Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:32

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: tæt på kbh
Ét lille spørgsmål her fra FALFAmanden til nogle af trykdrengene,
er der nogen af jer der har noget at sige til "reverse cooling" altså hvor man leder returvandet fra køleren til topstykkerne, istedet for til bunden af motoren, for at holde en lidt lavere topstykke temp og derved undgå Knok eller for at kunne advance lidt mere.
(reverse cooling blev Bla. brugt af corvette en overgang)

jeg har store problemer med Knok forde jeg ikke kan køle indsugningsluften (80-100 celcius) og må derfor køre med knapt så meget advance og det resultere så også i en meget høj EGT ( 950 celcius).
Det er en roots type blower jeg køre med (ligesom dem på dragracere)

pga. monteringen er det næsten umugligt at montere ic på dette setup,
jeg bruger allerede nu alkohol insprøjtning og det hjælper da også på
Knok og sænker min EGT til 860 c men samtidigt tager det lige 30 hk af.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Du risikrer det der kaldes "vapour lock", og så går det _HELT_GALT_ idet kølingen simpelthen helt forsvinder, som om motoren går tør for vand. Den vil brække sig, så vandet sprøjter!

Hvilken motor?

Kan du gøre noget for at forbedre flowet?
Det kan feks være en god ide at _sænke_ omdrejningstallet på visse vandpumper.

Kan du rykke rundt med din tændingskurve helt frit?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Som jeg har forstået det er det en gl amerikansk støbejerns motor, aka. en Chervolet smallblok.
Som jeg har forstået probemet med køle systemet på denne motor, er der forskel på højre, og venstre side. dette sammen med støbejernstopstykker, kan give en side, hvor de bageste cylindre tændingsbanker, mens resten ikke har de problemer.
Jeg ville anbefale alu topstykker, en ordentlig vandpumpe gearet riktigt, og en sænkning af kompressionen på de cyl der banker, Ses som sorte pletter på midter elektroden på tændrøret.
Reverse flow ser godt ud i teorien, men i praksis er det en helt anden sag, så det var nok derfor at de gik væk fra det meget hurtigt.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

de (GM) gik ikke væk fra det! alle LT1 motorer kører med det! vel ikke under 10 millioner motorer.... mener også LS1 motorer bruger det. det er den mest logiske måde at lede vandet rundt på. ang tændingsbanken på enkelte cylindre, så find ud af hvilke der er ramt.... vær opmærksom på at din kompressor flower mest i forenden.... meget! mange motorstyrringer er i stand til at lave tænding/benzin kurve for enkelte cylindre.... men hvis du vil køre turbo er det ikke sikkert problemet er permanent? MVH. søren PS. tændingsbanken ses som sorte pletter på tændrør???? den har jeg godt nok ikke hørt før! kan noget lignende optræde i underbukser?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
de (GM) gik ikke væk fra det! alle LT1 motorer kører med det! vel ikke under 10 millioner motorer.... mener også LS1 motorer bruger det. det er den mest logiske måde at lede vandet rundt på. ang tændingsbanken på enkelte cylindre, så find ud af hvilke der er ramt.... vær opmærksom på at din kompressor flower mest i forenden.... meget! mange motorstyrringer er i stand til at lave tænding/benzin kurve for enkelte cylindre.... men hvis du vil køre turbo er det ikke sikkert problemet er permanent? MVH. søren PS. tændingsbanken ses som sorte pletter på tændrør???? den har jeg godt nok ikke hørt før! kan noget lignende optræde i underbukser?

I underbukser forefindes det kun som 3 brune striber Sports under tøj :wink:
Jeg burde have skrevet på isolatoren til center elektroden. Og det virker, da jeg havde misjusteret min motorstyring og den tændingsbankede, så havde jeg små sorte pletter. efter justering, og kolder vejr ingen sorte pletter.
Jeg burde sige prikker, da de ikke er større en spidsen på en synål.
LS1 har såvidt jeg ved et konventionelt kølesystem. LT1 blev kun producert i en kort årrække, og kun til Corvetten.

