Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 00:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 03 feb 2006, 19:04 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Hej..

Hvordan opfører en turbo fra en diesel spand hvis man smider den over på en benzinbil? Kan man sige generelle ting om sådan en ting, eller er det forskelligt? Leverer den ladetryk tidligt når den kommer fra en diesel eller hvordan hænger det sammen..? :oops:

Det var mere fordi at en kollega har en turbo+manifold fra en Mercedes Sprinter diesel som man sikkert kunne købe billigt.. Og ville så høre om det var noget man kunne få til at spille nogenlunde ok som ens første turbo..

Hilsen
Jesper Andersen

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2006, 17:36 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Slet ingen som har nogen kommentarer til mit indlæg? :( Vil en turbo fra en diesel virke fint på en benzin motor?

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2006, 18:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 145
Geografisk sted: København
Så vidt jeg husker skal du vælge en turbo fra en diesel motor der er dobbelt så stor som den benzin motor du vil bruge den på. Dvs. at hvis vil montere turbo en 1,6 liters benzin motor, skal du lede efter en turbo der kommer fra en dieselmotor på omkring 3 liter.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2006, 18:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
du skal bare være sikker på at turboen ikke æder alt olien hva jeg tror den gjorde p åmin den tidligere turbo men der er heldigvis råd for det med en indsnævring så olietrykket ikke forbliver katastrofalsk lavt.. og jo en diesel turbo skal ca være dobbelt så stor som en benz turbo.. her kigges på A/R forholdet hvilket er kompressor og udstødningshusenes størrelse (såen ca) men at vælge en en diesel turbo fra en 3,5 til en benz 1,5 er ikke helt galt..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2006, 19:37 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Bjarki skrev:
Så vidt jeg husker skal du vælge en turbo fra en diesel motor der er dobbelt så stor som den benzin motor du vil bruge den på. Dvs. at hvis vil montere turbo en 1,6 liters benzin motor, skal du lede efter en turbo der kommer fra en dieselmotor på omkring 3 liter.


Så passer det jo rimeligt godt.. Den turbo som min kollega har er fra en Mercedes Sprinter, og ifølge powerpage's side over turbo på hvilke biler er den på 2,9 liter... Hvilket burde passe fint til min 1,6 motor...

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
 Titel: Turbo
Indlæg: 07 feb 2006, 23:35 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 12 nov 2004, 17:27
Indlæg: 38
Geografisk sted: Byrsted Nibe
Jeg har en bekendt der for nogen år siden satte en turbo fra en Golf 1,6D på en Golf 1,6 bensin med indsprøjtningen fra en GTI.
Den kørte fint i mange år, men ydede jo nok ikke 400HK som er normalt her på nettet i dag.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 feb 2006, 12:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Zorak skrev:
Bjarki skrev:
Så vidt jeg husker skal du vælge en turbo fra en diesel motor der er dobbelt så stor som den benzin motor du vil bruge den på. Dvs. at hvis vil montere turbo en 1,6 liters benzin motor, skal du lede efter en turbo der kommer fra en dieselmotor på omkring 3 liter.


Så passer det jo rimeligt godt.. Den turbo som min kollega har er fra en Mercedes Sprinter, og ifølge powerpage's side over turbo på hvilke biler er den på 2,9 liter... Hvilket burde passe fint til min 1,6 motor...


jeg valgte en turbo fra en 1,9 diesel til min lada 1,2 og det kørte rigtig godt.. jeg kunne ikke klemme den over 2000 omd uden at lave tryk men ellers lavede den et pænt og hurtigt tryk.. men nok i det mindste.. ville nok kigge efter en turbo der lige er lidt større.. men ellers prøv dig frem som jeg gjorde.. held og lykke..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Turbo
Indlæg: 08 feb 2006, 17:35 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Frank_Andersen skrev:
Jeg har en bekendt der for nogen år siden satte en turbo fra en Golf 1,6D på en Golf 1,6 bensin med indsprøjtningen fra en GTI.
Den kørte fint i mange år, men ydede jo nok ikke 400HK som er normalt her på nettet i dag.


Er bestemt ikke ude efter mange hk, vil bare godt komme igang med at prøve turbo.. Kunne være ok hvis man kunne få 30 - 40 hk mere med sådan en turbo.. Så kan man jo altid købe en større senere når grundteknikken ligger på plads.. Min kollega snakkede om det var en 2,8 turbodiesel den stammede fra, så burde ikke være helt af vejen for min 1,6..?

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 feb 2006, 19:10 
grunden til at en disel turbo skal være ca dobbelt så stor som en benzin turbo, er pga at en disel er mere effektiv, når dens forbrænding er slut indeholder dens udstødning mindre termisk energi end en tilsvarende benzin motor. altså mindre mad til turboen


Top
  
 
 Titel: Re: Turbo
Indlæg: 08 feb 2006, 21:25 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 145
Geografisk sted: København
Zorak skrev:
Min kollega snakkede om det var en 2,8 turbodiesel den stammede fra, så burde ikke være helt af vejen for min 1,6..?


Den er ikke helt af vejen, nej. Så sprøv dig frem. Du kan altid som du selv skriver opgradere senere hen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team