Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 12:10

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked

Først skal det lige siges at jeg har brugt ca 3 timer på at læse tråde igennem, men har ikke helt fundet det jeg søger.

Har haft lidt problemer med at justere min blow-offf.

Har måtte klippe ca 2 cm af fjederen for at gøre den løs nok til at åbne ved de 0.6 bars tryk jeg kører med på min 106 gti.

Synes stadig ikke at den lyder af så meget som feks hks og andre.

Men hvorfor er det overhovedet nødvendigt at kunne justere den efter ladetryk, når man altid bare skal justere den til lige præcis at være lukket ved tomgang?

Så er det vel lige meget hvilket tryk man har på, da alle har mellem 0.5 og 0.8 bars vakum.

Ventilen er købt her på sitet.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
fjederen er som du selv nævner det til for at holde spjlædet lukket når det skal være det og det er der du skal justere.. alt efter hvilken motorstyring du bruger kan det være meget nødvendigt at holde spjældet helt lukket i tomgang for at undgå forkert blanding.. men virker da lidt ulogist den ikke vil sige bare et lille piv før du klippe af fjederen..
Er ventilen og vacumslangen monteret korekt og er der frit flow i slangerne ?

Titel: blow-off

Ja alt en monteret korrekt. (se evt billeder på bilgalleri.dk, det er en blå og gul 106 gti) Jeg kører med en omex 500 box

Den kunne også godt åbne lidt før jeg klippede af den, men kun knap halvdelen, når jeg gassede den op i frigear.
Og har set, på anden bil, at stemplet skal åbne helt op, og gå langsomt i igen.

Men gasser jeg den op nu i frigear, åbner den sig 2/3 dele, men den åbner måske helt op når jeg kører...?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ikast, verdens navle
gasser op i tomgang?? den skal da have noget belastning før den skal åbne..dvs når du kører...

du har jo ikke rigtig ladetryk i tomgang (eller forhøjet tomgang)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

nemlig ja.. om den kan pifte lidt i tomgang har noget af gøre med størrelsen på turboen min kunne lave 0.1-2 bar når man gav den lidt pedal i frigear i lyskrydset.. ud og køre med slæden og du vil mærke betydelig forskel..

Titel: ud at køre

hmm min kan godt lave 0.3-0.4 når man gasser den op i frigear. og der lyder den højere en når man kører på vejen og skifter gear.

Synes kun lyden er rigtig når jeg gasser den op, for når jeg kører og skifter gear, kan man knap nok høre den. Og der er lyden "pulserende" og ikke "PIFT". Lidt som om den åbner af mange gange

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Janice skrev:
når jeg kører og skifter gear, kan man knap nok høre den. Og der er lyden "pulserende" og ikke "PIFT". Lidt som om den åbner af mange gange

lyder som om den sidder langt fra gasspjældet gør den det??

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ja turboen har i hvert fald en hel del modstand ellers ville den pulserende lyd ikke fremkomme.. det lyder pisse godt men er bestemt ikke sundt for turboen..

Titel:

Nej den sidder som den skal. Ca 25 cm fra spjæld og ca 35-40 cm fra intercooler.

vedlægger billede...

Men hvorfor åbner den ikke rigtigt når jeg kører?

Det virker som om, at hvis jeg tæver den op på de 6000-6500 rpm når jeg kører og slipper gas, kan jeg høre at den lufter rigtigt ud, det lyder dog ikke så højt, men det er dog et rigtigt hurtigt pift.

Men ved almindelig hård kørsel, "pulsere" den.

Vedhæftede filer:
2.JPG
2.JPG [ 162.23 KiB | Vist 2328 gange ]

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Ikke at jeg har en løsning - Men hvad ligger sådan en 106 GTI af heste og moment, med turbo?

Min ex-205 T, luftede i øvrigt fint ud med en almindelig justerbar BOV.. Jeg kender ikke lige den type du har der..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time