Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
har lidt problemer med at vælge, jeg har i øjeblikket en chrysler stratus 2,0 som er lidt sløv. Derfor har jeg overvejet om det kan betale sig at købe en v6er hjem fra tyskland og smide i. Den 4cyl. har 143 hk hvor imod v6eren har 164 hk og et bedre bund træk. Men hvad så når jeg skal tunne den bagefter, er det ikke sværre og dyre med en v6er? Jeg havde regnet med at smide en kompressor i, men kender ikke så meget til det. Så hvis der er nogle for og imod, vil jeg gerne høre fra jer

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hej

Jeg vil da helt sikkert anbefale V6'eren, da der er mindre belastning pr cylinder. Hvis du skal til at tune seriøst, er det jo klart at 6 stempler koster mere end 4 ikke 8) men hvis du kun skal eftermontere kompressor/turbo, så vil jeg da stadig anbefale V6'eren...

Titel:
Er der nogen der ved hvor jeg skaffer en v6 motor fra, uden jeg skal købe en hel bil i tyskland

Titel:
Anonymous skrev:
Er der nogen der ved hvor jeg skaffer en v6 motor fra, uden jeg skal købe en hel bil i tyskland

Syntes også helt klart at en 6 cylinderet motor er bedst. Har lige købt en bmw 2.8i, og den kører seriøst perfekt. De kører ti gange bedre end som en 4 cylinderet...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Køb en bil udstyret med en v6 fra starten af så undgår du en masse problemer.
Nej det var efter de gl regler :?

Nu om dage gælder det at al ombygning uden tuv eller fabrikkens godkendelse er ulovlig :twisted: Trykladning er udelukket. :cry:
Dette takket være en masse biler der fører høj profil, og gør sig uheldig bemærket i dagspressen.
Jeg ville helt klart vælge den 4 cylindrede udgave men det er pga, vægten.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

MORTEN... sæt dig ind i emnet før du prøver at rådgive andre! det du skriver herover er ikke rigtigt! at det (tuning på nyere biler) ikke er så lige til er så en anden sag! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Såddan som jeg har forstået reglementet, er der frit slag for motorombygninger/ ombytninger for biler produceret før 1986. dog med hensyntagen til 20 % reglen, og desideret identites skift.
Efter 1986 bliver det meget sværre, og efter 90 er det nærmest umuligt at tune sin motor eller ombygge dem synligt
Hvis man opgradere sin bil med en større motor, og betaler afgift af denne, så er det ikke ensbetydene med at man kan tune den nye motor med yderligere 20 %og stadig kører lovligt, da man så har forøget effekten med 40 % i forhold til standart udgaven, og skal svare ny afgift.
Såddan som jeg har forstået det.
Med de nye stramninger er det ulovligt at eftermontere al form for trykladning, uanset årgang da dette takseres til en effektforøgelse på over 20%
Jeg burde nok have indledt med at konsulter told og skvat+ færdelsstyrelsen inden ombygningen .
Da selv de har svært ved at finde ud af reglerne. så jeg er ingen ekspert.
6 eller 4 cylindre det kommer helt an på de firmaer der udvikler tunings kit til motorene.
Hvorfor opfinde hjulet hvis der er nogen der har opfundet det allerede

Ps man kan kun rådgive efter bedste overbevisning, og kritik er altid velkommen specielt hvis den er konstruktiv, og ikke bare sæt dig bedre ind i tingene.
Ingen indlæg herinde kan betragtes som oraklet der haver talt, men man bliver selv nød til at sortere fra.

At leve er at lære., og jeg lærer hverdag.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Jeg tror jeg glemmer lidt for hver gang dette bliver diskuteret men jeg prøver alligevel: Så vidt jeg kan se er det ibund og grund ikke et kæmpe problem at trykladning betragtes som over 20%. Afgift og opgradering af bremser etc er ting der er til at finde ud af. Det koster men det er et problem der kan løses. Problemet ligger vel i at når effekten er over de 20% så kan synshalen forlange dokumentation for emisionen. Det er her problemet er.

Titel:
Mester Medlem

SB. kan i teorien og sandsynligvis også virkeligheden kræve dukumentation, på alle uoriginale dele, der anvendes på biler til almindelig gadekørsel! helt galt går det, i forbindelse med motordele og andre ting, der kan tænkes at have indflydelse på emisions værdier.... skrappere krav jo nyere bilen er. MEN det er bestemt ikke det samme som at påstå enhver tuning er ulovlig. KLEEMAN mf. hade nok ikke kunnet drive firma så vel? den med at al trykladning pludselig skulle være umulig (læs ulovlig) ser og hører man tit... hvorfor? det er kun turbo og kompressor med vastegate der automatisk regnes for over 20%.... hvad det så betyder i virkeligheden.... MVH. søren PS. flyver om 3 timer til CALIFORNIEN .... et af de lande i VERDEN med de hårdeste forurenings love. samtidig nok den stat med flest tunede og ombyggede biler! det bliver fedt!!!!!!!!!!!!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Californien :shock: De er KOMPLET syge i bøtten derovre!!!! Man kan ikke engang slippe afsted med et KN filter derovre uden godkendelser :evil:
Da jeg nævnte for nogen derovre at vi havde 98blyfri blev de helt vilde :P De kørte på 89 blyfri (efter hva jeg kan huske)

Tror ikke ZX'eren ville falde i gode hænder derovre :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time