Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 sep 2005, 14:56 
Hej,

Jeg skal have monteret turbo på min Peugeot 406 coupe, det er 3.0 v6 motor der ligger i den. jeg har et budget på 20 til 30 tusinde. Ved godt det er et stort spring med da tuning er dyr så er det jo bedst at være på den sikre side. På den anden side så vil jeg ikke give 30 tusinde for noget der kunne gøres for det halve.
Jeg havde tænkt mig at finde de nødvendige dele i USA, da de jo er meget billiger. Jeg har en kammerat som selv er ved at bygge turbo på hans Toyota MR 2, han har købt mange af dele fra USA og sparet mange penge på det. Han har fået en del hjælp af en ”Toyota Expert”. Så et af mine spørgsmål er om der findes Eksperter inden for Peugeot tuning?
Jeg vil også gerne høre hvilken hjemme side i kender i USA som sælger tunings dele?
Nogen der kan sige hvad min motor hedder?

Jeg er klar over at der sikkert kommer mange af indlæg som handler starter med ”jeg skal have monteret turbo min bil”, Men alligevel håber jeg på at i vil bruge lidt tid og prøve at besvare nogle af min spørgsmål.

På forhånd mange tak

MVH Emil


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 19 sep 2005, 17:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 mar 2004, 14:30
Indlæg: 679
Geografisk sted: Fr.sund/Nordsjælland
emil skrev:
mine spørgsmål er om der findes Eksperter inden for Peugeot tuning?

så skal du nok have fat i jørgen agergaard men jeg kan desværre ikke lige finde et nummer til dig...

_________________
Nuværende bil:
http://bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=230420


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2005, 17:06 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Godt med lidt flere peugeot turbo projekter :D

Først skal det lige siges at jeg kun har læst om et V6 turbo projekt. Det landede så vidt jeg husker på 450 hk og jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste om det.

Der findes ikke så meget information omkring turbo på V6 motoren og jeg tror du skal omkring et fransk forum for at få mere information.
Et af de største er dette: http://forum.jsoclub.com/index.php
Forummet er selvfølgelig på fransk, men der er flere som kan hjælpe på engelsk.

Det samme gælder produkter til konverteringen. Jeg tror ikke du finder bi-turbomanifolde og bolt-on kits i USA, da det er meget begrænset hvad der kører af peugeot'er derovre - hvis overhovedet nogen!?!...

Tuningeksperten for peugeot i DK er uden tvivl Jørgen Agergaard hos peugeot sport. Han kan alt inden for sugemotorer og har noget viden og kontakter vedr. turbokonverteringer psa motorerne (peugeot og citroen). Men der er sikkert også andre.

Ellers prøv http://www.hi-speed.dk, der kan også være nogen som måske kender til det tuningsprojekt med V6'eren.

Din indkøbsliste kan vel hedde noget lignende:

2 stk. turbomanifolde (biturbo)
2 stk. turbo (kugleleje) evt. Garrett GT2860
1 stk. intercooler
1 stk motorstyring
6 stk dyser - se regnemaskiner for størrelse
Diverse ladeluftsslanger og rør
Diverse vand og olieslanger
+ det løse

Din motor har følgende betegnelse:
Motorkode: ES9JA4 (V6) og ES9JAS hvis det er den nyere model TS6.

Mvh Jakob


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2005, 19:44 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2004, 23:37
Indlæg: 450
Geografisk sted: Vejle
Held og lykke med det. Min fatter havde en Renault Laguna med den v6'er. Der var en del brian'er der blev forbløffet over hvad sådan en stationcar kunne... Den var dog alt for blød...

_________________
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2005, 20:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
JakobM skrev:
Din indkøbsliste kan vel hedde noget lignende:

2 stk. turbomanifolde (biturbo)
2 stk. turbo (kugleleje) evt. Garrett GT2860
1 stk. intercooler
1 stk motorstyring
6 stk dyser - se regnemaskiner for størrelse
Diverse ladeluftsslanger og rør
Diverse vand og olieslanger
+ det løse

Mvh Jakob


+ benzintryksregulator og oliekøler (måske en olie catchtank)

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2005, 23:03 
Ja det flyder ikke med v6 turbo projekter.

Jeg var lige inde på det Franske forum, det sagde jeg dog ikke så meget, men jeg vil prøve at kontakte Jørgen Agergaard.

Da jeg købte bilen have jeg et indlæg inde på hi-speed kørerne, jeg kan desværre ikke finde det, det gik dog også mest ud på undervogn og styling.

Da bilen har kørt 240 000 km ville jeg nok også købe andre smede stempler eller en billiger løsning bar andre stempler ringe.
Med de smede stempler, ville jeg dog kunne trække meget mere ud af motoren.

Er du sikker på at du vil vælge 2 turboer, jeg har nemlig hørt at 2 turboer giver mere tøven, selvom det lyder helt omvendt.

