Transitfar skrev:
Morten VJ skrev:
Og jeg hørte ingen banken.
Og detonation har jeg aldrig hørt.
De to sætninger må du lige forklare nærmere....
Jeg har altid opfattet det sådan, at detonation og tændingsbanken er 2 ord for det samme fænomen???
Morten VJ skrev:
For at plejlstangen startede bruddet på indsugnings siden, dvs. der hvor den bliver strukket ved tændingsbanken.
Jeg kan til nød forstå, at trykket ikke er lige stort hele på plejlstangens tværareal, men at et (stort) tryk på stemplet ligefrem kan fremkalde træk i selv den mindste del af plejlstangen forstår jeg ikke.....
Morten VJ skrev:
Et af argumenterne for at køre med meget fed blanding er for at køle de komponenter, der kommer i kontakt med forbrændingen.
Hvad er alternativerne så.
1. sænke trykket, men det er ikke så sjovt.
2. Et egr system men der har vi turboen.
3. Vandindsprøjtning lyder mere interessant
Eller prøve at magre ud indtil man får tændings banken, eller det der er værre.
Her er jeg så stået af endnu engang....
Du vil have intern afkøling vhja fed blanding, men af hensyn til benzinøkonomien foreslår du at udmagre blandingen???
Du plejer ellers godt nok at formulere dig, så selv jeg kan forstå det

, men kan jeg ikke lokke dig til at omskrive det her?
Den smule jeg har forstået lyder nemlig interessant nok.
VH Lars.
Tændings banke vil jeg definere som en klirrende lyd.
Nærmest som småsten kastet på en rude. Rent lydmæssigt.
Og er relativt harmløst i små doser.
Detonation selvantændelse er en helt anden sag.
En relativt slidt dieselmotor ved koldstart i koldt vejr giver vel lydbilledet.
Og skal undgås som pesten.
Det første opstår efter forbrændingen er startet.
Og det sidste opstår inden gnisten springer.
Til det andet spørgsmål prøv at se på vinklerne.
.. . - stempel
. / plejlstang
- krumtap
Krumtappen kommer fræsende i en opadgående bevægelse stemplet der sidder til højre vil gerne ned.
Plejlstangen er i midten.
Hvis plejlstangen er svag vil den forsøge at bukke mod højre, og dermed strække denne side, som tilfældigvis er indsugnings side på min motor.
Den sidste del er ikke særligt godt formuleret. Det jeg egentlig vilde frem til var at hvis motorens tryk sætter begrænsningen på det opnåelige ladetryk, med den aktuelle benzin kvalitet.
Så er der tre alternativer til at kunne hæve trykket, 4 hvis man vælger et andet brændstof.
Det jeg egentlig vilde sætte spørgsmålstegn ved var hvorfor den ultra fede blanding når man tryklader. Vinder man så sindssygt meget effekt eller holdbarhed?
Eller er det en sikkerheds margin der opstod da man først begyndte at tryklade benzinmotorer for alvor sidst i 70 erne.
Den første turbomotor jeg stiftede bekendtskab med var den der lå i min brors SAAB 99, og den var tørstig men sjov.
Så sjov at den en gang brændte 50 l benzin af på en tur over Fyn, men det gik satme stærkt.
I dag er vi blevet klogere, og har mere sofistikeret udstyr til rådighed, så hvorfor ikke bruge det?
MVH
Morten