[quote="grydesvamp"]det har været oppe og vende før men så hut jeg visker er det ikke olien der varmer mest men luften der bliver trykket sammen.. btw olien har heller ikke godt af at være koldere end den skal være (smøre evne osv..) så ville ikke begynde er bikse med det men på med en køler så du kan holde den omkring de 80c...
[quote]
Ang. olie og de 80grader, så kan man jo flytte lidt rundt på denne temperatur med forskellige olier. Man kan sagtens finde en passende gearolie der er glad for at arbejde betydeligt koldere end 80 grader, også med optimal smørefilm.
Opvarmningen; Der er to ting der gør sig gældende her: typen af kompressoren, og kompressorens arbejdspunkt. Eks: Rootskompressorer er typisk meget dårlige mht virkningsgrad, og varmer luften meget, især v. høje omdrejningstal, og helt galt går det med overdrive. En centrifugalkompressor har (rigtigt dimensioneret) en næsten overlegen god virkningsgrad, men kun i et snævert område. Skruekompressoren kører med fast kompressionsforhold(bestemt af gængernes udformning) og driver man den 1:1 er virkningsgraden _meget_ god, plus den holder en "flad" karakteristik over et bredt område. Kører man kompressoren med overdrive, eller underdrive, så styrtdykker virkningsgraden meget, men stadigt suverænt bedre end nogen af de andre typer. Derfor bør man vælge en skruekompressor, OG vælge den med omhu! Rigtigt valgt kan den totale virkningsgrad matche turbo, men med mere bund.
sep.oliesystem.
Fut ud til Hydra Grene og tag en snak med dem. Du skal bruge en 1,5liters tank, en oliepumpe, en overtryksventil og en håndfuld fittings. Oliepumpen skal trækkes af din krumptap, og så begyder det at blive besværligt. Regn med at det tager over 4k af pungen i stumper, plus +20 timer at bygge det på. Chargecooleren ser pludseligt meget interessant ud, ikke?
Er du kreativ, så kan du adskille en servostyringspumpe af, justere den interne ventil(kreativ) og så bruge den istedet. Meget billigere, men jeg ville huske at montere et godt filter imellem pumpe og kompressor!
_________________ Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
|