Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

Hej Igen igen.

Min kompressor er jo smurt af oile fra min motor , det betyder jo også at den bliver lidt varm , selvom det er en skruekompressor , så jeg tænker på at lave et seperat oliesystem til den , for at få temperaturen lidt ned da jeg køre uden intercooler , og har svært ved at bygge en på.

er der nogle som har nogle lyse idér , evt. om man kan købe noget et sted med tank og pumpe osv.

BMW 323 TI Compact E36

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Et olieudtag yderligere og på med en oliekøler.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9000
Det er slet ikke besværet værd at lave et seperat system..... hvad er det som ikke må blive varmt?

Titel:
Nyt Medlem

david skrev:
Det er slet ikke besværet værd at lave et seperat system..... hvad er det som ikke må blive varmt?

Det er min kompressor som jeg gerne vil have lidt køligere , det er jo en skruekompressor som ikke selv udvikler meget varme , men den bliver jo smurt af min motoroile , og derfor bliver den jo varmet op af oilen , og mit system er ikke bygget til intercooler..så jeg tænkte at prøve det med oilen samt trække frisk luft ind udefra til indsugningen...alt for at prøve at få temp. ned på ladeluften.

BMW 323 TI Compact E36

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9000
Jeg vi da forslå dig at få monteret en IC..... selv en lille en kan sikkert gøre det bedre (køle luften) end hvis du bygger om med et seperat smøresystem.... Selv i et seperat system vil olien stadig få lidt temperatur.

Titel:
Nyt Medlem

david skrev:
Jeg vi da forslå dig at få monteret en IC..... selv en lille en kan sikkert gøre det bedre (køle luften) end hvis du bygger om med et seperat smøresystem.... Selv i et seperat system vil olien stadig få lidt temperatur.

Ja det ville være det bedste... men desværre ville det betyde lange rørføringer fordi kopmressoren sider som den gør ... derfor er det nok en svær opgave... det andet var lidt nemmere ;-)

Suk ... :-)

BMW 323 TI Compact E36

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
En charge cooler (luftkøler der er kølet med vand) fylder ikke alverden kan placeres hvor du vil.. extra vandkøler og pumpe monteres et sted ude foran hvor der er plads! ved der er et par stykker herinde der ved lidt om det men spørg omkring..

Billede

Titel:
Nyt Medlem

grydesvamp skrev:
En charge cooler (luftkøler der er kølet med vand) fylder ikke alverden kan placeres hvor du vil.. extra vandkøler og pumpe monteres et sted ude foran hvor der er plads! ved der er et par stykker herinde der ved lidt om det men spørg omkring..

Billede

Det var faktisk noget i den stil jeg havde tænkt... måske bare ikke med vand .. men olien som køre rundt i eget systen , med oile køler på ... det må da kunne købes et sted.

BMW 323 TI Compact E36

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
det har været oppe og vende før men så hut jeg visker er det ikke olien der varmer mest men luften der bliver trykket sammen.. btw olien har heller ikke godt af at være koldere end den skal være (smøre evne osv..) så ville ikke begynde er bikse med det men på med en køler så du kan holde den omkring de 80c...

Men phase laver chargecoolere så find nogle mål og chek om du ikke har plads i en skærm eller handskerummet :lol: da det er den LANGT bedste løsning på det varme problem... btw hvad er der galt i at have en bunke tryk rør til at løbe rundt i motorrummet ?

Titel:
Moderator

[quote="grydesvamp"]det har været oppe og vende før men så hut jeg visker er det ikke olien der varmer mest men luften der bliver trykket sammen.. btw olien har heller ikke godt af at være koldere end den skal være (smøre evne osv..) så ville ikke begynde er bikse med det men på med en køler så du kan holde den omkring de 80c...

[quote]

Ang. olie og de 80grader, så kan man jo flytte lidt rundt på denne temperatur med forskellige olier. Man kan sagtens finde en passende gearolie der er glad for at arbejde betydeligt koldere end 80 grader, også med optimal smørefilm.

Opvarmningen; Der er to ting der gør sig gældende her: typen af kompressoren, og kompressorens arbejdspunkt. Eks: Rootskompressorer er typisk meget dårlige mht virkningsgrad, og varmer luften meget, især v. høje omdrejningstal, og helt galt går det med overdrive. En centrifugalkompressor har (rigtigt dimensioneret) en næsten overlegen god virkningsgrad, men kun i et snævert område. Skruekompressoren kører med fast kompressionsforhold(bestemt af gængernes udformning) og driver man den 1:1 er virkningsgraden _meget_ god, plus den holder en "flad" karakteristik over et bredt område. Kører man kompressoren med overdrive, eller underdrive, så styrtdykker virkningsgraden meget, men stadigt suverænt bedre end nogen af de andre typer. Derfor bør man vælge en skruekompressor, OG vælge den med omhu! Rigtigt valgt kan den totale virkningsgrad matche turbo, men med mere bund.

sep.oliesystem.
Fut ud til Hydra Grene og tag en snak med dem. Du skal bruge en 1,5liters tank, en oliepumpe, en overtryksventil og en håndfuld fittings. Oliepumpen skal trækkes af din krumptap, og så begyder det at blive besværligt. Regn med at det tager over 4k af pungen i stumper, plus +20 timer at bygge det på. Chargecooleren ser pludseligt meget interessant ud, ikke?

Er du kreativ, så kan du adskille en servostyringspumpe af, justere den interne ventil(kreativ) og så bruge den istedet. Meget billigere, men jeg ville huske at montere et godt filter imellem pumpe og kompressor!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time