Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:57

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 maj 2005, 12:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Hej alle,

Jeg har i går erfaret at udstødningsmanifolden på min bil med eftermonteret turbo er flækket i to svejsninger på oversiden. Manifolden er originalt monteret med katalysator direkte på manifolden, men som det ser ud nu er kat er savet af og et reduktionsstykke er påsvejst sammen med flachen over mod turboen. Jeg formoder er problemet skyldes at turboen er for tung i forhold til hvad kat'en vejede, trods turboen er understøttet vha. et tykt beslag på forrøret boltet på gearkassen. Mit spørgsmål er så om jeg ligeså godt kan kaste mig ud i at få kreeret en ny manifold, eller om et par svejsninger vil holde - eller om det igen vil være brandslukning set i forhold til en varig løsning?

Manifolden er naturligvis af rustent støbejern.

På forhånd tak for svarene.

Anders

_________________
Vh. Anders


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2005, 13:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Som udgangspunkt kan alt jop lade sig gøre, men jeg tror den bedste løsning på sigt er at bygge en ny manifold.

Det er de færreste manifolds der er svejsbare med godt resultat. Ihvertfald hvis det skal kunne betales.

Jeg har selv som forsøg opsvejst en revnet manifold og turbo(begge var revnet), og KUN fordi jeg havde elektroderne i skuffen. Ellers ville det overhovedet ikke kunne betale sig.

Svejser du den, så vælg en god støbejernselektrode.
Fyld en 25liter spand op med rockwool.
Forbered manifolden for svejsning, dvs med skærpning osv.
Varm manifolden til ca. 325grader(tager lang tid).
Svejs den med den mindste strøm du kan svejse ved, uden at miste kontrollen over smeltebadet.
Når du er færdig er manifolden sandsynligvist kølet ned under de 325grader, så varm den op igen, evt lidt højere, feks 350 grader
Smid den i spanden med rockwool og pak den godt ind, så varmetabet er minimalt.
Vent til den er kold.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team