2fat2fly skrev:
kikkede på den tabel der er her inde på powerpage hvor der står lidt om turbo størrelse.
Ladetryk 1.5 bar
Motor ccm 1800
Turbine Trim T3
Turbine A/R 0,63
Kompressor Trim 50
Ydelse Kw 199
Men sådan en turbo hvad svare den til hvis man skal have den en kugleleje turbo ?
Nu lyder ca 270 hk ved 1,5 bar på en 1.8L som om der er et eller andet der kunne gøres bedre, enten er tubine A/R på 0.63 ved at være for småt (disco potatoen aka GT2860RS har 0.8x i A/R på turbinen på den turbo som sad på den bil som gav den øgenavnet, hvilket nok ikke var tilfældet hvis det var en dårlig kombination, det var en Nissan med netop 1.8L motor (disco efter farven på bilen & potato efter ??? nogen siger efter compressormappet som ligner en kartoffel?))
det kan også være opsætningen af motoren eller dens konstruktion (2v / 4v , ved godt at der da er et par 2v motore som lægger en pæn sjat i jorden mår man puster i dem). derudover spiller dens knast tider også en væsentlig rolle
men da der ikke er angivet ved hvilken omdrejninger denne motor lægger sin effekt, eller hvilken motor der er tale om er det umuligt at sige om det er et flot resultat
ps. wrc rally biler lægger foresten en latterlig lille effekt i forhold til den mølle de montere, men da de køre med restriktor på indsugningen vælger de derfor at montere en stor turbo og på magisk vis fremtrylle et moment der kunne trække en sættevogn (jammen det kan man da også med en ellert med den rette gearing

) , og jeg vil nødig citeres for at påstå at deres valg af turbo til den effekt de har er en fiasko alene ved at se på turbo størrelse vs effekt, der er andre faktore der spiller ind og deres tuning er valgt udfra hvad bilen skal bruges til.
[AE86] citat: "Group B sparker WRC røv"
