Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem

Geografisk sted: Skårup sydfyn
Nu kommer det evindelige spørgsmål som der er rigtig mange forskelige meninger om...

Hvad giver bedst køling: vandkølet intercooler eller frontmonteret intercooler?

Står lidt i et dilemma med min subaru.
Jeg vil selvfølgelig gerne have så lav indsugningsluft som mulig, men er frontmonteret virkelig så meget bedre?

Jeg har altid hørt at frontmonteret er det bedste, men hvad er jeres mening?

Og hvornår begynder IAT at være for høj?

Mvh Oliver

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Olivier skrev:
Nu kommer det evindelige spørgsmål som der er rigtig mange forskelige meninger om...

Hvad giver bedst køling: vandkølet intercooler eller frontmonteret intercooler?

Står lidt i et dilemma med min subaru.
Jeg vil selvfølgelig gerne have så lav indsugningsluft som mulig, men er frontmonteret virkelig så meget bedre?

Jeg har altid hørt at frontmonteret er det bedste, men hvad er jeres mening?

Og hvornår begynder IAT at være for høj?

Mvh Oliver

Køb en opgrade til den orig. IC, hvis du ikke skal have for mange hk. Optimal placering er oven på motoren hvis IC er stor nok og hvis man har scoop i hjelmen.

Subaru bygger deres motor på et princip der hedder, få mange hk på en optimal og enkel måde. Derfor er det boxer motor og top monteret IC...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

Bare skift den orginale med en større en..
http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/606121.jpg

Titel:
Junior Medlem

Lige nu har jeg legacy'ens originale vand-intercooler på...

Hva med IAT? -hva må den være før det er alarmerende?

Titel:
Junior Medlem

jeg vil selvfølgelig have så mange heste som muligt, men den skal kunne holde, har ikke ikke lige penge til de helt store rep lige foreløbigt... SU :damn:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Olivier skrev:
Lige nu har jeg legacy'ens originale vand-intercooler på...

Hva med IAT? -hva må den være før det er alarmerende?

En tommelfingerregel er at for hver 7 grader c. du sænker temperaturen i indsugningen så vinder du 1% i effekt.

Så alt over udetemp. er en grad for meget :wink:

Desværre vil det kræve en køler på en størrelse der kun kan få plads i en lastvogn, Og trykfaldet over køleren vil nok blive meget stort.

Der er 2 ting der bestemmer IC ens effektivitet
Trykfald, og temperatur reduktion, og desværre hænger de sammen og modarbejder hinanden.

Ellers er der et par eksempler på indsugnings temp i denne tråd.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=17128

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Admin
Admin

Under reglen "alt andet lige" så bliver en vandintercooler sjældent så effektivt som alm. luft-luft.

Det kræver et vandkøleelement i fronten som sammen med pumpens egenskaber kan få overført udetemperaturen bedre til vandet end den bedste luft-luft intercooler kan direkte til ladeluften. Og herefter skal der så igen sidde et s..... godt element til at overføre temp. fra vand til ladeluften. Vand har dog bedre temp. overførsel, men for at det giver pote så afhænger det hele af elementet i fronten og pumpen. Pumpens strømforbrug/effekttab er ikke medregnet. Dertil er placeringen af vandintercooleren også af betydning. Den suger varme til sig som alt andet og en placering så langt væk fra motoren/varmen er at foretrække. Dvs. ikke oven på motoren (dog har vi nogle gange ikke andre muligheder). Du kan selv tænke dig til hvad der sker i tomgang, når du holder og venter på din McChicken hos McD. Responstiden for at få nedkølet ladeluften er nu længere, fordi 4L vand først skal køles ned. Nogle kører med op til 3 pumper alene til vandet. Man siger 20-25l/min for pumpen, men det afhænger helt af tryktabet i køleelementet. Det gælder om at have den størst mulige hastighed i vandsystemet så ladelufttemperaturen ikke overvinder kampen og hæver vandtemperaturen. Det kan koste lidt strøm og også derfor nogle vælger et 2-stage system hvor pumpen kører i lavere modus ved dellast osv. aktiveret af f.eks. ladetryk. Det har dog også ulemper, da vores 4L (bare et eksempel) ikke nødvendigvis er 100% nedkølet når vi står og skal bruge det. Igen fordi motorvarmen/ladeluftstemperaturen har opvarmet vandet.