Mvh Emil


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2005, 16:04 
Hej,

Jeg har sammen med ham som har den Toyota udarbejdet en indkøbsliste som nok passer mere med det jeg havde tænkt mig.
Det ER overdrevet, men det er nok ikke langt fra!

Hvis i vil og kan må i gerne skrive hvad i syntes der ikke er nødvendigt, dette er jo hvor alt bliver skiftet ud.
Alt skal købes fra USA og en ca. samlet pris på dette ligger nok på omkring 55.000 der over.

Mvh Emil

Inde i motoren (dele)

Knaster 4 stk. HKS
Toppakninger 2 stk.
Stempler 6 stk.
Pjelstænger 6 stk.
Racer lejere til pjelstænger
Hovedelejere til krumtap
ARP bolte til krumtap
ARP bolte til topstykke
Racer kobling

Uden på motoren (dele)

Turbo
Turbomanifold
Indsugningsmanifold
Knasthjul
Olie beholder ca. 0.5 liter
Dyser
Wastgate
Dumpventil
Olie køler
Intercooler
Motorstyring
KN oliefilter
Tenrem/kilrem
Benzinpumpe
Benzinregulator
(Dyser) til regulering af wastgate og dumpventil
Rørføring til udstødning.
To bagpotter
Rørføring til intercooler/ silikoneslanger
Tændrør
Tæningkapler
knfilter

Services

Afbalancering af krumtap
Lettet svinghjul
Honing
Justering


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2005, 17:10 
tror du lider af en del HKS syndrom. meget udbredt blandt unge mennesker! prøv at sæt dig ind i hvad det betyder for en motor at tvangslade den.... evt ved at læse en gammeldags bog. noget af det du vil have fat i, laver det pågældende firma ikke... en del af det du skriver på din liste har du ikke brug for..... du bliver nødt til at sætte dig ind i emnet, ellers rækker 55000kr meget kort! hårde ord, men de kommer lige fra hjertet! sikker på at denne motortype ikke findes som turboladet? hvis ja, vil sådan en sikkert være et bedre udgangs punkt at starte fra. sæt dig et realistisk mål. måske 450hk... og køb dele derefter. det er meget almindeligt, at man ellers kommer til at købe de samme dele flere gange undervejs. pga. at målet hæves undervejs. held og lykke med ombygningen. MVH. søren


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2005, 22:32 
Hej Søren

Først vil jeg lige starte med at sige at jeg kan godt se hvad du mener.

Jeg tror nu ikke at jeg lider af HKS syndrom, det er da kun HKS knaster der er på listen. Jeg har læst meget om trykladning tuning, men jeg mangler dog en masse erfaring, som jeg prøver at få hos jer og ved selv at lave et turbo projekt.

Jeg ved godt at listen er stærkt overdrevet, men det var for at forsøge at vise at jeg mener det alvorligt og fordi jeg heller vil købe det rigtige første gang. så jeg ikke behøver at købe det samme flere gange, som du også selv skriver.

Da dette er mit første turbo projekt, så prøver jeg faktisk at sætte mig ind i emnet, ved at skrive med jer og få kontakter til folk som ved en masse om tuning.
Min motor fås ikke med turbo, og der er som sagt ikke mange steder at hente info om lige min motor eller andre v6’er. Ellers ville det jo have været en klar fordel
Mit mål lå også omkring de 400 til 500hk. Men grunden til de måske lidt voldsomme dele skylles også at jeg gerne ville stille op til DHB og sådan noget.
Men min grænse er mellem 400 og 500hk når den ikke skal køre race, også fordi den er forhjul trukken.

Hvad ville du vælge hvis du skulle når de 450hk. Med et system som er stabilt og kan holde til det. Husk at min motor har kørt 240.000, og fra USA kan man købe smede stempler for omkring 6000 kr. inkl. plejestænger.

Mvh Emil


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2005, 23:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kan den originale krumptap tumle den effekt??

Kan det orignale svinghjul tåle en letning?

Er blokken stiv nok til det?

Er der tænkt på slaglænge/plejlstangslængde forholdet med de nye dele?

Hvis din motor skal kunne køre mange tusinde km med den nye effekt, så skal du nok have blokken tjekket for:

Revner
Cylindergodstykkelse(er det løse foringer?)
Oplining af alle lejeflader.

Ligeledes med topstykkerne.

55.000 lyder ikke af ret meget med den liste. ISÆR ikke hvis du skal ud og købe dig til en masse af de ting du nævner.

Er dit mål på de 450hk gennemtænkte? Kan din gearkasse og trækaksler overhovedet holde til den effekt?

Er der nogen der har gjort det før dig, så var det måske interessant at kigge dem over skulderen. Pas på dem der siger: "det er en std motor, den har nu 200% mere end da den forlod fabrikken". Nogle underdriver temmeligt meget, og andre overdriver voldsomt. Se på oplysninger med kritiske øjne, og skaf en masse info og baggrundsviden først.

Se en masse spørgsmål....ikke for at tage modet fra dig, slet ikke. Men du bør nok lige fundere lidt over nogle ting inden du kaster dig ud i det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 56 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team