LaGuHa skrev:
Hej
Hvis et indsugningsmanifold skal være optimalt til en turbo motor, er det så ikke rigtigt at de forskellige cylindere skal have den samme mængde luft?
Og hvordan finder man ud af hvornår man har nok luft?
Har lavet en tegning over hvordan jeg har forstillet mig det skulle se ud, jeg tager gerne imod ændringer!
/LaGuHa
PS. nogle der vil uploade et billede for mig.?
MSN/mail
Larsguldagerhansen@gmail.com
Alle cyllindre skal altid have samme mængde luft uanset om det er turbo eller ej. Mht. til om du har nok luft, så skal du blot sørge for at konstruere manifolden sådan at den ikke er en hindring i flowet. Derudover giver lange "runners" lidt højere moment ved lave omdrejninger, men en større hindring ved højre. Omvendt korte med store diametre giver lidt mindre moment ved lave omdrejninger, men mere flow ved høje (topeffekt). Plenum skal være af en passende størrelse og du skal sikre dig at endevæggen ikke ender samme sted som sidste cyllinder. Den skal gå lidt længere, således alt luften ikke ledes ind her. Optimalt har du fra plenum kammeret runde flangerkanter til dine "runners" (med runners menes hver cyllinder-indsugnings-rør der forbinder toppen til plenum). Dertil selvfølgelig et passende spjæld i indgangen. Husk rigeligt med udtag til vakum/tryk.
Du bør selv kunne uploade din tegning. Der er forklaring til upload af billeder bl.a. under projektforummet.