Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 18:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 jul 2007, 15:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Hvis man stiller tænding 20 grader forkert i en turbo motor? Altså 20 grader efter normal tænding's tidspunkt? Kan selve motoren ha taget skade af det, og hvad med turboen?

Kom gerne med teorisk viden og praktisk viden, det hele kan bruges...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2007, 20:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Udstødningsventiler kan ikke tåle at du åbner meget sent. Alt bliver en hel del varmere.(husk forbrændingen ikke nødvendigvist er slut når du åbner udstødningsventilen)

Om 20grader lige er over stregen for din motor, eller ej, er svært at svare på, men der findes motorer hvor 20 grader senere medfører alt for varme ventiler=> kan medføre tændingsbanken, eller værre endnu, pre-ignition.

Turboladeren kan smelte turbinehjulet, hvis det er ekstremt nok.

Hvad har du lavet??

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2007, 21:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Skal du til at rode med anti-lag?? :mrgreen:

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jul 2007, 01:58 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 28 feb 2007, 14:13
Indlæg: 15
Geografisk sted: Danmark
den aktuelle motor er en 3S-GTE Gen 3...
der er kørt en strækning på ca. 30-60Km med den beskrevne "fejl"...
hvad med stempler og plejlstænger, lejer osv??

_________________
Livet begynder ved 1 Bar.....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jul 2007, 06:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
Hvad har du lavet??


Det er bogies motor. Den fik skiftet knaster og tætnet plus nogle andre ting. Tænding blev IKKE indstillet efter knast skift, og blev kørt 40 km ned til ham der skulle køre den ind. Ham der skulle køre den ind fandt så ud af at tænding sad forkert, og han rettede den. Han mener den sad ca. 20 grader efter normal tændingstidspunkt. Turboen spinder fint og laver fint ladetryk.

Skal nok lige siges at motoren er blevet komplet renoveret med nye stempler, ringe. Plus den er blevet boret op. For 5000 km siden. (Tror jeg)

Nu står der en blå ryg sky ud af den når den køre... Så spørgsmålet ligger faktisk i.

Kan tændings fejlen skyldes olie forbruget?

Mit svar ville være nej, da jeg ville mene at der kun er 4 ting der kan starte et olieforbrug.
Enten er stemplerne kørt varme, fordi der ingen vand er på.
Eller også er den slidt så den er begyndt at bruge olie. (Finder jeg ik sandsygligt, da den er renoveret)
Eller en forkert boring af blokken.
Eller en ventil paraply/pakning (Hvad folk nu kalder dem) Kan den havde taget skade af varmen fra udstødnings ventilerne?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jul 2007, 07:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Da forbrændingen er startet når stemplet er for nedadgående.
Dvs. et meget lille forbrændings tryk kan opbygges.
Så tror jeg det er umuligt at skade bunden af motoren.
Medmindre udstødnings ventilen har været så varm at den kan antænde næste indsugede blanding.
Og dermed har lavet en preignition. Og i det tilfælde har vi meget hurtigt huller i stemplerne.

Hvis det var min motor så ville jeg hive toppen af, og kontrollere alt fra udstødningsventil til rørhale for evetuelle varmeskader.

Hvordan motoren har kunne køre, med 20 graders retaderet tænding er så en gåde for mig.
Uden at der er nogen der har bemærket noget.

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jul 2007, 13:18 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 28 feb 2007, 14:13
Indlæg: 15
Geografisk sted: Danmark
Hmm... ret skal være ret... og for at folk skal kunne danne sig et ordentligt billede af hvad den #%&#¤@£€ motor evt. fejler... er i nød til at have hele historien.. :reading:

Ja bilen der snakkes om er jo så min...på godt og ondt.. *GG*..

