Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jul 2025, 11:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 125 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Næste
Forfatter besked
 Titel: Intercooler
jeg har et spørsmål der drejer sig om turboen / intercooler. er der forskæld på hvor stor intercooleren skal være på en benzin turbo og en disel turbo eller er det nogen lunde den samme størelse.
Jeg har nemlig det problem at, kører jeg med lade tryk (1,2 bar ) i i alle gir og fuld skruge. tager det kun 10 sek før motoren tæningsbanker. når motoren er kold er der ikke noget men når den er varm. jeg kører med kaburator. jeg skal nok sige at jeg ikke har nogen intercooler på pt. da det er svært at finde en der passer på en mini. jeg har en intercooler der måler 7 cm X 19 cm X 62 cm er den stor nok til en 1000 cc. for er den det skal jeg bare have lavet nogle ende stykker og have dem svejset på.

Mvh Cooper

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: inetrcooler
ØØhhhh Ps. jeg havde ikke nogen tænings banken da jeg kørte med en turbo der var vandkølet

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9000
IC er et must for at opnå et fornuftigt resultag... Hvis det er meget svært at få plads til den IC kunne det måske være en mulighed med en ChargeCooler.. Den du har vil sikkert passe fint til din motorstørelse. jeg vil mene at det kun er pladsen, som sætter grænser for størelse på IC.

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
mini Cooper skrev:
jeg har et spørsmål der drejer sig om turboen / intercooler. er der forskæld på hvor stor intercooleren skal være på en benzin turbo og en disel turbo eller er det nogen lunde den samme størelse.
Jeg har nemlig det problem at, kører jeg med lade tryk (1,2 bar ) i i alle gir og fuld skruge. tager det kun 10 sek før motoren tæningsbanker. når motoren er kold er der ikke noget men når den er varm. jeg kører med kaburator. jeg skal nok sige at jeg ikke har nogen intercooler på pt. da det er svært at finde en der passer på en mini. jeg har en intercooler der måler 7 cm X 19 cm X 62 cm er den stor nok til en 1000 cc. for er den det skal jeg bare have lavet nogle ende stykker og have dem svejset på.

Mvh Cooper

Er karbem monteret før turborn er en ic. udelukket,
Og der er vandindsprøjtning tilbage.
Hvilket nok er nemmest på en mini.
Prøv at måle din indsugnings temperatur, og se hvor meget den stiger ift. udendørs temp.
Vandkølingen har nok ikke det store at sige, jeg vil nærmere gætte på at der er forskel på kompressor siden af turboerne.
Størrelse tja der er et punkt hvor større ikke er bedre.
Det er her hvor tempfaldet bliver mindre end ulemperne ved trykfald, og lag.
Men det er nok umuligt at beregne.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel: turbo
jeg er ikke helt med på IC og ChargeCooler er. kaben er monteret på manifolden som vist på billedet på http://www.morris-mini.dk/051118_093909.jpg og min luft starter med at være samme som uden for bilen men stiger til 200 + grader på under 10 sek. på grund af at turboen giver meget varme fra sig. spørsmålet er om det er nok at monter en intercooler der måler måler 7 cm X 19 cm X 62 cm kan den køle luften nok ned. da før har jeg kørt med en vandkølet turbo og der var der ikke nogen tæningsbanken men med den nye turbo er der.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

200 grader på 10 sek. find en turbo der passer bedre til dit tryk, og luftgennemstrømning.
Turboen er for lille, og er særdeles ineffektiv ved det tryk du kører med.
Er du sikker på at det ikke er 20 grader ?
En charge coler er blevet synonym for en vandkølet Ic.
Søg på en lotus esprit turbo, og der vil være svar.
Størrelse, prøv hvis det virker helt fint hvis ikke større køler, reduceret tryk, eller større turbo.

MVH

Morten

Titel: ic
jeg tror ikke du helt er med så nu vil jeg dele det op.

Før kørte jeg med turbo fra en benzin bil fiat 1,4 hvor turboen var vandkølet og havde et mølle hus på 42 og ingen tæningsbanken. samme kab og samme benzin men med et lade tryk på 0,7

nu kører jeg med en turbo fra en disel 1,9 JTD som ikke er vandkølet den er med et mølle hus på 63 og tænings banken efter at fyre den af i 10 sek og et lade tryk på 1,2 til 1,4

begge systemer var uden intercooler.

vil det hjælpe med at monter intercooler og er der forskeld på om hvor stor en ic skal være på benzin turbo og disel turbo.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
I det her tilfælde er jeg slet ikke i tvivl om at en intercooler vil gavne dig utroligt meget. Nu du er igang med Fiat-monterede ladere, hvad så med at finde en fra en Uno turbo - ikke ret stor men meget effektiv, og er lette at finde til ingen penge. Alternativt er at købe en i standardmål, der kan passe ind et sted forrest i motorrummet. Ellers kan du få JB Coolers til at lave en på mål. Nissens Kølerfabrik i Horsens kan det samme.

Titel:
Takker nu tror jeg du er med. en intercooler er en god ting i det her tilfælde.
Ang. fiat uno turboer nej de er godt nok dårlige har kørt med to og de holder kun en måned hvor den 1,9 JTD jeg kører med nu har holdt et år men bliver bare meget varm i forhold til uno´en min 1,9 turbo er også hurtiger oppe i tryk end unoen da det jo kun er en 1000 cc jeg kører med uno turboen var først oppe på fuld tryk ved 4800 omd hvor den jeg kørere med nu 1,9 JTD er oppe på fuld tryk ved 2600 omd

Titel: Re: ic
Mester Medlem
Brugeravatar

mini cooper skrev:
jeg tror ikke du helt er med så nu vil jeg dele det op.

Før kørte jeg med turbo fra en benzin bil fiat 1,4 hvor turboen var vandkølet og havde et mølle hus på 42 og ingen tæningsbanken. samme kab og samme benzin men med et lade tryk på 0,7

nu kører jeg med en turbo fra en disel 1,9 JTD som ikke er vandkølet den er med et mølle hus på 63 og tænings banken efter at fyre den af i 10 sek og et lade tryk på 1,2 til 1,4

begge systemer var uden intercooler.

vil det hjælpe med at monter intercooler og er der forskeld på om hvor stor en ic skal være på benzin turbo og disel turbo.

Nej jeg var ikke helt med, da det øgede tryk, og større kompressor ikke var med i beskrivelsen.

Men hvad med udstødnings siden kan motoren komme af med udstødningen ? Et svagt punkt når man bruger disel turboer.

Og ja generelt bruger lastbiler større IC til samme effekt. end en benzinmotor.
Men da din stammer fra en varevogn, så kan svaret kun blive måske er den stor nok.
Da der er utroligt mange variable inde i det regnestykke.
Prøv den Hvis det ikke virker, monter en større ic, sænk kompressionen, retader tændingen, øg oktantallet, få noget motorstyring, eller sænk trykket, og tilsidst køb en turbo der passer til dit tryk, og effekt.

MVH

Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 125 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Næste

Alle tider er UTC + 1 time