Transitfar skrev:
Du skal lige huske at adskille begreberne:
1) Viskositeten
2) Kvaliteten
Viskositeten består af 2 tal, det første (5) siger noget ved "driftsvarm" olie, det næste (30/40/50) fortæller viskositeten ved "vinter-koldstart".
Efter min mening bør du nok nærmere finde en 5W30, det anbefaler fx Ford til alle deres motorer, både med og uden turbo
Kvaliteten SG er bedre end SF, som igen er bedre end SE (det følger alfabetet...), og med nyrenoverede dyre dele bør du vælge den bedste!!
Spørg evt turbo-værkstedet hvad de anbefaler mht. kvaliteten, samt ikke mindst interval mellem olieskift.
Husk, at en stor del af prisen på olien har at gøre med, hvor længe (antal kilometer) olien er god ved motoren.
Jeg håber det er en taste fejl, da en 5w-40 olie.
Indikere at den er lige så tynd som en 5 olie ved -20 grader, og har samme egenskaber som en 40 olie ved 80 grader.
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html