Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Ja som overskriften lyder, pest eller kolera.... På min Uno sidder turbo'en (GT2860R) desværre bag motoren, og motorummet er efterhånden meget kompakt. Mit halvstore K&N luftfilter er derfor nødt til at sidde direkte på turbo'en eller langt fra den med en slange.

Direkte på giver næsten ingen modstand, men indsugningsluft på over 60 grader ved langsom- og bykørsel. Så snart man kommer op i fart sørger kølerørene (flexrør jeg har trukket) for at holde indsugningsluften nede under 45 grader med en udetemperatur på ca. 25 grader. Lufttemperaturen ved gasspjældet kan komme op på over 60 grader ved langsom kørsel og bykørsel men oppe i fart falder den ned til ca. 40 grader, stadig med samme udetemperatur.

Hvor meget mere modstand er der i en 3" flexslange på 70 cm? For meget? Med denne monteret, og filteret helt ude ved fronten ligger luften ved gasspjældet sjældent meget over udetemperatur. Ved cruising med 90 km/t ligger luften på omkring 30 grader med 25 graders udetemperatur som jo er ganske pænt.

Men jeg har hørt flere delte meninger om hvad der er bedst. Men når det er enten eller, og man ikke lige nu og her har mulighed for at kombinere kold luft og mindst mulig modstand, hvad er så at foretrække??

Jeg vil da meget gerne høre jeres meninger og erfaringer med det. Umiddelbart føles bilen en anelse sløvere med den lange slange på. Men ved heller ikke om 76 mm er nok når den er hele 70 cm lang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Lav dit sugerør så stort som muligt med en indsværing ved turboen. Hvis det skal blive rigtig godt så tror jeg rustfrit rør er bedst. Husk at vende røret så luft strømen går direkte ind i filteret.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

På min celica sidder turbo(GT2860R) også på bagside, har godtnok orginal scoop hvor luft tvinges ned forbi, men har 52mm rustfri rørføring ud til fronten, og hvad jeg kan se er det de andre der montere turbo på en magen til min gør.
Det ville måske give flere hk med større, men min laver det samme hk som dem med 60mm rør.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

klyfax skrev:
Lav dit sugerør så stort som muligt med en indsværing ved turboen. Hvis det skal blive rigtig godt så tror jeg rustfrit rør er bedst. Husk at vende røret så luft strømen går direkte ind i filteret.

Jeg vil nok sige at 3" er max størrelse der er plads til. Og der er indsnævring ved turbo'en, 52-63-76mm med 2 konusser. Og det er slebet helt glat indeni. Har også tænkt på at lave det i rør i stedet for, men vil bare ikke gøre det før jeg er sikker på det er det rigtige at gøre...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
På min celica sidder turbo(GT2860R) også på bagside, har godtnok orginal scoop hvor luft tvinges ned forbi, men har 52mm rustfri rørføring ud til fronten, og hvad jeg kan se er det de andre der montere turbo på en magen til min gør.
Det ville måske give flere hk med større, men min laver det samme hk som dem med 60mm rør.

Ja 52 mm er godtnok ikke meget, det er da meget flot at den stadig laver den effekt. Men du kører jo heller ikke med så højt ladetryk så vidt jeg husker vel? Jeg kører jo med 1,5 bar og så suges der en del luft igennem jo...

Titel:
Mester Medlem

Tror stadig at flex rør ikke er godt, den skal være HELT glat inden i.
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg personlig ville til en hver tid foretrække kold luft.
Og det vil jeg prøve at begrunde således.

Lufttemperaturen har noget at gøre med hvor stor afstand der er imellem iltmolekylern, og antallet af iltmolekyler i forbrændings kammeret har noget at gøre med hvor meget benzin vi kan få brændt af.
En tommelfinger regel jeg er stødt på er at for hver 6 grader man sænker lufttemperaturen, så vinder man 1% i effekt.

Spørgsmålet er så vinder du så meget i truk, med filtret monteret direkte på turboen, således at det opvejer den sænkede temperatur med filtret monteret mere fornuftigt.

Lyd gør meget for følelsen :wink:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Morten VJ skrev:
Jeg personlig ville til en hver tid foretrække kold luft.
Og det vil jeg prøve at begrunde således.

Lufttemperaturen har noget at gøre med hvor stor afstand der er imellem iltmolekylern, og antallet af iltmolekyler i forbrændings kammeret har noget at gøre med hvor meget benzin vi kan få brændt af.
En tommelfinger regel jeg er stødt på er at for hver 6 grader man sænker lufttemperaturen, så vinder man 1% i effekt.

Spørgsmålet er så vinder du så meget i truk, med filtret monteret direkte på turboen, således at det opvejer den sænkede temperatur med filtret monteret mere fornuftigt.

MVH

Morten

Ja det med lyden kan jeg i hvert fald godt relatere til.... Den er jo noget mere afdæmpet nu hvor filteret sidder et stykke længere væk.

Men det helt rigtige ville jo være at få den på felt igen. Kunne være jeg skulle overveje det. Kunne da være meget interessant med en før/efter måling med og uden den lange slange.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Morten VJ skrev:

MVH

Morten

Jeg vil mene at det er spole tiden man ændre ikke trykket, med mindre man køre uden wastegate... Men mon det ændre når man køre? Der vil jo altid være lidt luft der trykkes ind i indsugning...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Næsten i Tyskland
Jeg havde valgt det lange rør og den kolde luft for det må alt andet være det bedste for motoren i det lange løb

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time