JakobM skrev:
Under reglen "alt andet lige" så bliver en vandintercooler sjældent så effektivt som alm. luft-luft.
Et eller andet sted kommer det jo an på hvordan du kan få plads til luft til luft system. At køre med 300 hk, og have plads til en mega intercooler foran, hjælper ikke meget hvis du kun kan føre 2" rør der ud. Så tror jeg at en vandkøler fungere bedre. En vandkøler fylder ikke meget og er MEGET tilfreds hvis den for 2" rør til vandet, og sammen med en høj kapacitets pumpe og en god varmeveksler(Cooleren), så kan du komme meget tæt på luft til luft.
Bonusen ved vandkøling af luften er at det er meget stabilt i temp. når man køre, og hvis luft temp. stiger fra -10 til 30 grader, så stiger temp. i ladeluften ikke med meget mere end 5-10 grader.
Luft - luft har den fordel at man for lidt billigere penge kan nedkøle meget store mængder luft, og hvis det er bygget rigtigt så kan man kommer lidt længere ned i ladeluft temp. i forhold til vandkøling.
Sidespørgsmålet er så: Hvorfor anden Cooler? Har du fået flere heste ud af den ved at skifte motor? Og har du hørt nogle af de seje subaru (Sverige) tuner om hvad den kan tage den vandkøler. For ved den orig. IC slidt magter 25%-30% mere, for luft siden på en imprezer STI har kun en fejl og det er en luftslange fra turbo til IC. Men ud over det, kender jeg ikke så meget til subaru...