Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: ang :varme
Medlem

Geografisk sted: syd på djævle øen
jeg har en ford med en cvh motor,med turbo og icer med kan man ikke gøre noget ved det trykrør som løber ind over ventildækselet jeg har tænk på at pakke der ind i power wrap lisom jeg har på udstødnings manifoldet og noget af turbo og udstødning,eller er der noget andet jeg kan gører? :?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Powerwrap tror jeg ikke vil hjælpe.
Måske i kort tid mens bilen står stille, men derefter skal luften i røret både køle røret, og pw. ned, hvilket kan tage tid.
Jeg ville foreslå et tyndt rør, og et varmeskjold, og god ventilation.
Det er luften der isolere, og ikke vidunder produkterne,

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Jeg tror nu, at powerwrap vil hjælpe... 8)
Det handler jo under alle omstændigher om at varme/kulde-isolere rørføringen fra IC til gasspjæld/indsugning så godt som muligt, og en flaske PU-skum er jo nok ikke lige det mest velegnede i et motorrum... :lol: .
Glasuld/stenuld er heller ikke lige til at have med at gøre på den begrænsede plads (Det er jo luften som isolerer, som Morten skriver, og ikke fibrene), og så er der efterhånden kun Powerwrap tilbage.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det er her vi er uenige. powerwrap er et materiale der opvarmes, og bliver dette varmt er der kun indsygningslufyn i røret til at køle det.
men ifølge mine erfaringer er det minimalt hvad det giver.
Eks
en morgen med en udendørs temp på -2 grader viste indsugnindstempen 20 grader, gryndet benzinfyr :D 3
denne temp gik ned til 0 grader efter 2 km kørsel.
Eks. nr 2 jeg parkerede bilen i sommers for at handle, og tempen var steget ca 35grader, og efter v30 km var den ikke faldet til i nærheden af udendørstemp. varm intercooler.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

een ting er en intercooler med et overfladeareal der vil gøre en parcelhusejer misundelig, noget helt andet er et rør med et overfladeareal i ølkassedimensioner.

Hvis sådan en stump rør er feks blankpoleret udvendig(og ikke malet sort!) så vil det være meget meget lidt luften bliver opvarmet igennem det. Om det så ligger hen over en turbolader, så når luften ikke at tage mange grader undervejs.

HVIS luften blev opvarmet nævneværdig, så forestil dig hvor effektiv en intercooler _burde_ være, med mere end 50x samme areal, og betydeligt mindre lufthastighed.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
een ting er en intercooler med et overfladeareal der vil gøre en parcelhusejer misundelig, noget helt andet er et rør med et overfladeareal i ølkassedimensioner.

Hvis sådan en stump rør er feks blankpoleret udvendig(og ikke malet sort!) så vil det være meget meget lidt luften bliver opvarmet igennem det. Om det så ligger hen over en turbolader, så når luften ikke at tage mange grader undervejs.

HVIS luften blev opvarmet nævneværdig, så forestil dig hvor effektiv en intercooler _burde_ være, med mere end 50x samme areal, og betydeligt mindre lufthastighed.

Mener du hermed, at det er "spild" af tid og energi at isolere rørføringen hen over ventildækslet??
Umiddelbart lyder det faktisk meget rigtigt...

Morten VJ skrev:
Det er her vi er uenige. powerwrap er et materiale der opvarmes

Altså ikke bare en "handy og varmebestandig glasuld", men et isolerende materiale som også har en del varmekapacitet??

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Moderator

Well, spild af tid er måske voldsomt, da alle detaljer tæller. Det er dog ikke mit indtryk at det i dette tilfælde er så afgørende.

Slag på tasken, så er der max et par graders forskel at hente, og vi ser selvf. bort fra heat soaking.

Powerwarp virker selvf. begge veje, men effekten er imo begrænset her, da temperaturforskellen mellem indvendigside og udvendigside er minimal, eller ihvertfald noget begrænset.

Skal der absolut skærmes mod varme, feks fra manifold, så kan man jo lave en kappe til røret i rustfrit stål, og få det poleret. Det tager langt størsteparten af varmen fra en manifold(det er næsten altsammen strålevarme).

Men IMO stadigt flueknepperi her.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time