Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:49

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syddjurs
Hej Folkens.

Efter at have kørt lidt i en gammel granada og derefter en golf, så mente jeg det var på tide med noget Volvo igen.

Det blev en 740 Turbo fra 87. Den kører med B230ET og motronic (.022 boks). Ved i om der er nogen der chipper disse bokse her i landet?

Grunden til at jeg spørger er at i boksen sidder der sådan en "plug & play" chip (er ikke tilhænger af disse løsninger..) fra noget der hedder Viking chip. Er der nogen herinde der måske ved hvad den chip lige gør? udover måske at fjerne ladetryksbegrænsning og omdr. begrænser...

Jeg er ved at undersøge alt det "motortekniske" fordi bilen bruger EKSTREMT meget benzin. En halv tank på knap 100km landevejskørsel med let fod.. Bare når man starter bilen står der en sort sky ud af udstødningen. Så skal have undersøgt Lmm'en, benzintryk plus div..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Med disse hurtige bilskift burde du købe et MS.
Mappe det ind, og derefter tage det ud i venten på den næste volvo.

Jeg mener de har en hjemmeside og stammer fra norge.
Ud over dette ved jeg intet om den.
Men En fejlsøgning først er det bedste.
Benzintryk, og om der er åbnet låg på lmm er de mest indlysende hvis temp sensoren er ok.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Det var nu heller ikke planen med det hurtige bilskift. Men denne gang skulle der gerne gå nogle år før et skift.

Tanken om MS har strejfet mig, men hvad så når bilen skal køres ind? Jeg er ikke så stor tilhænger af at man lige stiller lidt på noget og så prøver sig frem med kørsel på landevej. Jeg hælder mere til at få justeret det på rullefelt hvis det er.. Ved du om der er nogen som gør i at "justere" MS på rullefelt? Jeg ved godt man selv kan lave det meste, men vil gerne have lidt "pro" assistance til indkøring..

Og mht. lmm'en, så ved jeg at forrige ejer har været i gang med at justere på fjederen i den, plus at der er monteret noget anden benzintryksregulator (justerbar), som efter hans udsagn skulle give endnu mere benzin når der kom ladetryk.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Justering på vejen er ikke sindsygt besværligt.
Bare man har en WB og ikke presser citronen for meget.
En form for banke indikation kan også være nyttig.
Min første motor holdt da i 3 år med MS. 8)
Men du har samme type som min første motor :damn: :damn:

Egentligt er det helt udramatisk at køre et ms ind på vejen, sålænge man tager små skridt af gangen.
Maks effekt findes på rullefelt.
Så hvis rullefelts opratøren kender til at tune motorer, og du kender softwaren, så er det intet problem hvis i samarbejder.
Det er ikke sort magi at tune en motor.
Det kræver bare noget erfaring hvis man ikke vil finde grænserne.

MVH

morten

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Ja, okay, så burde det kunne lykkedes uden det store spetakel. Så vil jeg lige forske i hvad der skal til for at bygge det på den maskine.

Bankeindikation, er det noget med at skaffe noget APC fra en saab?

Motoren er med en "K" bund, som skulle have kraftige lejer og "gode" plejlstænger. Det nævnte forrige ejer, for han har skifter lejer og stempelringe i den for ikke så længe siden. Har dog selv før hørt om K blokke som skulle være kraftigere, men ved ikke om sælger prøver at binde mig noget på ærmet. motoren er forøvrigt med 531 top..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Apc fra en saab 8v virker.
Men den slange til noglr høreværn virker også.
K motoren fik større hovedlejer, og lid andre forstærkninger.
Men ikke de kraftige plejlstænger.
Det er kun hvad jeg har læst, da jeg kun har haft fat i bunde fra 85 og 82-84.
Kun en måde man kan vide med sikkerhed af med bundkarret, og se.

MVH

Morten

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Så er problemet vel det samme med B230FT fra f.eks 87, at de er for spinkle? Hvor meget effekt er det man siger at man maks skal køre med i de motorer for at de holder bare nogenlunde? er det 220 eller sådan noget..

Jeg har forresten modtaget en mail fra Viking-Chip, for jeg skrev til dem og spurgte hvad deres chip til B230ET egentlig gjorde.

Svaret var at tænding egentlig var standard, men brændstofdelen har de derimod gjort en masse ud af. Så jeg går ud fra den bare vælter en masse benzin igennem.. Så forrige ejer har "modificeret" lmm'en, smidt større dyser i, hævet benzintrykket, og så den chip der også spæder godt til.. Så er der vel ikke noget at sige til at den bruger en helvedes masse benzin på ingenting.

Har også en mistanke om at maskinen står af inden længe, for den har en mystisk rallen (ikke ventilstøj eller tændingsbanken!!!) når man kører stille og roligt, når den laver ladetryk og skal trække, så forsvinder det.. Har aldrig hørt denne lyd før i en Volvo maskine, så kan det måske være det som VJ beskriver er forstadiet til at den en dag smider maskinen?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Dennis
Det minder meget om den lyd jeg havde i min motor.

Og hvad er et sikkert antal hk ??? Det er ikke lige såddan at svare på.
Men hvis den har en lyd i tomgang, så er intet sikkert.

Ifølge dette link
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11843
Så er det forbrændingstrykket der er hovedårsagen til at plejlstængerne bukker. Og det syntes jeg lyder meget fornuftigt.
Så hvis man reducere forbrændingstrykket ved lave omdrejninger, så lever motoren længere.
+ at din gearkasse også får længere levetid.
Moment= forbrændingstryk, som er afhængigt af ladetryk (meget forsimplet)

Desværre har forfatteren af artiklen ikke vist et billede af ladetryks kurven

Men min forestilling om hvordan den ser ud er således.
grundladetryk ved 2800 rpm trykket stiger linært op til ca 3800 rpm hvor vi har maks tryk det holder vi til ca 4800 rpm hvorefter vi lader det falde som en rutchbane for at nå 0,8-1 bar ved 6500 rpm.

MS har softwaren til at lave denne kurve, og det er den jeg forsøger at lave på min nuværende motor.

Billigste løsning på dit lydproblem er at finde en sugeblok fra efter 89.
Bore et hul i denne til turboens dræn, og flytte Et stemplerne over i blokken.

Men jeg ville foreløbig skrue trykket ned både på turbo, og benzintryksregulator. indtil jeg havde en anden bund klar.
Hvis jeg havde underlige lyde i min motor.

MVH

Morten

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Ja, den kører også med for meget i tryk den motor. Den tændingsbanker på 98 oktan, og turboen lader med 1.1 bar. Og forrige ejer fortæller så også nu at han har også haft problemer med at toppakninger røg, og havde til sidst monteret en kraftigere toppakning. Så over rigtig lang tid har den motor kørt med en helt forkert opsætning, alt for højt ladetryk, masser af herlig tændingsbanken, alt for meget benzin, forkert tændings map osv. Så der er vel ikke noget at sige til at den spinkle motor er ved at stå af..

Men jeg vil begynde at se efter en bund der kan holde, og så få styr på motoren inden går kold og evt. smadrer den 531 top der sidder på den. Der sker jo lidt ravage når det indvortes hopper fra hinanden.

Men den omtalte lyd er der heller ikke lige med det samme når den er kold, med ved driftvarm motor kan man især høre det.

Topstykket er forresten blevet planet en gang, og jeg går ud fra det er ca. 0.25mm der er taget af. Er det noget der gør den store forskel på kompressionsforholdet?

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Forbrændingstrykket bliver vel også næsten dobbelt så højt ved tændingsbanken, er der ikke noget om det?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time