den blev indkøbt sidste år med en motor bygget af et anerkendt tunings firma på Vestsjælland.. ingen nævnt, ingen glemt!...
det gik ikke værre eller bedre end at en måned efter købet smelter den 3 stempler pga for mager blanding... ovennævte firma vasker deres hænder og siger at den virkede som den skulle efter de havde lavet den sidst... og at det måtte være mig selv der havde kørt som en sindsyg og dermed taget livet af den... :damn: ... at jeg så LANGT fra var enig er så en helt anden snak... men at bevise det kan jo så være lidt svært.. (har en UniChip piggybag liggende med det daværende MAP hvis nogen kan udlæse det??)
jeg går så igang med (på egen regning) at hoved renovere den forbandede motor... alt indmad bliver stortset skiftet... nye stempler, plejlstænger, hovedlejer, plejlstangslejer osv osv... blokken bliver ifølge cylindermanden boret efter JE's foreskrifter og toppen ligeledes hovedrenoveret...
blokken bliver hentet hos cylindermanden som en "smallblock"?.. dvs... alt er afbalanceret og monteret i blokken.
efterfølgende går bror (er mekker) og jeg igang med at samle resten...
det gør vi efter bedste evne.. *G*.. hvilket resultere i at den drypper olie et par steder eller 3.. ikke noget vildt og voldsomt... but still...
efter endt montering når vi til at skulle starte svinet op for første gang... og utroligt nok starte den efter 5-6 tørn med starteren... wuhuuu...
MEN.... den kører heeelt vildt ringe (stadig med Piggybag monteret)...
jeg når frem til den konklusion at den er fucked på en eller anden måde og afmontere skidtet... bevares... den kører lidt bedre ..men langt fra godt nok!!...
derfor beslutter jeg at få monteret en MegaSquirt istedet for den originale motorstyring og piggybag...

montøren af denne siger så at han ikke vil til at ligge og køre den ind med højt ladetryk før oliespild osv er lavet og det måske er smartest at få den ud og trille nogle kilometer med de nye stempler inden... fair nok... back to basics.. *GG*..

det skal så siges at efter mont. af MS køre den MEGET bedre... ja nærmest som den skal.. *G*.. dog står den meget højt i tomgang og får alt for meget benzin... men som montøren af MS sagde... better safe then sorry... derfor dette "nødprogram" på MS.
jeg køre så i bilen de anbefalede 3-4000 Km (den har nu kørt +/- 5000 efter renovering) og det skal så siges at bilen ryger en smule blåt og temmelig meget sort når man sparker til den, snakker med cylindermanden som har stået for boring og mont. af stempler mv. som siger at det er meget normalt ved en nyrenoveret motor at den ryger lidt indtil stempelringe og det hele er slidt til?... fair nok... tilbage på landevejen... (alt er jo i skønneste orden?)

jeg får så en gut fra Vejle (anbefalet af MS montør) til at lave det føromtalte oliespild + nogle yderligere forbedringer rent performance mæssigt (Mont. af HKS knaster264/264, bananmanifjols, opgradering af kompressorhus på tyrbo)
da ham så skal aflevere bilen til MS montøren "glemmer" han at justere tændingen og køre bilen fra Vejle til MS montøren (ca. 30-60Km)
MS montør ringer så og siger at den er ved at være afhentningsklar... men at den ryger en del ved kold motor...
jeg står som kunde på sjælland og tænker.. hmm.. jo jo bevares den har da før godt kunne ligge en lille prutsky når man pressede den lidt.. men ikke noget alarmerende da..
summasumarum... da jeg får besked fra Gylland om at den er klar til afhentning smider jeg hvad jeg har i hænderne og tøffer derover af...
og da jeg kommer vil bilen dårligt starte.. og da den kommer i gang ligger den en seriøs blå! røgsky fra sig... og kan IKKE holde tomgang + den ryger blåt når man giver den gas (kørte ikke en meter i bilen)
bilen bliver stående.. og vi triller tomhændet og røde i skralden tilbage til Sjælland...
MS montør og jeg snakker så sammen i tlf og derfra går det vist lidt galt... *GG*..
jeg som kunde kan ikke heelt forholde mig til at det "er spillets regler når man tuner biler"... og at han katagorisk nægter at det kan være noget som helst andet end forkert boring der er skyld i problemet... behøver jeg at sige at jeg til sidst i samtalen er tæt på at vride nakken af led pga ticks??... *GG*
som jeg prøver! at forklare ham så har den ALDRIG røget så meget før.. hverken ved kold, varm eller ved "hård" kørsel...
her står jeg så nu... med en bil der tilsyneladende ryger meget (blåt) når den er kold OG når den får kniven.. og hvis et eller andet er gået i stykker... også med regningen på endnu en renovering.. :ha:
som jeg sagde til MS motøren.... hvis gutten i Vejle har fucket den kommer HAN til at betale... har nogen som helst andre fucket den..kommer DE til at betale... den besked var han sjovt nok ikke skide tilfreds med da han tilsyneladende har følt/føler at jeg prøvede at gi HAM aben... SÅK...
jeg vil bare ha min bil til at køre som den skal... og troede egentligt at den var på det stadie efter endt indkøring... kan man forstå at jeg er en kende indebrændt??...

