Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 01:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Intercooler

Hej alle...

Hvis man får monteret ny frontmonteret intercooler (gennem jbcoolers), skal bilen så til syn igen? Og bliver bilen så dyrer i vægtafgift?

Bilen: A3 1.8T, 196 HK (på papiret står der 180 HK), Er det ikke pga. 20% reglen? eller er jeg helt forkert på den?

Kasper

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Admin
Admin

Det skal du ikke bekymre dig om...Du har IC standard og den må du gerne skifte. 20%-reglen er kun i forbindelse med T&S og større ombygninger som skal dokumenteres ved syn.

Du har det bedste udgangspunkt du kan tænke dig = turbo standard = ingen større bekymringer ved syn/T&S. Det er langt værre for os andre N/A -> turbo som skal hele møllen igennem for at indhente papirer og godkendelselser.... :roll:

Titel:
Mester Medlem

Aaaaaa...

Ved en HVER konstruktiv ændring skal bilen efterfølgende til syn for, at blive erklæret lovlig og der med forsvarlig til vejen. Dette af myndigheden som varetager færdselsstyrelsens interesser (synshallen). Sådan siger reglerne.

I princippet må du gerne skifte din IC ud. Synshallen er desværre bare i deres gode ret til, at kræve div. dokumentation, som så er din opgave at fremskaffe. Det kan være svært.

I praksis tror jeg nu de fleste synsassistenter ville undlade dette, hvis vi bare snakker om, at skife en IC ud til en anden.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Havneren<<<<

Det kræver jo så bare at udskift af IC er en konstruktiv ændring hvilket det så absolut ikke er uanset om bilen er født med IC eller ej. I ordets forstand skal du ændre en konstruktion på bilen for at du laver en konstruktionsænding.

At skifte en standard ic til en anden frontmonteret er ikke en konstruktiv ændring det er jeg 100% sikker på. Men hvis der skal 100% klarhed over det kan man jo lige ringe til færdelsstyrelsen da det er dem der laver synsreglerne og spørge dem ad.

Titel:
Moderator

r_uldal skrev:
Havneren<<<<

Det kræver jo så bare at udskift af IC er en konstruktiv ændring hvilket det så absolut ikke er uanset om bilen er født med IC eller ej. I ordets forstand skal du ændre en konstruktion på bilen for at du laver en konstruktionsænding.

At skifte en standard ic til en anden frontmonteret er ikke en konstruktiv ændring det er jeg 100% sikker på. Men hvis der skal 100% klarhed over det kan man jo lige ringe til færdelsstyrelsen da det er dem der laver synsreglerne og spørge dem ad.

Man kan jo så fundere lidt over at i sverige anser "Svenska Bilprovning" eftermontering af intercooler på en volvo240Turbo som en konstruktiv ændring. Et land som mange mennesker tror at alt er tilladt i, sjovt nok ;-)

R_uldahl; har du det på skrift at du kan ændre på en ret ny bils intercooler og at det ingen betydning har for dokumentationen?

Een ting er hvad reglerne siger, noget andet er hvordan de håndhæves. Det vil ofte ikke være et problem at eftermontere en "racerintercooler"(!), men du kan nemt finde en inspektør der vil kræve dokumentation.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Admin
Admin

Jeg har på skrift fra T&S at montering af intercooler, turbo, turbomanifold, ny motorstyring, oliekøler på min N/A pug ikke er en konstruktiv ændring. Hvis en synsman spørger efter dokumentation for forøget forurening, støj, vægt eller lavere stabilitet (hvilke er de ting tüv eller importøren godkender) på en ny intercooler på en bil som har IC standard, ville jeg køre 500m længere ned af gaden og syne den der.

Titel:
Moderator

JakobM skrev:
Jeg har på skrift fra T&S at montering af intercooler, turbo, turbomanifold, ny motorstyring, oliekøler på min N/A pug ikke er en konstruktiv ændring. Hvis en synsman spørger efter dokumentation for forøget forurening, støj, vægt eller lavere stabilitet (hvilke er de ting tüv eller importøren godkender) på en ny intercooler på en bil som har IC standard, ville jeg køre 500m længere ned af gaden og syne den der.

Nu har T&S og syn og godkendelser ikke så pokkers meget med hinanden at gøre, så at T&S har godkendt det uden afgiftspligt er syn rimeligt ligeglad med.

Dermed ikke sagt man ikke kan finde en synsmand der vil være ligeglad/uvidende.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ikast, verdens navle
jeg har på min gamle Pug fået godkendelse af importøren til montering af IC på en bil der er født uden

synsmanden var ikke intresseret i at se godkendelsen.......

har på min gamle A4 T skiftet den org. IC ud med en større uden at synsmanden kiggede på det overhovedet....

