Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 jun 2007, 18:56 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 apr 2007, 08:27
Indlæg: 25
Læste noget på BG idag om en der havde en Blok til salg hvor der var under smøring på, han nævnte at der var forskel i HK hvis det var med og uden undersmøring.....

160-170 uden undersmøring
210 - 220 Med undersmøring

Holder den påstand vand, for så skal jeg da klart have det på min
nu den er under hovedrenovering......!

Hvad er fordelene ved undersmøring og hvad koster det at bygge...??

Hilsner Martin


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2007, 19:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Fordelen ved undersmøring er at man kan holde temperaturen på stempel toppen nede.
Hvilket betyder at man kan bruge mindre tolerencer imellem stempel og cylindervægge.
Hvilket igen betyder at man kan bruge en billigere opsætning af stempler, og Mindre støj når motoren er kold.

Men 40-50 hk i mer effekt kun grundet denne modefikation.
Den historie findes vel kun i tegneserier, eller på BG.

Så hvis du har et meget let/tyndt stempel, med små tolerencer, og har planer om at tryklade motoren.
Så kan undersmøring, måske betale sig.

Ellers kan man kigge lidt på de 4 cylindrede volvo motorer.
De startede i 82 med en 155 hk turbomotor uden undersmøring.
Havde vel maks effekt i 89 185 hk, stadig uden undersmøring.
Fik først undersmøring i 91, men da var effekten dalet til 165 hk.
Men motoren var blevet mere støjsvag.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2007, 05:07 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 apr 2007, 08:27
Indlæg: 25
Det du nævner til sidst med en mere støjsvag motor det tiltaler mig mere end HK, og så lige det med bedre holdbarhed på stemplerne ;o)

Hvad ville en sådan sag koste at smide på bilen, findes der færdige kit lige til at smide på eller skal man købe det hele i løsdele...???

_________________
212 HK 360 NM - så lever man sq.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2007, 08:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Der findes mig bekendt ingen færdige kits. til nogen motorer.
Du bliver selv nød til at mokke noget sammen, med dele fra andre motorer, og finde ud af hvordan du får olie til dem.
Men det kræver noget :reading:

Og du får ikke en mere støjsvag motor ved at eftermontere undersmøring.
Motoren skal være født med systemet, for at have denne fordel.

Den øgede levetid på stemplet oplever du nok kun hvis det er overbelastet, med din nuværende opsætning.

Og 220 hk lyder ikke særligt belastet, medmindre motoren er på 0,8l.

Der var nok andre steder jeg ville investere min tid og penge først, end lige at undersmorer mine stempler.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2007, 09:09 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 21 jun 2007, 10:57
Indlæg: 19
Min erfaring er at undersmøring kun er gavnligt til at fjerne varme ved vedvarende brug af tryk; motorvejskørsel med høj fart eller trailertræk..

_________________
Mvh
Jesper Sørensen
Corolla AE92 4AGZE DLi


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2007, 14:22 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
Nu ved jeg jo ikke hvilken motor der er tale om, men det kune måske tænkes at der findes 2 motore til samme bil, den ene med 160HP og ingen undersmørring og den anden med 210HP med undersmørring.

Her er det så bare ikke undersmårringen men måske den større turbo/kompressor eller andet, der har gjort forskellen.

Du kunne måske smide et link til discutionen.

MVH
Johan

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jun 2007, 02:10 
Offline

Tilmeldt: 08 maj 2007, 00:15
Indlæg: 4
plus at når temperaturen er lavere i forbrændingskammeret kan der kørers med højere kompression hvis det ønskes eller/og man kan køre med et andet tændingsmap som kan give flere heste .... dog ikke så stor forskæl som beskrevet der.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 71 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team