Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 apr 2007, 13:29 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
Indlæg: 81
Hey knejte, jeg går med lidt kildren i fingrene for tiden, og vil gerne prøve at lave en sugemotor med lidt kraft i.

Det har jo en hvis charme at køre med en vild sugemotor, og et helt hornorkester i en gammel spand ;)

Jeg har en 124hk bigport komplet motor til at stå, den som sad i min ae86'er inden jeg lagde min 145hk's kompressor motor i.

Planen er at ombygge denne 4age så den kan producere ca. 160 heste.

- Men hvilke stumper skal jeg skaffe mig sammen!?
Har luret lidt på andres projekter osv.

Altså det bliver et lavbudget projekt.

Lyder det her helt forkert:

4age bund - (Hvilke stempler, plejllejer -stænger krumtap?)

140hk svinghjul

365ml dyser (Eller andre?)

Bearbejdet smallport 16v topstykke

Blacktop spjældhuse 45mm (Hvilke manifolder?)

Megasquirt

Skarp indsugningsknast (Løft?)

Skarp udstødningsknast (Løft?)

Hjemmelavet bananmanifold

Toppakning (?)


- Formålet med dette indlæg er at i skal komme med nogen inputs, bedre billigere og hvilket efter jeres mening.

Så når jeg har fundet det rette, vil jeg stille og roligt skaffe tingene så alt er klar til det nu engang skal være.

Mvh. Nickolaj....

_________________
- ae 86 4agte -
- MSnS -


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2007, 16:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Indlæg: 293
Geografisk sted: Juelsminde
Hvorfor vil du smide en smallport top på?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2007, 16:21 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 okt 2003, 19:23
Indlæg: 109
Geografisk sted: lyngby
-Behold bigport topstykket, medmindre du har et smallport allerede ordnet. ellers så portne bigport lidt.
-Drop blacktop spjællene. Hørt de er lidt for store til at reagerer prompte. 40mm er mere end rigeligt.
-Afbalancer den.
-kompression alt efter benzin du har regnet med at køre med(stempler/toppakning).
-et par 285+ knaster

så burde du være meget tæt på dit mål, de kommer nok ved 8000-8500

p.s nu du har den ude, så skift olie og vand pumpe. bare for en sikkerheds skyld. en bedre olie pumpe ville være godt for motoren, men ikke nødvendigt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2007, 18:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
En kammi's opsætning:
Stempler er standard, men med blacktop plejlstænger..
Hjemmet lavet portet top, med Blacktop spjældhuse og megasquirt..
Knaster er 304 ind, og mener det er 288 ud, og 10,3 i løft..
Toppakning er metal toppakning fra en 7afe, der hæver kompression..
Resultat 198hk og 187 nm.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2007, 19:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
prøv at se på denne side, den er ret gammel men giver da nogen ide'er

http://www.billzilla.org/4agmods.htm

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2007, 15:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
billzilla.org er et godt sted at starte, men til netop toyotas 4ag motor ligger der tonsvis af info på internettet

Hvis du går efter max 200hk er smallport toppen et bedre valg end bigport toppen når vi snakker 16v suge hk. men omkring de 200 og derover er det bigporten hvor tvis er pillet af. (da man skal have knaster der er så skrappe at vacuum styringen af Tvis-spjældne bliver for dårlig, og ved denne effekt er et sæt ITB'ere (evt. et par ITB spjæld fra 20V'eren) eller et sæt karburatore (dobbelte webbere eller fx. 4 stk mikuni karburatore fra en MC'er) alligevæld vejen frem.

Hvis du ikke skal over de 200 er der en fordel i at beholde din 3 ribbede blok da den har lettere indmad end den 7 ribbede (mindre plejlstænger og tyndere krumtap).
Den eneste anden blok/krumtap/plejlstangs konfiguration for 4ag'erne der ville være bedre er Blacktop 20V blokken da den har fået lettet indmaden.

Dog har nogle af de forstærkede 7ribbede blokke std. oilsquirters hvilket er en god ting (men det er et større plus hvis vi snakker om trykladning)

Hvis du er interesseret i et 140HK redtop topstykke med knaster og 4 std. størrelse redtop stempler (stemplerne er kemisk renset og ser ud som nye, de skal bare have nye stempelringe)
så har jeg det liggende og det er dit for 2k
hvis du påtænker at sætte disse stempler på dine noget lettere bluetop plejlstænger så skal du have boret plejlstangshovedet op da bluetoppen ikke har en flydende krydspin

Hvis 160Hk er dit mål og det skal gøres til en fornuftig pris, så kan westspeed slibe dine knaster for 800kr pr stk.
men jeg ville nok personligt se om jeg ikke kunne finde et par nye (nyre brugte) knaster fra toda, hks .e.t.c da jeg ikke er fan af slebne knaster

Men 160 Hk kan rimeligt nemt opnås på en 4ag'er (også bigporten) så den eneste grund til at vælge en smallport var for at få lidt mere bund og mellemområde


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team