Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 18:55

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Tændrør..
Indlæg: 01 jan 2006, 18:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Er ved og lave ny motor til min bmw, det er en 2,5 m20 motor hvor der skal noget tryk på..

Men hvad for nogle tændrør vil i anbefale, den kommer til og kører med et tryk på 0,7-0,9..

Martin..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 19:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg personligt vilde starte med et 2 trin koldere tændrør end standart.
Fabrikatet er under ordnet.
Dernæs få den kørt ind på et rulle felt og studer tændrørsfarven.
er den sort, så skal der et varmere rør til.
Hvid og der skal et koldere rør i.
Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.

Man kan også prøve at skifte fabrikat, da deres temperatur område er forskelligt.
Start med et for koldt rør, og ikke et for varmt, da det sidste kan give huller i stemplerne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 19:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Morten VJ skrev:
Jeg personligt vilde starte med et 2 trin koldere tændrør end standart.
Fabrikatet er under ordnet.
Dernæs få den kørt ind på et rulle felt og studer tændrørsfarven.
er den sort, så skal der et varmere rør til.
Hvid og der skal et koldere rør i.
Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.

Man kan også prøve at skifte fabrikat, da deres temperatur område er forskelligt.
Start med et for koldt rør, og ikke et for varmt, da det sidste kan give huller i stemplerne.

MVH



Morten


Ok takker..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Senest rettet af Martin! 01 jan 2006, 20:31, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 20:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Indlæg: 591
Geografisk sted: Slagelse
Morten VJ skrev:
Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.



Hvorfor fra råde rør med flere side elektroder? Er det dårligere på den måde?

Undskyld jeg lige stjæler tråden

_________________
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 21:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Staalanden skrev:
Morten VJ skrev:
Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.



Hvorfor fra råde rør med flere side elektroder? Er det dårligere på den måde?

Undskyld jeg lige stjæler tråden


Svenskerne har haft flere eksempler på volvomotorer(hårdt pumpede godt nok) der er stået i smadder netop pga fancy tændrør.

Personligt har jeg brugt mange forskellige fabrikater igennem årene, men vender hver eneste gang tilbage til NGK. Ved ikke hvorfor, men hverken champion, bosch, eller equim(eller hvad dælen den nu hedder?) har kunnet kommet i nærheden af NGKs rør.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 21:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Staalanden skrev:
Morten VJ skrev:
Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.



Hvorfor fra råde rør med flere side elektroder? Er det dårligere på den måde?

Undskyld jeg lige stjæler tråden


Nej de er ikke dårligere men noget dyrere.
Platinrør og mange side elektroderør.
Er først og fremmest udviklet for en besparelse i service omkostninger.
Feks tager det en lille time at skifte tændrør i en rover 75 med v6 motor.
Så derfor har de rør der holder i lang tid, men de koster også det 3 doppelte af et alm rør.
Hvis vi nu skal igennem 4 forkellige tændrør for at finde det optimale.
Hvorfor så betale overpris for samme vare?
Og når man har fundet det optmale rør, er det så besværligt at skifte det for hver 15-20 000 km?
Da det kan give en rimelig god indikation hvordan motoren har det.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 21:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Staalanden skrev:
Morten VJ skrev:
Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.



Hvorfor fra råde rør med flere side elektroder? Er det dårligere på den måde?

Undskyld jeg lige stjæler tråden


Svenskerne har haft flere eksempler på volvomotorer(hårdt pumpede godt nok) der er stået i smadder netop pga fancy tændrør.

Personligt har jeg brugt mange forskellige fabrikater igennem årene, men vender hver eneste gang tilbage til NGK. Ved ikke hvorfor, men hverken champion, bosch, eller equim(eller hvad dælen den nu hedder?) har kunnet kommet i nærheden af NGKs rør.


Jeg er kommet til samme konklusion NGK virker bedst i en gl turbo volvo.
Alt andet virker ikke nær så godt.
Og det må have noget at gøre med det temperatur område hvor de virker optimalt
Hvilket er forskelligt imellem fabrikaterne.
Selv om de passer på motoren.
ift. deres tabeller.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 21:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Morten VJ skrev:
HenrikGM skrev:
Staalanden skrev:
Morten VJ skrev:
Glem alt om platinrør, og rør med mange side elektroder.



Hvorfor fra råde rør med flere side elektroder? Er det dårligere på den måde?

Undskyld jeg lige stjæler tråden


Svenskerne har haft flere eksempler på volvomotorer(hårdt pumpede godt nok) der er stået i smadder netop pga fancy tændrør.

Personligt har jeg brugt mange forskellige fabrikater igennem årene, men vender hver eneste gang tilbage til NGK. Ved ikke hvorfor, men hverken champion, bosch, eller equim(eller hvad dælen den nu hedder?) har kunnet kommet i nærheden af NGKs rør.


Jeg er kommet til samme konklusion NGK virker bedst i en gl turbo volvo.
Alt andet virker ikke nær så godt.
Og det må have noget at gøre med det temperatur område hvor de virker optimalt
Hvilket er forskelligt imellem fabrikaterne.
Selv om de passer på motoren.
ift. deres tabeller.

MVH

Morten


Ok hvad for et NGK rør vil i så tror jeg skulle prøve starte med og købe..?

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 22:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Indlæg: 591
Geografisk sted: Slagelse
Ok. Tak for svarene :)

_________________
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2006, 11:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
NGK er også absolut bedst i en saab-motor. Kører selv med BP7ES i min.
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team