Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:03

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Hej.

Hvis man nu får slebet en knast hos westspeed fx.

Så har jeg ladet mig fortælle at knasten i sig selv kun giver meget få hk.

Så derfor skal der noget motorstyring på.

Er dette korrekt?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

For at få mest muligt ud af dine konstruktive ændringer og ikke døje med de restriktive benzinmængder som motorcomputeren standard MÅ give af hensyn til forureningskrav, så ville det helt klart være bedst med en ny motorcomputer.

Alternativet er at "nøjes" med en chipning.
En ven har 149,2 hk at lege med i motoren på en Saxo 1,6 16v'er, hvor den eneste ændring er et par hidsige Kent-Cams og så en stage3 chipning ved RH som trimmer ind på felt. Bilen kan kun køre på 97 eller mere i oktan nu for ikke at rende varm, men for fisme da den flyver også afsted!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

det kommer jo også lidt an på resten af motoren , hvad der ellers er modifiseret/tunet og selvfølgelig hvor grumt din knast bliver slebet , det jeg mener er at hvis knasten er eneste ændring sammen med et KNfilter og en udstødning samt at knasten ikke bliver for racepræget kan man vel nok hente en 5-7hk på den originale motorstyring uden den render for magert og laver nedsmeltning . Omvendt hvis knasten bliver slbet som det vildeste den kan samt der er portet top ,hævet kompression , bananmanifold så kræver det nok en fintrimning af blandingen men ikke mindst tændingen

håber du blev lidt klogere

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Okay.

Hvad er en chipning i forhold til et seperat motorstyringsprogram?

Jeg har tænkt at få den slebet i omegnen af 265-270 grader med standard løft ( standard pga der ikke er plads til mere pga stempler kommer for tæt på ventiler ).

Tændingen bliver styret af en normal tændspole på en charade. Det er kun rpm begrænser der faktisk er styret af motorcomputeren.

Hvad skal jeg så helt præcist gøre? Få installeret noget motorstyring ( megasquirt2 ? ) så jeg selv kan styre blandingen af luft og benzin?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

:oops: :oops: læste lige lidt forkert :oops: :oops:

troede du ville have mf2 (Doh!!!)

nu kender jeg ikke noget til den originale motorstyring på sårn en haidatsu , men går da stærkt ud fra du kan nøjes med en chipning på sårn en

forskellen på chip og seperat motorstyring? tja chipningen er billigere og nemmere men det kan ikke styre andet end det der sidder på motoren i forvejen hvorimod en seperat motorstyring kan styre stort set alt (tænding,dyser,extradyser,antilag,vandindsprøjtning,hvornår solen går ned, osv) men så koster det også lidt mere afhængig af hvor mange ekstra funktioner du vil have

MVH Luske

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Okay.

Jeg har ingen planer om turbo eller noget som helst andet end en knast og en bananmanifold.

Så er en chipning vel fin nok?

En chipning gør bare at der bliver smidt mere benzin og luft ind i motoren?

Kender i nogle firmaer der laver sådan en chipning billigt?

Titel:
Mester Medlem

Chippen har absolut ingen betydning for hvor meget luft der bliver lukket ind, den styrer kun benzin i forhold til forventet indsuget luftmængde (som den måler på map-sensor, luftmassemåler og/eller gasspjældssensor). Det knasten gør er at den tillader motoren at suge mere luft, men det skal du så fortælle motorcomputeren, så den kan give en større mængde benzin, tilsvarende den ekstra luftmængde.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Tusind tak Runesm.

Det gav sgu mening det du sagde. :)

Titel:
Mester Medlem

Sku' det være en anden gang at du falder over noget jeg måske ved lidt om, så skal jeg da glædeligt svare igen :D

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Hej igen..

Jeg har fået en ide om at man ka bruge en justerbar benzintryksregulator til at give motoren mere benzin ( med den slebede knast ).

Er det så bare at få fingre i sådan en?

Jeg forestiller mig man bruger en gasspjældssensor til at fortælle regulatoren om den får halvt pedal, fuld pedal osv. ( sidder der vel i forvejen når motoren er EFI )

Og til slut ska man vel så bruge en AFR-sensor for at sikre at blanding er som den ska være? ( hvor placeres denne? i indsugningshuset? )

Kan man indstille trykregulatoren til forskellig tryk ved forskellig procent pedal?

Normalt vil man jo sige at bilen skal chippes, men jeg vil gerne kunne justere det selv da jeg så ikke har "låst" mig på den indstilling der.

Komplet motorstyring tror jeg vil være for meget af det gode.. et komplet sæt MS2 koster nok noget mere end en benzintryksregulator, og det kræver jo også en del mere tid. Ved godt tuning ikke er stedet man sparer penge eller tid, men kan bare ikke se meningen i det når det "kun" drejer sig om en knast og en banan.

Mvh

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time