Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jul 2025, 20:15

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 23 nov 2005, 16:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Jeg skal til at bygge en motor med effekten liggende mellem 300-400 hk og et ukendt NM.

Jeg har to "dårlige" motorblokke som jeg satser på at kunne få lavet en god ud af.
Jeg har lige fået dem splittet ad og skal til at ha målt slid osv. på dem.

Som det ser ud nu ligner det at der er:
- 1 krumtap
- 8 plejlstænger
- 4 stempler
- 2 oliepumper
- 2 blokke
som er i orden, men det vil målingerne vise.

Hvad vil de ovennævnte interne dele kunne tåle af belastning længerevarende, og skal krumtap og plejlstænger afbalanceres/vejes?

Vil stemplerne kunne bruges når den ene af blokkene bliver honet op og så bare skifte stempelringene?

Eller kortere sagt, hvad er opskriften på en holdbar B21ET motor hvis vi snakker motorkomponenter?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 nov 2005, 17:26 
Hvis krumtap, og plejlstænger er ok o leje diminsionerne, så skal de kontrolleres for rethed. og hvis man er hysterisk for revnedannelser.
Brugte stempler med nye ringe er et lavbuget løsning. nye stempler med en opboring til næste overstørrelse er et min til de effekter.
Det samme gælder olie pumpen. find en pumpe fra en b230 et efter 92, den har højere kapacitet.
En desideret afbalancering er ikke strengt nødvendig på en 4 cyl række motor. sålænge man har ens vægt på dtempler, og plejlstænger.
svinghjul og kobling er dog et must at få afbalanceret.
Holdbarhed er lidt sværere, hvor lang tid skal den holde, og hvad bliver den brugt til?

Jeg regner/håber selv på 100.000 km med 350 hk b23 et motor, til alm. gadebrug.

Transmisionen skal opgraderes, dvs kobling og gearkasse, da de brokker sig ved ca 200 hk, og springer garenteret i luften ved 350 hk.

MVH

Morten


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2005, 19:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Ok.
Ja, så er der lidt at forholde sig til.
Motoren skal bruges til hverdags kørsel, og skal benyttes fuldt ud når lysten melder sig ( alt med måde selvfølgelig ).
Hvis jeg tager svinghjulet fra en B230A går jeg selvfølgelig ud fra at koblingen jeg skal investeres i er det større end den som originalt sidder på en B21ET. Men, hvilken kobling ville være et godt valg, hvad kunne du finde på at investere i og hvor henne?

Du ligger vel ikke inde med nogle 340 ccm dyser fra en Saab 9000 turbo?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2005, 21:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten Lunde skrev:
Du ligger vel ikke inde med nogle 340 ccm dyser fra en Saab 9000 turbo?

Mvh Morten



Som kan forsyne 300-400hk????

Eller er de til en anden bil?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2005, 22:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Eller er de til ekstra tilskuds dyser???

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 dec 2005, 17:26 
Jeg var inde på siden med regnemaskinen og de ser ud til at ville kunne bruges til den effekt, ja.
Tager jeg fejl?? Ellers kan benzintrykket vel hæves til den ønskede benzinmænge.

Mvh Morten


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2005, 07:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
du. OG REGNEMASKINEN! tager en hel del fejl! heldigvis er store dyser slet ikke så dyre mere. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2005, 17:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten Lunde (uden login) skrev:
Jeg var inde på siden med regnemaskinen og de ser ud til at ville kunne bruges til den effekt, ja.
Tager jeg fejl?? Ellers kan benzintrykket vel hæves til den ønskede benzinmænge.

Mvh Morten


Du tager ikke fejl. Det eneste det kræver er at du ombygger din overdimensionerede volvomotor til en ægte lean burn maskine, så skal de nok lave den effekt, men regn med at det koster kassen,(som i et par hundrede tusinde) at få den motor opgraderer i den grad....

Get the point? De dyser er _ALT_ for små. Kender du nogen motor der std laver den effekt med de dyser? Hvad laver saaben originalt??

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2005, 21:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Morten, har du et nummer på de dysser? For så kan jeg lige finde ud af hvilken bil de kommer fra, hvad disse biler kører med standard, og hvad det er alment kendt, de kan køre med... Ikke dermed sagt de kan klare 350 hk, det er der ikke nogen af de ældre saab'ers dysser der kan håndtere...
Mvh
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2005, 22:16 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Morten Lunde (uden login) skrev:
Jeg var inde på siden med regnemaskinen og de ser ud til at ville kunne bruges til den effekt, ja.
Tager jeg fejl?? Ellers kan benzintrykket vel hæves til den ønskede benzinmænge.

Mvh Morten


Regnemaskinen siger 245 hk med 340ml ved 3 bar og 282 hk ved 4 bar. 340ml er for lidt til 300-400 hk.

lqs skrev:
du. OG REGNEMASKINEN! tager en hel del fejl! heldigvis er store dyser slet ikke så dyre mere. MVH. søren


Regnemaskinerne omkring dyser/hk er ment som en pejling inden for en træskolængde. Jeg mener den rammer meget godt, men hører gerne hvis der er ting som bør ændres :wink:

Mvh Jakob


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team