Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 20:03

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

Hej

Hvis et indsugningsmanifold skal være optimalt til en turbo motor, er det så ikke rigtigt at de forskellige cylindere skal have den samme mængde luft?

Og hvordan finder man ud af hvornår man har nok luft?

Har lavet en tegning over hvordan jeg har forstillet mig det skulle se ud, jeg tager gerne imod ændringer!

/LaGuHa

PS. nogle der vil uploade et billede for mig.?

MSN/mail Larsguldagerhansen@gmail.com

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

prøv her -> http://www.hotlinkfiles.com/

Admin
Admin

LaGuHa skrev:
Hej

Hvis et indsugningsmanifold skal være optimalt til en turbo motor, er det så ikke rigtigt at de forskellige cylindere skal have den samme mængde luft?

Og hvordan finder man ud af hvornår man har nok luft?

Har lavet en tegning over hvordan jeg har forstillet mig det skulle se ud, jeg tager gerne imod ændringer!

/LaGuHa

PS. nogle der vil uploade et billede for mig.?

MSN/mail Larsguldagerhansen@gmail.com

Alle cyllindre skal altid have samme mængde luft uanset om det er turbo eller ej. Mht. til om du har nok luft, så skal du blot sørge for at konstruere manifolden sådan at den ikke er en hindring i flowet. Derudover giver lange "runners" lidt højere moment ved lave omdrejninger, men en større hindring ved højre. Omvendt korte med store diametre giver lidt mindre moment ved lave omdrejninger, men mere flow ved høje (topeffekt). Plenum skal være af en passende størrelse og du skal sikre dig at endevæggen ikke ender samme sted som sidste cyllinder. Den skal gå lidt længere, således alt luften ikke ledes ind her. Optimalt har du fra plenum kammeret runde flangerkanter til dine "runners" (med runners menes hver cyllinder-indsugnings-rør der forbinder toppen til plenum). Dertil selvfølgelig et passende spjæld i indgangen. Husk rigeligt med udtag til vakum/tryk.

Du bør selv kunne uploade din tegning. Der er forklaring til upload af billeder bl.a. under projektforummet.

Titel:
Nyt Medlem

Super forklaring! Det var herligt, så fik jeg lidt på plads, prøver at oploade billedet når jeg kommer hjem.

/LaGuHa

Titel:
Nyt Medlem

Her er min tegning!

Billede
Shot at 2007-08-18

Titel:
Admin
Admin

Jeg tillod mig lige at resize din tegning :wink:

Husk plenum må ikke gå direkte ud i sidste cyllinder. Der skal være ekstra længde i plenum for at undgå alt luft havner her. Hvis du vil have vandindsprøjtning så er det ikke midt i plenum du skal placerer dyser, her har du ingen kontrol med om de rammer ensartet i cyllinderne. Enten i hver runner eller bag gasspjæld - eller i min verden optimalt set i indsugningen før turboen (nedkøler indsugnings/kompressionsluften)

Billede

Det nederste på din tegning kan jeg ikke se hvad er..?

Titel:
Nyt Medlem

Tak for resizing af mit billede, det nederste billede er hvordan jeg har tænkt mig at samle det, går og overvejer at lave det i lexan-glas!

/LaGuHa

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Østsjælland
LaGuHa skrev:
Tak for resizing af mit billede, det nederste billede er hvordan jeg har tænkt mig at samle det, går og overvejer at lave det i lexan-glas!

/LaGuHa

Det er ikke det bedste materiale da det ikke er glad for varme.

nu ved jeg ikke hvor meget du kender til plastik. når folk snakker Lexan så er det glas som er slagfast. det som folk i reglen snakker om er faktisk et materiale som hedder PC= PolyCarbonat (det er slagfast)køber man Lexan i byggemarked kan det faktisk også godt være Acryl ( det er ikke slagfast tværtimod) Lexan er et firma betegnelse lige som F.eks. Ford

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
RSV skrev:
LaGuHa skrev:

/LaGuHa

Det er ikke det bedste materiale da det ikke er glad for varme.

nu ved jeg ikke hvor meget du kender til plastik. når folk snakker Lexan så er det glas som er slagfast. det som folk i reglen snakker om er faktisk et materiale som hedder PC= PolyCarbonat (det er slagfast)køber man Lexan i byggemarked kan det faktisk også godt være Acryl ( det er ikke slagfast tværtimod) Lexan er et firma betegnelse lige som F.eks. Ford

Hvis Lexan er Ford er Plexiglas så Toyota? Billede

Brug Aluminium, det gør alle profferene der ikke har råd til Kulfiber!

Billede

Titel:
Nyt Medlem

Grunden til at jeg var ved at overveje lexan/polycabonat, altså plast noget, var at det er meget let at bearbejde! Men kan godt se at det ikke er sikkert at det vil gå godt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time