Fabritius skrev:
Jeg er godt klar over at nye stempler vil være at foretrække, men det vil være så stor en del af projektets pris, at jeg hellere vil nøjes med en lidt lavere effekt.
Jeg mente nu heller ikke at det er en specielt dårlig løsning. Hvis den ikke æder toppakninger fra dag 1 vil det formentligt holde fint til et begrænset ladetryk.
Fabritius skrev:
210-230 heste lyder ikke helt urimeligt for en budget-tuning, som det vil være i mit tilfælde.
Jeg er helt enig. Det vil dog være betinget af motorens generelle stand. Jeg troede jo også at min motor var i fin stand indtil jeg ladede så lidt som 0,3 bar på den og den straks begyndte at underkomprimere -
formentligt pga. slidte stempelringe. Formentligt fordi da jeg fik renoveret motoren med smedede stempler og hele baduljen var der absolut intet at se på hverken stempler eller ringe. Men underkomprimerede, det gjorde den. Er projektets økonomi lidt begrænset mener jeg umiddelbart ikke toppakningstricket er en dårlig idé, spørgsmålet er bare hvordan det virker i længden. Har vor ven Jakob i 205'eren med 1,9 liters turbo motor mon ikke en forklaring på hvordan kompressionen er klaret på kværnen sin?