Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
Medlem

Da jeg har haft toppen af, fået den planet, sat ny cometic toppakning i, og brugte min 12.9 stålbolte (Skal siges de har været brugt engang før, men troede det var muligt når de ikke er strækbolte). og har rense alle bolthulerne, og spænd det i den rækkefølge som der er forskrevet, (den skal spænde 10kg totalt), først med 5kg og derefter med 8kg, og allerede her skete det at bolten knæket...

Billede
Billede

Da jeg havdet ekstra bolte (også brugt engang) skette det igen, i et andet hul...

Har i nogen ide om hvad det skyldes udover defekte topbolte.. Lidt trist man skal ud og ha ny toppakning osv igen.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg ville helt klart genbruge toppakningen, medmindre den har fået synlige skader.
MHT. boltene, først og fremmest ville jeg skifte leverandør.
Og dernæst ville jeg måle længden på de nye bolte.
Hvis de skal genbruges en gang i fremtiden.
Så kan man altid måle om de har strukket sig.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

hvor meget må en bolt så strækkes før den kasseres ?? har man en tommelfingerregel ?? ex bolt 100mm må strækkes x% får det er byt til nyt??

eller er det forskelligt mærkerne imellem

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem

Det er ikke bolte der er beregnet til at spænde topstykket fast med er det. for har selv været udsat for noget i stilen med det. På en maskine hvor jeg skulle havde sat nogle undersænkede uncbrackobolte fast også 12.8 hæftede jeg dem i kanten og fik det ud af det at da jeg skulle spænde dem spræng de bare og det sket ikke kun engang men mange ind til jeg prøvede med 8.8 og de sprang aldrig. Det er bare det om de får for meget varme der og så springer om de er tæt på udstædningen eller andet sjovt.
Mvh Lars

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
luske skrev:
hvor meget må en bolt så strækkes før den kasseres ?? har man en tommelfingerregel ?? ex bolt 100mm må strækkes x% får det er byt til nyt??

eller er det forskelligt mærkerne imellem

MVH Luske

Den må ikke strække sig. nå den bliver målt ubelastet,
Hvis den er længere, så er Bolten/fjederen færdig.

Citat:
Det er ikke bolte der er beregnet til at spænde topstykket fast med er det. for har selv været udsat for noget i stilen med det. På en maskine hvor jeg skulle havde sat nogle undersænkede uncbrackobolte fast også 12.8 hæftede jeg dem i kanten og fik det ud af det at da jeg skulle spænde dem spræng de bare og det sket ikke kun engang men mange ind til jeg prøvede med 8.8 og de sprang aldrig. Det er bare det om de får for meget varme der og så springer om de er tæt på udstædningen eller andet sjovt.
Mvh Lars

Mystisk bolte i 12.9 kvalitet har været brugt som topbolte i mange år inden man opfandte strækbolte, og andre sjove bolt typer.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

det var bare hva jeg havde oplevet men den ene bolt det var en under sænket uncbracko i 8* 30 i 12,8 har prøvet andre størelser hvor der ikke fremkom det problem. Bolten sprang simpelt hen ved til spænding eller ved slag. Men der er vel forskel i bolte selv om de hedder 12.8 så behøver det vel ikke være samme type stål i dem. og de kan vel der for havde forskellige "egenskaber svaghed"

Titel:
Medlem

ok, jeg har lige fået et sæt mere. uden at jeg har haft tid tl at undersøge det nærme kan jeg se at de nye er 5mm kortere...

Titel:
Moderator

Bolte der knækker i gevindet er typisk overlast, og/eller udmatning.

12.9 bolte er ikke strækbolte. HVIS du spænder en 12.9bolt til flydegrænsen så er du på tynd is.

Boltdiameter?

12.9 er ikke mere udsat for termisk udmastning, men de duer trods det ikke til steder som feks manifolde, eller turbo brug, fordi de termiske spændinger river en korrekt opspændt bolt over. Fjederen er populært sagt for stiv. 8.8 er noget blødere og kan derfor håndtere det problem bedre. Mere elastik.

Boltforlængere kan meget vel være en god løsning på brugen af feks 12.9bolte(mere elastik iform af mere længde.)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

De er 10x170.. Jeg vil i morgen tjekke at boltene ikke bliver skruet i bund... Har tjekket før at de ikke blev det , man har siden få planslibe top og blok (kun for at afrette, og fik at vide det ikke var skævt, så det burde være minimalt..) men den toppakning jeg bruger nu er også lidt tyndere.

Jeg tror ikke det burde væpre nok, men bliver selvfølgelig nødt til at tjekke det op først.

Efter nærmere tjek, var der "kun" 1,1 til 1,2 i forskel :oops:

Titel:
Medlem

ikke at det nok gøre nogen forskell så det styk der knækker er stadig over motor blokken, dvs, det er stadig i gevindet på boltes som ses på bildet, men det er ikke nede i selve blokken den gør det

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time