Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jul 2025, 09:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 jan 2006, 20:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Nu når jeg en gang i fremtiden har lavet rusten færdig i min Escort mk2. Så vil jeg i gang med den sjovere del..
Nemlig Tuning..
Bilen er en kedelig 1.3, men planen er en 2.0 OHC fra en Sierra.
Den motor skal ha turbo monteret, men her kommer så spørgsmålene :wink:

Hvad skal jeg bruge? Turbo med manifold er vel en selvfølge.. Men hvilken turbo? Og hva med tænding, benzin osv. har fået anbefaldet Megasqurit til at styre det?
Hva siger I?
Er der mere jeg skal bruge/lave?
Har søgt rundt på forumet, men har ikke rigtig fundet noget jég kunne bruge.. Så er I rigtig velkommen til at skrive det :D



På forhånd tak

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2006, 00:34 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Hejsa
Prøv at kigge lidt nærmere på Lasses gamle ford OHC med Turbo - det kan give lidt inspiration http://www.powerpage.dk/tuningshistorie ... /ford.htm#

Valg af turbo, motorstyring osv. afhænger af dit budget, ønsker og tid. Hvad går du efter af hk?.... ladetryk/kompression.. osv.

Den hurtige løsning kan være en billig T3 turbo, MF2 tilskudssystem, dyser, intercooler, tykkere toppakning + det løse. MF2 systemet har den fordel at den er nem/hurtig at gå til, men den kan kun styre benzin.
Prøv evt. at læse om johans toyota (se video). Han kører T3 turbo og MF2 http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=14445

Megasquirt er et meget fint (og billigt) valg af motorstyring hvis du vil have fuld kontrol over motoren. Men som ved en hver motorstyring skal du forvente en del tid til at sætte dig ind i tingene. Men det er den eneste rigtige vej at gå ved større projekter og hvis du brænder for sagen :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2006, 18:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Har planer om at det bliver et projekt der gerne må tage lang tid..
Planen er omkring de 200 hk, med mulighed for videreudvikling..
Pengene er noget der vil komme løbende, da jeg jo har planer om at det skal gå stille og rolig...
Regner med at motoren skal renoveres inden tuning kommer på banen, så vil det være en fordel at få andre stempler med lavere kompression, fremfor en tykkere toppakning?

Så kort sagt, så brænder jeg for sagen :wink:

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2006, 20:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
bor op til første overstørrelse, monter cossie stempler og toppakning. gerne sammen med cossie oliepumpe og oliesprøjt. resultatet er en af de turbomotorer der er sværest at ødelægge! mulighed for mange heste.... 2 gange 200..... eller med dyre topbolte og toppakning 3 gange 200!! MVH. søren ps. resten af motoren skal selvfølgelig være tip top. men standard dele klarer den nænvte ydelse.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2006, 21:05 
Og hvor kan stumperne så skaffes henne?
Rart med folk der er inde i det 8)


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2006, 21:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Hilsen mig, havde lige glemt at logge ind :?

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2006, 23:16 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Indlæg: 323
Geografisk sted: kbh
inden du bruger 15.000 på den motor...se lige her : http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=14620

_________________
RS-


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2006, 02:20 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Se nu kan jeg jo næsten ikke lade være med og blande mig lidt :D

Behold motoren som den er, gå efter en 205 blok fra 2.0i, den har langt det bedste topstykke, god blok og er klart den fineste motor af dem alle (OHC) brug pengene på en motorstyring OMEX500 eller 600 en SAAB T3 eller Cossi T3 er fin og giver dig 200-250hk på piv standard motor.

Turbo
Intercooler
Motorstyring
MAP sensor
2½" udstødning
Tændspole
440ml dyser
Takthjul sensor

Og det holder

Skal du over 250 glem den gamle motor, det bliver for dyrt. Køb en cossi motor eller en zetec i stedet

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2006, 10:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
needspeed skrev:
Og hvor kan stumperne så skaffes henne?
Rart med folk der er inde i det 8)


HER: https://www.burtonpower.com

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2006, 16:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
eller VESTSPEED .... BO i KVONG. tænker det bliver omkring 7500kr for opboring, fire ny stempler og toppakning. MVH. søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team