Allan B skrev:
Dav jeg har købt mig en Citroën Xantia 2,0 Turbo ´99..
motoren er den samme som der sidder i Xm, Evarsion, og nogle peugeot
tænkte okmm der er nogen her inde der lidt erfaring ang tuning af denne motor...?
M.V.H Allan B
Du har en motor som efterhånden har fået turen mange gange. Hvis du ikke vil have sorte fingre og ikke interessere dig så meget for potentialet/teknikken, så få den chippet ~ 190 hk. Jeg ville ikke gå højere end dette med standard manifold og turbo. Nogle vælger helt hurrible ladetryk (som om det er et mål i sig selv) og lander måske på 210 hk. Men med en virkningsgrad på turboen som ikke producere meget andet end varm luft og deraf forhøjet ladetryk.
Vil du forbi disse hk, så smid din nuværende udstødningsmanifold langt over skulderen sammen med din turbo. Og vil du forbi de 250 så smid din indsugningsmanifold samme vej. De er produceret til moment i de lave omdrejninger og egner sig ikke til tuning. Du vil finde mange opgraderinger på
www.205gtidrivers.com (i øvrigt eget af Cybernic som har MI32 projektet her på siden) og
http://forum.jsoclub.com/ (fransk forum som kræver login for at se deres biler, motorer og projekter OG HER ER MANGE!!!). Forstår ikke fransk, men de taler engelsk og billederne fortæller meget om opsætningen, samtidig med at hk staves cv på fransk

Manifolden fra dette firma
www.dp-engineering.nl begynder at ligne noget og med en GT2860RS, portet top, ny indsugningsmanifold, programerbar styring er de 300hk inden for rækkevide (alt øvrigt vedr. dyser, knast, rør er her selvfølgelig ikke inkluderet)