derfor indlægget om HVAD fanden der kan være sket... og pga opfordring fra en ven af MS montøren... dette monster indlæg så ALLE facts er på bordet!!!...
ret mig hvis jeg har udeladt noget som helst!
eller spørg hvis der er noget i er i tvivl om mht til hele denne historie... *GG*..

hvis du har formået at læse hele denne smøre... så giv da lige dit besyv med... :gnaek:
over'n out herfra...

\\Thomas

_________________
Livet begynder ved 1 Bar.....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jul 2007, 16:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Citat:
jeg køre så i bilen de anbefalede 3-4000 Km (den har nu kørt +/- 5000 efter renovering) og det skal så siges at bilen ryger en smule blåt og temmelig meget sort når man sparker til den, snakker med cylindermanden som har stået for boring og mont. af stempler mv. som siger at det er meget normalt ved en nyrenoveret motor at den ryger lidt indtil stempelringe og det hele er slidt til?... fair nok... tilbage på landevejen... (alt er jo i skønneste orden?)


Skal lige siges at den ryger svagt sort i tomgang og ved dellast, og chippet diesel sort ved fuld last.

Jeg kunne forstille mig det har "gemt" lidt på den blå røg.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jul 2007, 17:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Forslag:

Mål kompressionen, og tjek for underkompression.

Det kan være du har splittet boringen ad ved at køre vildt fedt under indkøringen. Alt alt for fedt under indkøring, kan vaske oliefilmen af cylindervæggen, og hermed spolere overfladen og stempelringene.

Alternativt kan turboen være et problem.

Man kan(hvis man tænker sig om) blokere turboen så den ikke løber rundt, blokke olietilførsel, og tjekke om det er den det smider olien. Husk at tænk dig om _før_ du bruger det trick.

Det lyder som om du har så mange folk blandet ind i det "sjov" at du næppe kan smide aben nogen steder hen....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jul 2007, 17:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Thomas
Med den nye motor ser jeg et par fejltagelser.
Fejl nr 1 at forsøge at tilkøre en nyrenoveret motor, med et ukendt motorstyrings system, der ikke er justeret til motoren.
Det vilde have været bedre at indkørere den med original motorstyring, og uden turbotruk.
Du har med en fedblanding vasket cylindervæggene rene, og ikke givet stempelringene, en chanche for at blive indkørt ordentligt.
Så motoren har ikke haft en chanche fra starten af.
At der efterfølgende sker en fejl 40 ved ombygning af motoren, og tændingen stilles forkert, med forkert benzin mængede. og den bliver kørt i ca 60 km med forkerte indstillinger, oven på de 5000 km med mindre forkerte indstillinger.
Gør det jo ikke meget bedre.

Henrik er flink og siger folk.
Jeg vil være grov, og sige amatører, der ikke har helt styr på hvad de laver, og råder andre til.

Men en honing af blokken nye ringe, og den forhåbentlige korrekte opsætning du har fået.
Så vil motroren forhåbentligt virke igen.
Og det er nok desværre umuligt at skyde skylden på nogen parter, da der har været så mange involveret i denne triste historie.

Men der er minimum 2 der ikke kan påkalde sig en ren samvittighed.
Dels din MS ekspert, og dels ham der lavede motoren om.

Det er som jeg ser det, andre har måske en anderledes opfattelse.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team