side er det en billig måde at kunne kører med højere ladetryk på. Men hele ideen med det højere lade tryk er jo netop at få noget mere brændstof ind i maskinen, og vand brænder som bekendt ikke ret godt.
Efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til skal vandet også være forstøvet rigtig godt før det har nogen effekt i indsugningen, dette kræver igen en noget vildere pumpe end jeg lige umildbart har liggende.

Min teori er at vandindsprøjtning er en glimrende løsning hvis man har en motor der er indstillet til at køre med 1,3 bar på 98 oktan, de gange man så kun kan få 95 oktan kan man bruge vandindsprøjtningen til at undgå tændings banken.

Hvis jeg ikke husker meget forkert benytter bl.a. Evo 8 sig af af sprøjte vand u foran IC'en, så lidt effekt må der da være i det.

Tobias


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 09:14 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 239
Geografisk sted: København
ja jeg er ked af det men jeg syntes at det lyder som en klamhugger løsning ... så hellere skifte IC ... Jeg har svært ved at se effekten af den andet og hvis du hælder vand ned foran ic så må det da også blive sprøjtet ind i motorrummet hvilke giver nogle helt nye spændende problemer hvis alt bliver fugtigt ...

_________________
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 09:38 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 jun 2007, 07:52
Indlæg: 72
Whosa skrev:
ja jeg er ked af det men jeg syntes at det lyder som en klamhugger løsning ... så hellere skifte IC ... Jeg har svært ved at se effekten af den andet og hvis du hælder vand ned foran ic så må det da også blive sprøjtet ind i motorrummet hvilke giver nogle helt nye spændende problemer hvis alt bliver fugtigt ...


Nu kommer vandet jo ikke ned foran IC'en da det er en GTD, men ud over den. Havde det være te bil med en front monteret intercooler havde jeg heller alderig overvejet iden. Men da ic'en er placeret i motorrummet lige over gearkasse, hvor der jo ofte er temlig varmt tænkte jeg at det kunne være en måde at sænke indsugnings temperaturen en lille smule.

Tobias


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 09:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
ToLa, drop ideen med det vandindsprøjtning, og brug din energi på at montere en ordentlig intercooler, det vil have mest gavn af, du kan sagtens finde en billig brugt intercooler fra en hugger. Hvis du skal have noget vandindsprøjtning der virker, skal du op med flere tusende kroner, så det vil stikke af rent økonomisk.
Om vand indsprøjtning (kemisk køling) kan siges at det faktisk kan virke bedere end den bedste intercooler, plus at man sparer en masse plads, ydermere kan man tilsætte f.eks. metanol og gøre det endnu mere effektivt, dog skal man huske at man jævnligt skal fylde efter med væske, noget som efter min mening ikke dur på en gadebil der kører meget.
Mht. en kommentar om at varmt/lunkent vand fra et varmt motorrum skulle være et problem så vil jeg sige at det ikke har den store betydning, sålænge at det bliver forstøvet ordentligt ud på intercooleren, og at der er et reelt behov for at gøre det; dvs. jo varmere incercooler jo bedre virkning, da det er fordampningen af vandet der giver den køleeffekt man er efter. Det er noget andet i en vandintercooler her skal vandet være så koldt som man overhovedet kan slippe af sted med, men det er en anden historie...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 19:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Det er en gammel golf gtd. Drop tanken om store intercoolere overhovedet, det er ingen racerbil eller presset motor. Du har en intercooler, der er mange golf diesel der ikke har, og kører nogenlunde trodsalt.

Den du har er såmænd fin til det du skal. Folk siger at den snildt tager 0,8 bar, vidstnok også 1. Og så skal du også bare hælde lidt diesel ind, så den lige akkurat har en snert af sort røg ved fuld gas og ladetryk. Så har du fået lidt flere hypper.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team