Titel:
Admin
Admin

HenrikGM skrev:
Nu har T&S og syn og godkendelser ikke så pokkers meget med hinanden at gøre, så at T&S har godkendt det uden afgiftspligt er syn rimeligt ligeglad med.

Dermed ikke sagt man ikke kan finde en synsmand der vil være ligeglad/uvidende.

Henrik, her du tager fejl :wink: .....Syn er på ingen måde ligeglade med T&S -> de er hysteriske -> det er deres arbejde at kontrolere...

1) De synsgodkendte virksomhederer er i princippet den instans som har til opgave at kontrolere og sende dig i armene på T&S. Dvs. de SKAL og har pligt til at vurdere om hvorvidt der her kan være tale om en konstruktiv ændring. Ser de noget de er i tvivl om SKAL de indberette det til T&S -> hvorefter de vurderer. Det står i deres paragraffer og tro mig, det er blevet læst op for mig mange gange....Synsfolkene skal ikke gøre andet - de skal blot være i tvivl, men det er også nok. Jeg har mødt synsfolk der vil sende din bil til vurdering for den mindste ændring, fordi de føler sig usikker og ikke aner en klap om 20% reglen (her i forbindelse med tuning - karosseri ikke nævnt). Jeg har mødt synsfolk som ikke anede hvordan T&S godkendelser ser ud og trods forvisning ville sende bilen til vurdering igen. Opsøg derfor synsmanden som har prøvet det før.

Det er den ene af de to ting som synsmanden skal vurdere i forhold til en evt. konstruktiv ændring.

2) Den anden er i forhold til ændring af støj, forurening og stabilitet. Her igen - er han i tvivl kan han bede om dokumentation for de 3 nævnte faktorer. Dette er selvsagt ikke fra T&S, men fra importøren eller et Tüv godkendt firma. Og ja, en skabet synsmand kan bede om godkendelsen for en ny intercooler på en bil som standard er født med IC, men det er de færreste.. Og fægter han op så giv ham et smil og gå længere ned af gaden og syn bilen der.

Dermed sagt at for enhver konstruktiv ændring skal synsmanden vurdere i forhold til 1) mulig "identitetstab/ændring" og 2) mulig ændring af støj, forurening, og stabilitet. Det er 2 ting som du får godkendelser fra to forskellige steder. Men absolut lige vigtige.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Een ting er hvad reglerne siger, noget andet er hvordan de håndhæves. Det vil ofte ikke være et problem at eftermontere en "racerintercooler"(!), men du kan nemt finde en inspektør der vil kræve dokumentation.

Hej Henrik. Normalt er vi to ikke enige om ret mange ting men lige netop det her er vi MEGET enige om.

Men i bund og grund kan man jo kun forholde sig til hvad F-styr siger om sagerne når man skal til syn. Hvis man først begynder at kompensere pga hvad synsfolkene mener i deres egne små mærkelige hoveder er det jo at det nemt kan gå galt til næste syn.

Eksempelvis fik jeg synet en Manta B med h-seler uden at han studsede videre over det. Det kan ikke lade sig gøre i forhold til f-styr der siger at de originale seler samtidig SKAL være monteret hvilket de ikke var i min bil. Men hvis jeg skulle have været til syn et andet sted var det jo ikke sikkert den var gået.

Jeg har ikke dokumentation for at der ikke kræves papirer på IC udskiftning. Jeg siger netop også i mit indlæg at JEG er 100% sikker på at det ikke kræves ud fra en vurdering jeg træffer da jeg har læst og snakket med F-styr rigtig mange gange og efterhånden har sporet mig godt ind på hvordan det er at de tænker og regelsætter ting. Det skal forstås på den måde at hvis det var mig der havde dette problem havde jeg ikke skænket en godkendelse nogen tanke og jeg havde bare kørt til syn med bilen. Imidlertid skriver jeg også at manden selv kan ringe til f-styr. De er skideflinke og utrolig hjælpsomme når man spørger om forskellige ting. Det er en sand fornøjelse.

Jeg har fornemmelsen af at efter SBI blev nedlagt er der kommet mange nyuddannede ud og man kan virkelig efterhånden mærke at der også er kommet service på drengen når man skal til syn. De vil gerne finde fejl men de vil heller ikke fremstå som svin for så er det nok ikke lige deres synshal man vælger næste gang. :wink: Så jeg tror de har lidt mere check på det nu efterhånden end de havde i "gamle dage".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time