Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jul 2025, 16:22

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 jan 2006, 09:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 feb 2004, 13:57
Indlæg: 108
Geografisk sted: Roskilde
Hvad vil være et realistisk bud på effekten af nedestående teoretiske senarie?

Bilen er en Peugeot 405 Mi16 1.9 16v
T0313 lader, som på en tilsvarende motor har lavet 300+ heste
Stor FMIC
Kompressionen bliver sænket (sikker med mellemlægsplade og ekstra toptakning. Mener det skulle ende i ca. 1:8)
MS motorstyring med dysser der passer til projektet
Bliver mappet ind, så bilen kan bruges til dagligt og ikke bliver en minutbrænder

Nogen der har et bud ud fra de sparsomme oplysninger?

_________________
Greeting
Master Fabritius

Smoke tires
Not drugs


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2006, 11:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Lidt info om hvad bilens motor yder originalt samt hvad ladetryk turboen kan håndtere maximalt vil være ønsket.

_________________
Vh. Anders


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2006, 11:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 feb 2004, 13:57
Indlæg: 108
Geografisk sted: Roskilde
duckstardeluxe skrev:
Lidt info om hvad bilens motor yder originalt samt hvad ladetryk turboen kan håndtere maximalt vil være ønsket.

Glemte et øjeblik at det ikke er alle der kender motoren. Den yder ifølge Peugeot 160 HK og 181 NM. Laderen kan levere 1.4+ bar, men det bliver ikke aktuelt for mig, da bilen så bliver det jeg vil betegne som en "minutbrænder"

Jeg kan desværre ikke huske specs på møllen.

_________________
Greeting
Master Fabritius

Smoke tires
Not drugs


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2006, 12:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Det eneste jeg egentligt rynker lidt øjnbryn af er metoden du vil sænke kompressionen med. Det begrænser muligheden for højt ladetryk en del, så hvis du kan holde dig omkring 0,7 bar vil jeg tro vi taler 210-215 heste, alt efter hvor godt du får megasquirt'en trimmet ind. Vil du lade tændingen være original har du også en vis begrænsning der, vil jeg formode, uden at have erfaring med den bils motor. Hvis du vælger at køre tænding med MS ligeså, vil jeg tro de 235 heste vil være på plads stabilt - ved en kompression på 8 : 1

_________________
Vh. Anders


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2006, 13:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 feb 2004, 13:57
Indlæg: 108
Geografisk sted: Roskilde
duckstardeluxe skrev:
Det eneste jeg egentligt rynker lidt øjnbryn af er metoden du vil sænke kompressionen med. Det begrænser muligheden for højt ladetryk en del, så hvis du kan holde dig omkring 0,7 bar vil jeg tro vi taler 210-215 heste, alt efter hvor godt du får megasquirt'en trimmet ind. Vil du lade tændingen være original har du også en vis begrænsning der, vil jeg formode, uden at have erfaring med den bils motor. Hvis du vælger at køre tænding med MS ligeså, vil jeg tro de 235 heste vil være på plads stabilt - ved en kompression på 8 : 1

Jeg er godt klar over at nye stempler vil være at foretrække, men det vil være så stor en del af projektets pris, at jeg hellere vil nøjes med en lidt lavere effekt.

210-230 heste lyder ikke helt urimeligt for en budget-tuning, som det vil være i mit tilfælde.

_________________
Greeting
Master Fabritius

Smoke tires
Not drugs


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2006, 13:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Fabritius skrev:
Jeg er godt klar over at nye stempler vil være at foretrække, men det vil være så stor en del af projektets pris, at jeg hellere vil nøjes med en lidt lavere effekt.


Jeg mente nu heller ikke at det er en specielt dårlig løsning. Hvis den ikke æder toppakninger fra dag 1 vil det formentligt holde fint til et begrænset ladetryk.

Fabritius skrev:
210-230 heste lyder ikke helt urimeligt for en budget-tuning, som det vil være i mit tilfælde.


Jeg er helt enig. Det vil dog være betinget af motorens generelle stand. Jeg troede jo også at min motor var i fin stand indtil jeg ladede så lidt som 0,3 bar på den og den straks begyndte at underkomprimere - formentligt pga. slidte stempelringe. Formentligt fordi da jeg fik renoveret motoren med smedede stempler og hele baduljen var der absolut intet at se på hverken stempler eller ringe. Men underkomprimerede, det gjorde den. Er projektets økonomi lidt begrænset mener jeg umiddelbart ikke toppakningstricket er en dårlig idé, spørgsmålet er bare hvordan det virker i længden. Har vor ven Jakob i 205'eren med 1,9 liters turbo motor mon ikke en forklaring på hvordan kompressionen er klaret på kværnen sin?

_________________
Vh. Anders


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team