HenrikGM skrev:
Rootstyper er en displacementspumpe. Nul kompression i typen.
Findes som lige og som snoet. Den bliver ikke til en skruekompressor fordi den bliver snoet!
Skruekompressoren har geometrisk betinget kompression imellem gængerne, og er altid snoet. Virkningsgraden er vældigt høj og vældigt flad.
Centrifugalkompressoren, turbo, eller remtrukne "halve turboer" er ægte kompressorer, også med geometriskt bestemte kompressionsforhold(dog stærkt rpm afhængigt)
Skruekompressoren blev banned fra flere dragklasser fordi det blev for vildt. Engang havde man faktisk gear på kompressoren, så man kunne skifte et stykke ude af banen. Det medførte et hav af regulære blow-overs fordi effektforøgelsen simpelthen rev dragsteren bagover.
Helt enig og det er næsten også det jeg skriver i mine foregående indlæg, men det holder kun når vi snakker i rent teknisk, rent psysisk er en kompressor en Roots eller en Skrue og ikke en Centrifugal da det kun er Roots og Skruekompressoren der kommer helt nede i bunden, og jeg ved godt at du kan få en centrifugal kompresser til at komme langt nede fra men det er stadigt ikke det samme
og selvom jeg "hader" amerikanere er en RIGTIG kompressor et af de monstere der stikker op igennem hjælmen
så pr træskos definition er en kompressor et aggregat der er drevet dirrekte af motoren og som levere ladetryk og et spark i r...n fra "forhøjet" tomgang
angående det med gear så mener jeg at have set (i et af de der kulørte popsmarte tuningsblade) et østeuropæisk firma der lavede en gearkasse til en Rotrex kompressor, men de første der brugte gear på kompressore må være flyindustrien blandtandet kunne Merlin og Griphon V12'erne i spitfiren fås i en udgave med en 2 trins centrifugal kompressor (hvor højt ladetryk kun blev brugt i store højder for at kompensere for den ringe fyldningsgrad grundet den tynde luft)
HenrikGM skrev:
En topfuel motor er noget anderledes i funktionen end det man normalt ser. Bla brændstoffet der kan køre helt ekstremt fedt. Luftbehovet pr udviklet hk er således temmeligt lille, meget mindre end på feks en bensinmotor. En kompressor der er meget mere effektiv virker således betydeligt bedre på en TF motor end på en bensinmotor, og man har nok ment det blev for vildt da skruekompressoren blev udelukket fra de store klasser.
Virkningsgraden kan blive endda meget god, hvis skruekompressoren er valgt rigtigt. Kan nemt konkurrere med en turbo, men bare ikke på prisen!!.
Nu er det ikke sådanne at en TF motor har et betydeligt mindre luft behov den får bare en hel del af sin luft fra brændstoffet der ligesom NoZ frigiver ilt når det bliver varmet op under kompression, men jeg har set at en del af de mekanikere der arbejder med nitro er hunderæd for det backfire (derfor er der jo de sprængbånd på de store kompressore for at undgå at de flyver for langt, de vejer immervæk en del) og de starter jo ikke deres dragster op på det, mener de starter på sprit/ alkohol og når de så er sikre på at skittet køre på alle cylindre så skifter de til nitro
Det kunne jo være samme frygt der, nettop når vi snakker om skruekompressoren, gjorde at den kompression der var på vej igennem kompressoren kunne få ubehalige følger, men det er kun et gæt
ps. den 6cyl TF 1.4L motorcykel der køre herhjemme har 2 stk Roots kompressore og den bruger 14L Nitro på 402m og jeg mener at den tager nitroen med igennem kompressoren (er ikke sikker) men hvis det er tilfældet må de 2 kompressore nok snare betegnes som vædskepumper
den skulle yde i området af en 1000hk@10Krpm