I min verden kan vi komme rigtig tæt på en god luft-luft intercooler, og mest af alt, score fordelene vedr. placering i motorrummet. Men vandintercoolere får først sin egentlige ret (kun ydelse) når der anvendes resuar og vi finder sager som tøris frem. Så kan du komme langt under ude-temperatur

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
JakobM skrev:
Under reglen "alt andet lige" så bliver en vandintercooler sjældent så effektivt som alm. luft-luft.

Et eller andet sted kommer det jo an på hvordan du kan få plads til luft til luft system. At køre med 300 hk, og have plads til en mega intercooler foran, hjælper ikke meget hvis du kun kan føre 2" rør der ud. Så tror jeg at en vandkøler fungere bedre. En vandkøler fylder ikke meget og er MEGET tilfreds hvis den for 2" rør til vandet, og sammen med en høj kapacitets pumpe og en god varmeveksler(Cooleren), så kan du komme meget tæt på luft til luft.

Bonusen ved vandkøling af luften er at det er meget stabilt i temp. når man køre, og hvis luft temp. stiger fra -10 til 30 grader, så stiger temp. i ladeluften ikke med meget mere end 5-10 grader.

Luft - luft har den fordel at man for lidt billigere penge kan nedkøle meget store mængder luft, og hvis det er bygget rigtigt så kan man kommer lidt længere ned i ladeluft temp. i forhold til vandkøling.

Sidespørgsmålet er så: Hvorfor anden Cooler? Har du fået flere heste ud af den ved at skifte motor? Og har du hørt nogle af de seje subaru (Sverige) tuner om hvad den kan tage den vandkøler. For ved den orig. IC slidt magter 25%-30% mere, for luft siden på en imprezer STI har kun en fejl og det er en luftslange fra turbo til IC. Men ud over det, kender jeg ikke så meget til subaru...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Admin
Admin

klyfax skrev:
JakobM skrev:

Et eller andet sted kommer det jo an på hvordan du kan få plads til luft til luft system. At køre med 300 hk, og have plads til en mega intercooler foran, hjælper ikke meget hvis du kun kan føre 2" rør der ud. Så tror jeg at en vandkøler fungere bedre. En vandkøler fylder ikke meget og er MEGET tilfreds hvis den for 2" rør til vandet, og sammen med en høj kapacitets pumpe og en god varmeveksler(Cooleren), så kan du komme meget tæt på luft til luft.

Kigger vi kun på køling/ydelsen, vil luft-luft intercooleren stadig køle bedre under reglen "alt andet lige". Om du sætter små trykrør til den ene eller anden ændrer ikke på forskellen.

Der kan ikke generaliseres og siges en vandintercooler ikke fylder meget eller er meget tilfreds med 2' rør. Der gælder samme størrelsforhold som andre steder. Nogle vandintercoolere er dimensioneret til 200hk/2' rør andre 1500 hk/4' rør og kan fylde passagersiden i kabinen. Vandets køleegenskaber tillader lidt mindre overfladeareal, men de kan stadig blive store :wink:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Vil en intercooler som er placeret ovenpå motoren ikke heatsoake som en gal, jeg mener at det jo er det sted i motorrummet som er varmest(med mindre du placerer den ved siden af udstødningen:) )

Jeg vil forslå noget helt andet.: V-Mount

Billede

Billede

Tonsvis af dejlig kold luft til både intercooler og køleren, kræver dog at man laver lidt ventilation i kølerhjelmen, men hvis du bare vil have så meget power som muligt er det jo heller ikke en hindring.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time