Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jul 2025, 08:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked

Hvor mange HK kan den 5 trins gearkasse holde til, i en audi s2.

Da jeg har hørt at den skulle være "svag"?

Håber der er nogen der kan give svar..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Alt er jo relativt. 500 Hk holder de fleste til men måske ikke 1000 -
Snakker vi dragracing med lattergas eller skal campingvognen ha' en forskrækkelser -
Så hvad er dit projekt ?

Titel:

Audi_claus>

Jamen altså, vi snakker nok omkring de 400 hk..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hellerup
Hej

De første 3B Gearkasser kan kun holde til ca 500NM ca.. kommer an på hvordan du køre bilen også...

Titel:
Senior Medlem

3B gearkassen er en type 016 gearkasse. Jeg har tidligere på min 200 20V Avant - egenvægt 1725 kg - kørt med større turbo og målt til 369 Hk / 470 Nm. DEn blev brugt til dragrace med fuld start i første gear.
Desuden med mindre turbo - ca 300 Hk + ca 125 hK lattergas mishandlet til dragrace.
I dag kører den blot med 280 Hk 440 Nm men gearkasse og bagtøj har ikke svigtet (endnu). Man skal altid være forsigtig med hvad man siger, for Audi's Gud kan finde på at straffe een (erfaring ja). :cry: :cry: :cry:
Min Ur-quattro målt til 462 Hk og 622 Nm har holdt indtil nu, men det er første sæson uden ret mange starter. Den har også en 016 gearkasse hvor indgangsakslen kun er 22 mm med 24 tænder til koblingen. S2 gearkassen har 24 mm og 23 tænder og i hvertfald kraftigere på det punkt.
Derfor tror jeg ikke at "perlos" får problemer med ca 400 Hk og 500 Nm.
Det håber jeg holder stik - også for mit eget vedkommende 8)

Titel:
Senior Medlem

Hej Perlos
Jeg fandt noget om vore gearkasser: Klippet fra en Audi side:

Hvis det er for at få en stærkere gearkasse til en s2 har du 3 andre muligheder som nok er noget nemmere efter min mening:

Dette er lånt http://www.s2central.net/tranny_intro.html

Some Brief History & Torque Ratings

The 5-speed 01A box, fitted to the 3B engined S2, is the same box as fitted to non turbo 20V (7A or NM engines). It's a good enough box but it is officially only rated at 310Nm though it can handle more torque if you want. Obviously longevity in a hard driven 01A box with a modified engine could be an issue.

Next up came the 6 speed 01E (CGR) as fitted to the ABY engined cars. This is rated for 450Nm and is a much stronger box than the 01A. I know of some tuned ABY engines pushing 550Nm thru these boxes without reported problems. The early variants of the CGR had a weak point on 1st gear but that was fixed mid MY94 and the CRB box on the RS2 is identical to the late made CGR. More details on that to follow. Some drivers don't like the lazier shift on the 01E box - it has a very positive feel, but it won't be hurried. Some owners are fitting 'short-shift' kits to the gear linkages on 01E models to counteract that. More to follow elsewhere.

What preceded the gearboxes fitted to the S2 ?

Taking a step back in time to the 5-speed 016 box, as fitted to the UR quattro and some 100/200 models, and we have a VERY strong gearbox indeed. Earliest versions of the 016 had a lockable centre differential which enabled a 50:50 torque split between front and rear wheels. This is the nearest configuration to what the rally cars used for maximum quattro traction in the 80s. The gear ratio spacing is a bit funky on the trusty old 016, but this a supremely strong gearbox with a light and quick shift. The ultimate version was fitted to the rare 'Sport' quattro IIRC and this is what monster quattros like the Dialynx special runs with. The lockable centre diff was deleted when Audi introduced the MB engined quattros in 1988/89 with a revolutionary system - Torsen.

De gearkasser, jeg har kendskab til er 016 boxen i min 200 20V Avant, der har kørt med 369Hp og NOS, samt min Ur-quattro med 528Hk og 600 Nm og ingen har svigtet ind-til-nu.
Det pudsige er, at indgangsakslen fra motoren til 016 boxen er kun 20 mm i diameter og med 24 noter, mens den senere til S2 er på 24 mm og med 23 noter. Altså en noget grovere aksel.
Claus

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time