Morten

Titel:
Mester Medlem

ALU ER ALUFARVET.... ikke sort. men gråt eller sølvfarvet. det er alu du finder på dit tændrør efter tændings banken! det er så muligt at dellast/tomgang har været så fed at der har været sod oven på....LT1 motoren startede med at sidde i CORVETTE, vel i 1991. men senere sidder den i bla. F. body plus CAPRISSE og flere andre meget populære modeller... fra 1997/1998 afløses den af LS1 i bla. CAMARO. det er noget jeg ved. ikke noget jeg tror! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvis du ikke har sorte belægninger i dine forbrændings kamre, og på dine stempler. Så er motorene adskilt for tit. Det første der bankes løst er self sod, og banker den meget slemt, og længe så er det hul i stemplet.
7- 8 år i produktion, er ikke særligt længe for en Chervolet motor. Den motor den afløste havde været i produktion siden 1955, med løbende forbedringer.
LT1, ja det var mig der blev forvirret det var Lt 4 der var unik for Corvetten.
Ls motorene har normalt flow igennem motoren.
Hvilket har flere fordele, bla at Kølevandet ikke bliver tvunget i modsat retning af hvad den vil, og der kommer hurtigere varme i varmeapperatet.

Men at forsøge at bygge flow retningen om er et projekt der næsten er dødsdømt på forhånd.
Jeg så at du referede til en artikkel i BBilsport Mht. olie typer, og i samme artikkel serie er der også nogle tanker omkring Kølesystemet.

Morten

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: tæt på kbh
tak tak tak ..
ja jeg tængte det sgu nok ..
der er heller ikke meget at finde på nettet om det.

flow ::
min vandpumpe er elektrisk pumper (1,2 liter i sek) måske lidt i underkanten men se nedenfor.

den er pulsbrede moduleret dvs. trinløst hastighedsreguleret den starter ved
65 grader og køre fuld speed ved ca 85 grader systemet indeholder således ingen termostat.
og det gør den så næsten hele tideen om sommeren da motor tempen let kommer op på 95 grader.
kan ikke køre mere ned 120 kmt i vejr der varmere end 20 grader.

jeg har målt temp på vand ind og vand ud med en datalogger ved 150 kmt på motorvejen
(90 graders indsugnings temp).

tempen ud af motoren er 80 grader og ind i motoren er den 70 grader jeg syntes ikke
det er nogen serlig stor nedkøling med tanke på at farten er 150 kmt
( under testen kørte pumpen max ) og ude tempen var 4 grader <<<< nogen komentar til dette >>

ved en ude temp på 20 grader passer det med at tempen kommer op på 95 grader 80 + (20-4) =96grader

min køler er kun er par år gammel og ret stor 75cm X 45 cm fra en chevrolet EL-Camino tror jeg
monteret med 2 citroen blæsere.

men burde delta temp over køleren ikke være større ???
ved en øget pumpe hastighed vil delta temp falde men også den samlede system temp.
ved en effiktivere køler vil delta temp stige og dermed vil den samlede system temp falde og min pumpe vil speed ned.

kan en varm indsugningsblanding foresage nogen væsentlig forhøjet motortemp (ikke ved wot men 1/4 gas)
nogen kommentare til alt dette ..

Titel:
Moderator

Det lyder umiddelbart som en for lille deltaT.

På min kan jeg tydeligt mærke forskel imellem "kold" og "varm" kølevandsslange. Feks brænder man fingrene på den varme, og den kolde kan man snildt holde ved, også selv om motoren har gået tomgang igennem længere tid.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

prøv at kig i nogle amerikanske blade.... de kølere de bruger på gaden sammen med blower er rigtig seriøse! min fætters big block med blæser bliver også kogende varm, vis svømmerstand eller fortænding ikke er optimal. hvis disse to ting er ok, er der intet problem. det er blot med almindelig BB. køler. tror ikke du behøver nogen exotisk løsning. prøv at kigge det hele kritisk igennem, evt lad en anden gøre det.... somme tider kan man ikke se skoven for træer! din EGT lyder høj på sådan en gammeldags motor..... grunden til at ydelsen fander sammen med alkohol køling må være at blandingen bliver meget fed samtidig??? har du styr på blandingen? regner nu ikke med du bruger det ved 1/4 pedal!!?? MVH. søren 40 i feber...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time